Pas in de vroege jaren zeventig werd het boeddhisme in Noorwegen ingevoerd en bekend. Veel Noren keerden zich af van het heersende protestantisme en gingen op zoek naar andere vormen van spiritualiteit. Aan de rand van het centrum van Oslo, in de buurt van het Frognerpark, werd in 1972 de eerste zenschool geopend. Drie jaar later volgde een centrum voor studie en beoefening van het Tibetaans boeddhisme. Daarna volgden beoefenaars van andere vormen van boeddhisme, die organisatie oprichtten.
In Noorwegen zijn voor zover bekend zeven boeddhistische organisaties actief die geleid worden door Noren en andere westerlingen. Ze willen het boeddhisme onder de aandacht brengen van het grote publiek door het publiceren van boeken en tijdschriften, cursussen aan te bieden en meditatiecentra op te richten. De grootste van deze organisaties, de Karma Tashi Ling boeddhistische gemeenschap (KTL), heeft een centrum met een tempel in Bjørndal in Oslo, een meditatiecentrum, een boeddhistische boek- en kunstwinkel in het centrum van Oslo en een retraitecentrum in Ski, een stad ten zuiden van Oslo.
Het boeddhisme werd oorspronkelijk in Noorwegen ingevoerd door immigranten en vluchtelingen uit landen met een grote boeddhistische bevolking, zoals Vietnam (55% boeddhistisch), Thailand (95% boeddhistisch), Birma (88% boeddhistisch), Cambodja (90% boeddhistisch) en Sri Lanka (70% boeddhistisch. Hun komst betekende een verschuiving in het religieuze landschap van Noorwegen. Op dit moment is 85% van de meer dan vijftienduizend geregistreerde boeddhisten in Noorwegen, eerste of tweede generatie immigranten uit deze vijf landen.
De boeddhisten uit deze oorspronkelijke landen richtten vijf organisaties op die verenigd zijn in ‘Buddhistforbundet’ the buddhist association. Eén voor elk land. De Vietnamese boeddhistische gemeenschap werd opgericht in 1975, de Thaise Buddhist Association in 1991, de Birmese Theravada boeddhistische vereniging in 2005, de Khmer (Cambodja) Buddhist Association in 1998 en de vereniging van Tisarana (Sri Lanka) zag het licht in 1993. De organisaties bouwen tempels en andere onderkomens en halen nonnen en monniken uit hun eigen land naar Noorwegen om de leer te onderwijzen. De Vietnamese organisatie was de eerste die in Noorwegen een tempel bouwde, in 1999. Inmiddels zijn er vier andere verrezen met tientallen residentiele monniken en nonnen. De Thaise gemeenschap heeft één tempel met vijf monniken en de Birmese gemeenschap moet het doen met twee monniken.
De boeddhistische organisaties in Noorwegen werken samen in het al genoemde Buddhistforbundet, dat op zijn beurt via Samarbeidsrådet voor tros-og livssynsamfunn (de raad voor religieuze- en levensinhoudelijke gemeenschappen) een samenwerking is aangegaan met andere religies in Noorwegen.
In Noorwegen stonden vijf jaar geleden, op een bevolking van ongeveer vijf miljoen inwoners, 15,426 mensen geregistreerd als boeddhist (statistieken Noorwegen, 2012). De totale boeddhistische aanhang wordt geraamd op ongeveer 25.000. De twaalf organisaties die zijn verenigd in Buddhistforbundet zijn: de Buddhadhamma Association, de Birmese Theravada Buddhist association, de Thaise Buddhist Association, vrienden van de westerse boeddhistische order, de Vietnamese boeddhistische gemeenschap, Dharma Group, Dharma Sah, Hridaya Group, Karma Tashi Ling boeddhistische gemeenschap, Khmer Buddhist Association, Rinzai Zen centrum, Skogskloster boeddhistische gemeenschap, Stavanger Buddhist Association en de Tisarana vereniging.