• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Nathan – Boeddha’s gevoeligheid

Nathan – Boeddha’s gevoeligheid

11 oktober 2024 door gastauteur

Ja, misschien heb je de Boeddha altijd gezien als een zeer intelligent wezen. Iemand met een scherp intellect. Die opeens doorkreeg dat het leven lijden is. Maar onlangs kreeg ik hierop een geheel andere kijk. Hij was een fijngevoelig mens.

Op een dag buiten de veilige poorten van zijn paleis ontdekte hij het leed onder de burgerbevolking. Leed zichtbaar door ouderdom, ziekte en de dood. Dat greep hem aan. Niet als een of andere goedkope filosoof maar als een mens die op dat moment het leed van de wereld bewust werd. Ja, door zijn fijngevoeligheid. Als een Christus die bad voor de mensheid, mediteerde hij op het lijden in de wereld. De oorzaak daarvan en het antwoord daarop.

Hij zag het zogenaamde zelf/atman/ego als het probleem. Mensen die denken iemand te zijn. Vol van verlangens zitten en denken te weten wat goed is. Hun leegheid maskerende met kennis, bezitting en verstrooiing. ‘Ik en de wereld,’ ‘ik en het leven’ als illusie. Geen apart zelf.

Binnen het toen heersende hindoeïsme was de gedachte aan een kosmisch zelf zeer populair. En nog. Zoals hier in het Westen de hindoeïstische advaita-filosofie sterk wortel heeft geschoten. Het geloof in atman-Brahman. Ultieme werkelijkheid. Brahman zonder eigenschapen en vorm. Hoogstens dan vaak omschreven als bewustzijn zelf, eeuwig en oneindig. Een bewustzijn waar alles zich in manifesteert, komt en gaat. De wereld als illusie en Brahman als de werkelijkheid.

Dat we innerlijk dat dan zijn: atman. Gelijk aan Brahman. Zoals een druppel gelijk is aan de oceaan, nat en zout. De zogenaamde goddelijke vonk die zo populair is binnen de New Age-beweging.

Maar wat je ook als je zelf ziet, het bestaat juist in werkelijkheid niet. Omdat alles onderhevig is aan verandering. ‘Verandering’ die je ook kan vertalen naar ‘beweging’. Je voelt bijvoorbeeld niet altijd liefde of je bent liefde niet altijd bewust. Ook al kan je van liefde zeggen dat het eeuwig is, onderdeel van het leven. Boeddha omschreef immers liefde als iets universeels, dat haat nimmer haat verdrijft enkel liefde en dat dat een universeel gegeven is. Hij sprak ook over het nirvana en het einde van wedergeboorte.

Liefde wordt niet wedergeboren, liefde is. Liefde is vrij van tijd. Liefde is niet onderworpen aan ons denken. Dat wat wordt wedergeboren is ons onderbewuste denken en verlangens: het ego is daarvan een bundeling. Gedachten die gedachten volgen overeenkomstig een bepaald verlangen. Dat kan ook slaan, betrekking hebben op jouw verlangen naar verlichting als volgeling van Boeddha.

Waarom verlangen we naar het nirvana of het boeddhaschap? Feitelijk weet je daarvan helemaal niets. Ben je een gevangene van je eigen overtuigingen die je beschouwt als waar en objectief.

Op het gebied van boeddhisme ben je nimmer uitgelezen, nimmer uitgestudeerd, is het niet? Dus mijn advies is: weg ermee. Wat de Boeddha ontdekte had helemaal niets te maken met filosofie of ons denken als mens. De Boeddha had dat web verlaten. Binnen zijn fijngevoelig zijn en compassie openbaarde zich de waarheid.

Ja, het leven is lijden maar dat is geen intellectueel inzicht. Hij sprak immers ook over liefdevolle vriendelijkheid naar alle levende wezens. Je kunt een na-aper zijn maar waar zit je hart dan? Je spontaniteit? Je fijngevoeligheid?

In mijn ogen was Boeddha geen intellectuele verlichte. Je beëindigt niet je ego door het denken, studie en na-aperij. Zijn beschrijving van het lijden en het zoeken naar een antwoord daarop, had alles te maken met zijn gevoeligheid.

Het intellect blokkeert het zien. Zoals een bekende zen-uitspraak is: ‘De waarheid is niet het probleem maar onze mening erover.’

Vergeet je denken wanneer je kijkt naar het leed in de wereld. Open je hart. En wees daarover volkomen eerlijk. Dan pas kan de ‘zoektocht’ werkelijk beginnen.

Tekst Nathan Rozenhart

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk Tags: denken, gevoeligheid, intellect, leed, liefdevolle vriendelijkheid, praktijk, waarnemen, zien

Lees ook:

  1. Diana Vernooij – Je ziet wat je bent
  2. Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
  3. Gratis e-book: Waarom proberen we ons denken te beheersen?
  4. ‘Het universum geeft en het universum neemt’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    11 oktober 2024 om 19:52

    Mij speekt sutta nipata 4.15 aan. Boeddha was vol angst toen hij zag hoe alles en iedereen aan het vechten is, in conflict. Krishnamurti had daar ook zo’n indringend besef van, vind ik. Lees de sutta maar, het is een fraaie vind ik. Het geeft een heel persoonlijk beeld van wat de Boeddha dreef.

    Hoe kun je niet vol angst zijn in deze wereld? Hoe kun je je niet onveilig voelen als je ziet dat je van dezelfde natuur bent als die naasten of bekende die je ziet creperen van ellende? Hoe ze aftakelen? Pijnen hebben? Afschuwelijke dingen moeten meemaken? Hoe kun je dan nog rustig slapen?

    Snp4.15 zegt dat de Boeddha …was …stirred with a sense of urgency.

    Ik meen dit wel te herkennen. Als je echt het lijden van anderen persoonlijk beleeft, en dit je diep raakt, en begint te realiseren dat je echt niks anders bent dan die persoon met pijnen, in nood, in tranen, verkrampt, ziek, ellendig er aan toe, dan krijg je wel een gevoel van urgentie. Je zal maar je vriend of vriendin zien stikken. Je zal daar zelf maar liggen te happen naar adem. Je zal zelf maar niks meer proeven. Je zal zelf maar ALS hebben of MS en met de dag minder en minder kunnen.

    Is het niet zo dat je als mens een soort beschermingsmechanisme hebt dat je doet geloven dat dit jou nooit zal overkomen, want jij bent immers speciaal of wordt beschermd oid. Leuk idee, totdat…Het speciaal denken te zijn, niet als andere mensen. Alleen gewone mensen worden ziek, oud, krijgen kanker, ALS…dat idee….maar IK toch zeker niet? Het zal mijn narcisme zijn maar ik zie dit mechanisme in mezelf. Toch wel een neiging te vervreemden en je toch bijzonder voelen.

    Ik hou het er op dat de Boeddha bescherming, veiligheid, een toevlucht zocht in een wereld waaraan hij inmiddels ontwaakt was als een nachtmerrie. Een plek waarin hij zich op dat moment niet meer vredig kon voelen. Hoe kun je het lijden, de ellende, de pijnen, de aftakeling, de ziekte etc echt recht aankijken en niet gillend in alle richtingen wegrennen, of anders wel je hoofd diep in het zand steken?

    Het is niet zo dat de Pali sutta’s beschrijven dat de Boeddha meteen bewogen werd door een diep gevoel van mededogen met de oude man, de dode, de zieke en op ze afstormde om ze te helpen. Boeddha was gewoon doodsbenauwd over wat ie zag en vooral dat hij besefte dat ie van dezelfde natuur was. Eigenlijk heel normaal en menselijk en herkenbaar vind ik. Eigenlijk wel zo mooi.
    Gelukkig niet meteen de held.

    • Nathanji Rozenhart zegt

      13 oktober 2024 om 11:20

      Beste Siebe, misschien was het inderdaad angst, dat de Boeddha ervoer. Wat hem aanzette tot…

      Maar daarbij wordt dan vergeten dat hij een prins was. Vast vertrouwt met de jacht (en wilde dieren). En hij kwam uit een krijgerskaste, nietwaar? Zijn vader wilde toch geen mietje als opvolger?

  2. Henk van van Kalken zegt

    12 oktober 2024 om 08:07

    Boeddha, en na hem elke bevrijdingsleer, richt zich op het bevrijden via een betrouwbare getuigenis, het ervaren en het intellect. De integratie daarvan in de persoon kan lijden tot inzicht en bevrijden. Het intellect is net zozeer nodig als de twee andere aspecten.
    Boeddha was niet zozeer een intellectueel, alswel een Alleswetende, die voorbij oorzaak en gevolg kon zien. Tussen deze drie aspecten zit natuurlijk erg veel, teveel om op te noemen, maar dit zijn naar mijn mening de hoofdlijnen.

    • Nathanji Rozenhart zegt

      13 oktober 2024 om 11:23

      Beste Henk,

      Natuurlijk, hij moet wel over een gezond verstand (intellect) hebben beschikt. Hij kwam immers tot de conclusie dat jezelf steeds vol proppen of steeds uithongeren nergens toe zouden leiden, niet tot de verlichting.

  3. Marjolein Pieterson zegt

    12 oktober 2024 om 10:58

    Prachtig, de essentie in die ene zin: : “Binnen zijn gevoelig zijn en compassie openbaarde zich de waarheid.”

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.