• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Steeds meer Ieren hebben wat met het boeddhisme

Steeds meer Ieren hebben wat met het boeddhisme

27 januari 2014 door de redactie

Het boeddhisme krijgt in Ierland steeds vastere grond onder de voet, zo lijkt het. De kern wordt gevormd door degenen die een regelmatige boeddhistische meditatiepraktijk beoefenen en/of aangesloten zijn bij een traditie en sangha. Maar er zijn ook Ieren die met een leraar in het buitenland het boeddhistische pad volgen. Het Iers en Aziatisch boeddhisme is een verhaal dat veertien eeuwen teruggaat.

Dr. Laurence Cox, verbonden aan de National University of Ireland Maynooth (NUIM) deed onderzoek naar de ontstaansgeschiedenis van het boeddhisme in Ierland. In eerste instantie nam hij aan dat in de jaren zestig of zeventig van de vorige eeuw het boeddhisme geïntroduceerd werd in zijn land.  Maar nader onderzoek leerde dat boeddhisten tijdens de volkstelling van 1871 al geregistreerd werden.*

En de eerste concrete kennis van het boeddhisme onder de Ieren was er al in de zesde of zevende eeuw. Middeleeuwse diplomaten, zeelieden en later brieven van Jezuïeten uit de zestiende en zeventiende eeuw brachten het bestaan van het boeddhisme onder de aandacht van de Ieren.

Het Britse rijk bracht veel Ieren naar boeddhistische Azië- zij namen die kennis over het boeddhisme weer mee terug naar hun moederland. De eerste ‘bekeerlingen’ en de eerste Aziatische  boeddhistische immigranten vulden die informatie aan. In het pre-onafhankelijkheid Ierland was het boeddhisme een symbool van menselijke verschil, een religie ouder dan het christendom die al een eeuw geleden Ierse schrijvers en kunstenaars beïnvloedde.

Dhammaloka in 1920.
Dhammaloka in 1920.

De stroom ging in beide richtingen. In 1900 bijvoorbeeld speelde de in Ierland geboren en in 1900 tot boeddhistische monnik gewijde U Dhammaloka een belangrijke rol in de antikoloniale boeddhistische heropleving die heeft bijgedragen aan het einde van de imperialistische rijken in Azië- en de nieuwe vormen van modern boeddhisme die sindsdien zijn geëxporteerd naar het Westen.

Met een paar uitzonderingen hebben boeddhistische migranten nog geen eigen centra in Ierland, hoewel dat aan het veranderen is. Steeds meer Ieren hebben volgens Cox een verbinding met het boeddhisme: ze praktiseren, lezen boeken of zijn geïnteresseerd in Aziatische boeddhistische cultuur en kunst. Ze kiezen er voor om die ervaringen niet massaal te delen en zijn afkerig van het indelen in vakjes.

Aan de andere kant is boeddhistische meditatie alom door christelijke groepen en individuen geaccepteerd, ook in wat Cox noemt wereldlijke vormen, zoals mindfulnesstraining. Op deze manier kan het boeddhisme een echte en subtiele bijdrage leveren aan de Ierse samenleving, vindt de onderzoeker.

Misschien wel het meest door het uitdragen van toenemend fatsoen en normaliteit in wat tot zeer onlangs een samenleving was die gekenmerkt werd door een diepe religieuze intolerantie.  Het verhaal van het boeddhisme die naar het Westen kwam, is ook het verhaal van Ierlands leren leven met verschillende levensstijlen, culturen en vormen,  van erbij te horen.

* Volgens de volkstelling van 2011 zijn er in Ierland 8,703 boeddhisten, waardoor het de vierde grootste godsdienst in de republiek is, na het christendom, Islam en het hindoeïsme.

Bron The Irish Times.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: Boeddhisme, Ierland

Lees ook:

  1. Els Janssens – het verste Oosten is … het Westen
  2. Boeddhisme in Costa Rica, christenen verlaten kerk
  3. Wedergeboorte, een hopeloze zaak?
  4. Ujukarin – van zafu-zitter naar zuivere zakenman (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    28 januari 2014 om 20:04

    In het verhaal blijkt het om 4 en niet om 14 eeuwen boeddhisme in Ierland te gaan.
    Hoe zit het nou echt?

  2. Joop Ha Hoek zegt

    28 januari 2014 om 20:18

    En de eerste concrete kennis van het boeddhisme onder de Ieren was er al in de zesde of zevende eeuw.

    • Sjoerd zegt

      28 januari 2014 om 20:29

      Hallo Joop

      Ik zou het wel interessant vinden om daar wat meer over te lezen. wat dat betreft kom ik in dit artikel niet verder.
      Hartelijke groet, Sjoerd

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.