• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Shodo Harada Roshi, een busrit zorgde voor een ommekeer

Shodo Harada Roshi, een busrit zorgde voor een ommekeer

8 oktober 2013 door Wim Schrever

Shodo Harada Roshi is zenleraar en abt van een zenklooster in Japan en in Washington. Hij komt regelmatig op bezoek in Europa; onder meer vorig jaar juni was hij te gast bij Zen Sangha in Gent. Een bijzondere ontmoeting.
Harada Seicho (° 26 augustus 1940, Nara, Japan) werd geboren als derde kind in een gezin van zes. Zijn vader was priester in een tempel, zijn moeder hielp daarbij. Het achtkoppige gezin had het niet breed, het waren harde tijden.

Als kind had Seicho meer interesse in avonturenfilms en ruimteraketten dan in het boeddhistisch priesterschap. De kleine Seicho wilde dan ook piloot worden. Later, als tiener had hij een bijzonder interesse in de werking van de menselijke psyche en had hij er zijn zinnen op gezet om psycholoog te worden.

Maar dat zou plots veranderen wanneer hij op een dag door zijn vader naar de tempel van Myoshin-ji werd gestuurd om er een pakje te bezorgen. Het was in de vroege ochtend dat Seicho op pad ging, en de bussen zaten overladen vol. Hij wrong zich doorheen de vele passagiers om achteraan plaats te gaan nemen. Langs het gangpad van de bus kwam hij plots oog in oog met een mysterieuze persoon, die hem door zin brillenglazen intens aankeek. Seicho kon niet anders dan toekijken hoe de oude man in lompen waarlijk licht uitstraalde, terwijl alle andere mensen op de bus overladen leken van zorgen en bekommernissen.

Op dat moment zag de jonge Seicho in dat hijzelf, ondanks van geboorte in een tempel wonend, geen verdere binding had met de religie die eraan verbonden was. Dat hij zich veeleer afkeerde van het boeddhisme: hij vond tempels en priesters geen aantrekkelijk vooruitzicht. Daar in die bus, vroeg hij zich af om welke reden deze oude man ervoor had gekozen om zich in het spirituele pad te verdiepen, om zich daarmee te vereenzelvigen en zich daarin ook te uiten als priester -even later zou blijken dat het Yamada Mumon was. Toen de bus bij de volgende halte stopte en de priester uitstapte, besloot Seicho om hem te volgen. Yamada Mumon was op weg naar Reiun-in, een kleine boeddhistische tempel in Myoshinji. Seicho volgde hem tot aan de poort van de tempel, waar hij hem zag binnengaan.

Yamada Mumon Roshi was een zenleraar in de lijn van Tenryuji en abt van Shofukuji in Kobe. Daarnaast was Mumon Roshi ook abt van Reiunin, een zij-tempel van Myoshinji en voorzitter van Hanazono Universiteit, de Rinzai Buddhist universiteit waar ook de jonge Harada gauw zou gaan studeren.

Shodo Harada Roshi © Studio Schrever.
Shodo Harada Roshi © Studio Schrever.

‘Deze ontmoeting deed me realiseren dat ik zo weinig af wist van het boeddhisme’, vertelt Harada. ‘Ondanks mijn betrokkenheid bij de tempel, als zoon van een priester had ik me afgekeerd van de teachings. Het is weinig waarschijnlijk dat ik ooit boeddhistische priester zou geworden zijn, mocht ik Mumon Roshi niet ontmoet hebben. Bij hem zag ik voor het eerst hoe de innerlijke kwaliteiten van een persoon werkelijk kunnen uitstralen en ik was vastbesloten om meer te weten te komen over de lessen die Mumon zo verhelderden.’

Tijdens zijn studie aan de Hanazono Universiteit overleed zijn vader. Zijn oudere broer nam de familie-tempel in Nara die door zijn vader was beheerd, over. Na het behalen van zijn universiteitsdiploma trok Seicho langs bergen en wouden te voet naar Shofukuji in Kobe, en hij werd een monnik van Mumon Roshi. Hij kreeg de naam Shodo (‘de ware weg’).

Zijn beoefening was intens met vele wekenlange sesshins. Na een bepaalde sesshin voelde hij zich echter onvoldaan over zijn spiritueel werk: hij had ondanks alles nog steeds geen kensho (‘verlichting’) bereikt. Twee jaar later was dat nog steeds zo, en hij vroeg Mumon Roshi om het klooster te mogen verlaten en zich helemaal alleen terug te trekken in de bergen tot hij verlichting zou bereiken. Mumon keek hem stil aan en vroeg wat hij dan zou doen wanneer hij geen verlichting zou bereiken. Seicho antwoordde resoluut dat hij niet zou terugkeren naar het klooster vooraleer hij verlichting had bereikt. Er werd hem toestemming gegeven het klooster te verlaten en hij vertrok.

Seicho zette zijn intense beoefening in zazen voort. Het was hard werken. Op een bepaald ogenblik, op een zaterdag, stootten twee studenten op hem terwijl hij in zazen zat. Ze vroegen of hij een boeddhistische monnik was. Op zijn bevestigend antwoord uitten de twee hun bewondering: dat hij toch geluk had om de hele tijd niets anders te hoeven doen dan mediteren, terwijl zijzelf hard moesten werken om te overleven in de wereld en enkel op vrije weekends zich konden toeleggen op het bezingen van de Boeddha.

Op dat ogenblik, kwam Harada tot werkelijk inzicht; alle lasten vielen meteen van hem af en hij zag in wat de twee studenten bedoelden. Hij begreep dat hij tot nu toe enkel met zijn ego bezig was geweest, dat hij enkel maar een bevestiging van zijn eigen kleine ik had gezocht en dat hij op die manier nooit een kensho zou kunnen  bereiken.

Vanaf dat ogenblik werd alles anders voor ‘m. Het zitten in zazen viel hem minder zwaar, in plaats van rond te kijken bleef zijn blik tijdens de zazen werkelijk gefixeerd op een plek en zijn inzicht in koans verliep veel makkelijker.

Shodo Harada Roshi in Gent 2012 © Studio Schrever.
Shodo Harada Roshi in Gent 2012 © Studio Schrever.

Shodo Harada oefende intens in Shofukuji gedurende twintig jaar. Op een dag had de vorige abt van Sogenji aan Mumon Roshi om een opvolger gevraagd, waarop Mumon Roshi Shodo Harada aanwees. Shodo Harada ontving de transmissie en kwam naar Sogenji om er studenten en beoefenaars van over heel de wereld te ontvangen. Later begon hij ook een centrum in Washington (Verenigde Staten) en vestigde ook een zenklooster in Duitsland, om van daaruit activiteiten in Europa te organiseren. Hij is tevens gespecialiseerd in Japanse kaligrafie. Intussen gaat hij ook elk jaar naar Japan om er sesshins te leiden. Shodo Harada Roshi mag beschouwd worden als de immanente bevestiging van de Boeddha dharma in de hoogst mogelijke vorm.

Bron van dit artikel giesbaergske koleuren gazette.

 

Categorie: Achtergronden Tags: busrit, Nara, ommekeer, Shodo Harada Roshi, Wim Schrever

Lees ook:

  1. ‘Harada Roshi is een fantastische meester. Als je voor hem zit, hoef je niets te zeggen.’
  2. Jorsala, ontmoetingsruimte in een voettocht
  3. Toevlucht en bekering – wat is bekering eigenlijk?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Wim Schrever

is hoofdredacteur van de Giesbaergske Koleuren Gazette. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.