• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Steeds meer Ieren hebben wat met het boeddhisme

Steeds meer Ieren hebben wat met het boeddhisme

27 januari 2014 door de redactie

Het boeddhisme krijgt in Ierland steeds vastere grond onder de voet, zo lijkt het. De kern wordt gevormd door degenen die een regelmatige boeddhistische meditatiepraktijk beoefenen en/of aangesloten zijn bij een traditie en sangha. Maar er zijn ook Ieren die met een leraar in het buitenland het boeddhistische pad volgen. Het Iers en Aziatisch boeddhisme is een verhaal dat veertien eeuwen teruggaat.

Dr. Laurence Cox, verbonden aan de National University of Ireland Maynooth (NUIM) deed onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van het boeddhisme in Ierland. In eerste instantie nam hij aan dat in de jaren zestig of zeventig van de vorige eeuw het boeddhisme geïntroduceerd werd in zijn land.  Maar nader onderzoek leerde dat boeddhisten tijdens de volkstelling van 1871 al geregistreerd werden.*

En de eerste concrete kennis van het boeddhisme onder de Ieren was er al in de zesde of zevende eeuw. Middeleeuwse diplomaten, zeelieden en later brieven van Jezuïeten uit de zestiende en zeventiende eeuw brachten het bestaan van het boeddhisme onder de aandacht van de Ieren.

Het Britse rijk bracht veel Ieren naar boeddhistische Azië- zij namen die kennis over het boeddhisme weer mee terug naar hun moederland. De eerste ‘bekeerlingen’ en de eerste Aziatische  boeddhistische immigranten vulden die informatie aan. In het pre-onafhankelijkheid Ierland was het boeddhisme een symbool van menselijke verschil, een religie ouder dan het christendom die al een eeuw geleden Ierse schrijvers en kunstenaars beïnvloedde.

Dhammaloka in 1920.
Dhammaloka in 1920.

De stroom ging in beide richtingen. In 1900 bijvoorbeeld speelde de in Ierland geboren en in 1900 tot boeddhistische monnik gewijde U Dhammaloka een belangrijke rol in de antikoloniale boeddhistische heropleving die heeft bijgedragen aan het einde van de imperialistische rijken in Azië- en de nieuwe vormen van modern boeddhisme die sindsdien zijn geëxporteerd naar het Westen.

Met een paar uitzonderingen hebben boeddhistische migranten nog geen eigen centra in Ierland, hoewel dat aan het veranderen is. Steeds meer Ieren hebben volgens Cox een verbinding met het boeddhisme: ze praktiseren, lezen boeken of zijn geïnteresseerd in Aziatische boeddhistische cultuur en kunst. Ze kiezen er voor om die ervaringen niet massaal te delen en zijn afkerig van het indelen in vakjes.

Aan de andere kant is boeddhistische meditatie alom door christelijke groepen en individuen geaccepteerd, ook in wat Cox noemt wereldlijke vormen, zoals mindfulnesstraining. Op deze manier kan het boeddhisme een echte en subtiele bijdrage leveren aan de Ierse samenleving, vindt de onderzoeker.

Misschien wel het meest door het uitdragen van toenemend fatsoen en normaliteit in wat tot zeer onlangs een samenleving was die gekenmerkt werd door een diepe religieuze intolerantie.  Het verhaal van het boeddhisme die naar het Westen kwam, is ook het verhaal van Ierlands leren leven met verschillende levensstijlen, culturen en vormen,  van erbij te horen.

* Volgens de volkstelling van 2011 zijn er in Ierland 8,703 boeddhisten, waardoor het de vierde grootste godsdienst in de republiek is, na het christendom, Islam en het hindoeïsme.

Bron The Irish Times.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: Boeddhisme, Ierland

Lees ook:

  1. Els Janssens – het verste Oosten is … het Westen
  2. Boeddhisme in Costa Rica, christenen verlaten kerk
  3. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  4. Ujukarin – van zafu-zitter naar zuivere zakenman (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    28 januari 2014 om 20:04

    In het verhaal blijkt het om 4 en niet om 14 eeuwen boeddhisme in Ierland te gaan.
    Hoe zit het nou echt?

  2. Joop Ha Hoek zegt

    28 januari 2014 om 20:18

    En de eerste concrete kennis van het boeddhisme onder de Ieren was er al in de zesde of zevende eeuw.

    • Sjoerd zegt

      28 januari 2014 om 20:29

      Hallo Joop

      Ik zou het wel interessant vinden om daar wat meer over te lezen. wat dat betreft kom ik in dit artikel niet verder.
      Hartelijke groet, Sjoerd

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 321 – snelwegmetta
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Glazen Huis van Verzet
    • Het kapitaal
    • Over Antropologie 3: De basis
    • De woorden van de Oude Cheng (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.