• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie

Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie

10 september 2022 door Hans van Willenswaard

Nederland kent een boeiende geschiedenis waar het gaat om het ontstaan van het boeddhisme in dit lage land. Wie waren de pioniers en waar speelde zich dat boeddhistische leven af? Hans van Willenswaard deed vanuit zijn eigen waarneming onderzoek naar het ontluikende boeddhisme vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw. Hij speelde – meestal in de zijlijn – een kritische rol in de wordingsgeschiedenis van – de unieke boeddhistisch wereld in Nederland.

In het eerste deel van de serie ‘Het mysterie van de zwarte tulp’ doet Hans in tien afleveringen verslag van zijn ervaringen en werpt hij een blik op de toekomst van het tulpenboeddhisme. Van Willenswaard – hij kreeg de naam Vimala Vijjo – nam in 1979 toevlucht tot de Boeddha, dharma en sangha. Zijn eerste baan na een opleiding in cultureel werk bracht hem begin jaren zeventig in het Amsterdamse Fantasio, waar hij een rol speelde bij de omvorming tot ‘meditatiecentrum De Kosmos’. Zo kwam hij op het spoor van vipassanameditatie. In 1990 ontmoette hij Sulak Sivaraksa, Thailand, de oprichter van het International Network of Engaged Buddhists (INEB).

In deze serie stelt Hans zich de welhaast onmogelijk taak om stapsgewijs een formule voor een toekomstig tulpenboeddhisme te onthullen. Hij doet deze poging met een flinke dosis zelfspot, want niemand is het nog gelukt de legendarische zwarte tulp te kweken. Met zijn serie wil hij een nieuwe impuls geven aan de discussie over de toekomst van het boeddhisme.

Een keurige AMVJ

Als cultureel werker in opleiding deed ik in ’67-’68 een jaarstage bij de AMVJ, de Nederlandse versie van de YMCA. Het jongerencentrum was gevestigd in een zijvleugel van een Amsterdams hotel, met uitgebreide sportfaciliteiten, op de hoek van de Stadhouderkade en het Leidse Bosje. De keurige AMVJ diende achter de schermen als overlegplatform voor strategisch jeugdbeleid in reactie op de onbeheersbaar geworden ‘jeugdcrisis’ in Amsterdam, Nederland en je mag wel zeggen de hele wereld. Bij dat overleg met politici, bestuurders en beleidsmakers van rijk en gemeente speelde Nico Torenstra – toen socialist en een goede vriend van ‘10-over rood’ André van der Louw – een belangrijke rol, samen met de christelijke jeugddeskundige Gerard de Haas. Hier werd besloten de gebouwen van de Vrije Gemeente, Weteringschans, en het Anker aan de Prins Hendrikkade beschikbaar te stellen voor de Provadya? – beweging (met vraagteken geschreven). De nieuwe cultuur moest vorm kunnen krijgen. De centra Fantasio[1] en Paradiso werden uit de grond gestampt, gevolgd door een keten van Provadya? clubs en open jongerencentra in het hele land. Ik ontmoette voor het zover was niet alleen mijn latere collega Ruud Tegelaar, die moderne jazz organiseerde in de AMVJ onder de naam Krunsj en één van de pioniers van Provadya? werd; maar ook AMVJ vrijwilliger Jack Monshouwer, event marketer en fabrikant van goocheldozen en bordspelen.

Het was in de jaren zeventig van de vorige eeuw onrustig in Amsterdam. Bezettingen en rellen. Op de foto tweede van links BD-redacteur Joop Hoek, met naast hem fotograaf Paul Stolk, juli 1971, Amsterdam, foto RPR.

Jack’s pionierende rol, nadat hij met een Thaise vrouw was getrouwd, als enabler van het therevadaboeddhisme in Nederland wordt nog wel eens onderbelicht. Hij bood een belangrijke springplank voor de eerste monniken die rechtstreeks uit Thailand Nederland bezochten.

Fantasio

Mijn eerste baan als professioneel cultureel werker, na mijn stage, werd in een team onder leiding van de altijd vrolijke Eckart Dissen – medestudent op de Sociale Academie – het vormgeven van de sociale activitieten van Fantasio. De artistieke kant werd gedaan door de Provadya? – jongens Ruud Tegelaar, Koos Zwart en vooral, maar onafhankelijk, FLUXUS genius en Hitweek redacteur Willem de Ridder[2]. Willem had zijn eigen ‘burelen’ in de Alexander Boerstraat met zijn beroemde Marjolein[3].

Koos werd wereldbekend door zijn ‘beursberichten’ voor de radio waarmee hij de prijs en kwaliteit van marihuana probeerde te controleren. Koos was de zoon van prominente PvdA politica Irene Vorrink.

Jazzkeldertje: de transitie

Nog voor Fantasio uit de hand liep – duizenden jongeren in het weekeinde in een gebouw dat daarop helemaal niet berekend was: het rubber druppelde van de electricieitsleidingen – nodigde ik de franciskaanse priester Ruud Lohman uit. Hij vertelde in het jazzkeldertje opgetogen over zijn ervaringen met yoga in India. Zijn verhaal bood een belangrijk aanknopingspunt toen we, na de sluiting van Fantasio, het latere meditatiecentrum De Kosmos vorm probeerden te geven. Een brandje in het theehuis had de doorslag gegeven. Er moest iets gebeuren.

Ton Alberts, foto Harry Meijer.

Het transitieproces is vastgelegd in de documentaire About Fantasio van cineast George Sluizer en jeugd-watcher Jan van den Brink[4]. Het is gênant de film terug te zien omdat we, vaak zwaar rokend, voortdurend onduidelijk en extreem door elkaar heen praten. Maar we komen eruit. Ruud Lohman – die zich later in de experimentele stad Auroville, Zuid-India, vestigde – bracht ons in contact met de Amsterdamse architect en Raja Yoga leraar Ton Alberts. Je kunt stellen dat die met zijn beminnelijke inzet en vele contacten het duizelingwekkende project gered heeft. Hij toonde een enorm open mind en illustreerde het belang van de weg van meditatie door ons voor te houden dat ook al zou maar één persoon de staat van werkelijk inzicht bereiken dit het experiment de moeite waard zou maken. Ons team reisde het hele land af met het doel spirituele leiders te onmoeten om advies en medewerking te vragen. De thema’s die we voorlegden waren vooral: meditatie en drugs; meditatie en engagement met maatschappelijke verandering; meditatie en eigentijdse kunst, nieuwe media en popcultuur.

We besloten een ‘huisdealer’ aan te stellen om het zinvol gebruik van bewustzijnsbeinvloedende middelen veilig te stellen. Alleen marihuana was toegestaan. Privé werd geexperimenteerd met LSD. Een patroon dat ik trouw volgde. Meditatie was niet alleen een doel in zichzelf, het was een onmisbare hulp om ontregelende ervaringen beheersbaar en zelf-gestuurd te houden. En ermee te stoppen.’

(Wordt vervolgd)

Hans woont met zijn vrouw in Thailand waar zij samen een sociale onderneming begonnen: uitgeverij met eigen boekwinkel; projecten op het gebied van biologische landbouw en, onder andere, een jaarlijkse ‘Right Livelihood summer school’ https://wellbeingsummer.wordpress.com/
Na meer dan 15 jaar hebben Hans en Wallapa het management overgedragen aan jonge ondernemers en zijn opnieuw ‘voor zichzelf’ begonnen. Vanuit zijn medewerking aan INEB in Azië zoekt Hans naar nieuwe ingangen voor een eigentijds westers boeddhisme.

[1] De eerste voorzitster van het Fantasio bestuur was VVD raadslid Loes Vonhoff-Luijendijk.

[2] Willem was als ‘meesterverteller over de liefde’ te beluisteren op de BOS radio November 2015.

[3] Marjolein werd later staflid van De Kosmos.

[4] Nederlandse titel Omtrent fantasio – de Kosmos http://www.georgesluizer.com/03-Docs-36fantasio.htm

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: amsterdam, AMVJ, André van der Louw, beursberichten, cultureel werker, drugs, Eckart Dissen, Fantasio, George Sluizer, Gerard de Haas, Hans van Willenswaard, huisdealer, Irene Vorrink, Jack Monshouwer, Jan van den Brink, joop hoek, Koos Zwart, Krunsj, Nico Torenstra, nieuwe cultuur, onrust, Paul Stolk, Provadya?, RPR, Ruud Lohman, Ruud Tegelaar, Thaise monniken, theravadaboeddhisme, Ton Alberts, vrienden van het boeddhisme, Vrije Gemeente, Willem de Ridder, YMCA, zwarte tulp

Lees ook:

  1. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
  2. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Willenswaard

Hans van Willenswaard is een waarnemer van de groei van het boeddhisme in Nederland. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens