• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Een tragikomedie

Een tragikomedie

22 augustus 2022 door Jan Veenendaal

Op een hete middag is het goed toeven in de rechtbank. Na door het veiligheidspoortje gegaan te zijn wordt je er vriendelijk ontvangen. Het is er lekker koel. Koffie, thee en water staan gratis beschikbaar.

Ook het bijwonen van een strafrechtzaak, waartoe we ons beperken is gratis. Een rechtszaak is in feite een tragikomedie. Het decor blijft onveranderd net als de meeste spelers, de rechter, de officier van justitie, de griffier en de bode.

Het is veelal triest te zien voor wat voor zaken mensen voor de rechter dienen te verschijnen. Zeker met in het achterhoofd wetende dat 60% van de mensen die in een penitentiaire inrichting zitten daar zit met een enkel- of meervoudige psychische of psychiatrische stoornis. De vraag rijst hoe hoog het percentage van de mensen is die met een dergelijke stoornis voor de strafrechter moeten verschijnen.

Alleen de hoofdrolspeler (de verdachte) is in de korte bedrijven (de (rechts)zaak), zeker bij de politierechter, iedere keer iemand anders. Soms is er geen hoofdrolspeler omdat die niet komt opdagen en soms is de hoofdrolspeler er niet omdat de beëdigd tolk niet komt opdagen. Wanneer de hoofdrolspeler niet komt opdagen kan het korte bedrijf worden uitgesteld of wordt de hoofdrolspeler zonder dat hij/zij erbij is, veroordeeld, dat heet ‘bij verstek veroordeeld’. Soms is de hoofdrolspeler er niet maar wel de advocaat die probeert het beste voor de hoofdrolspeler te bewerkstelligen. Soms lukt dat, soms niet.

Het decor is een zaal, vaak van mooi hout met altijd een foto van de koning waaronder op een verhoging de rechter met ter rechterzijde de griffier zit. Op de verhoging ter linkerzijde zit haaks op de rechter en de griffier ook de officier van justitie. Zijn/haar bureau staat tegen het bureau van de rechter aan wat vreemd overkomt omdat dat voor de hoofdrolspeler verwarrend zou kunnen zijn omdat het zo een eenheid lijkt te zijn.

Voor de rechter is de tafel voor de hoofdrolspeler; die kijkt dus op tegen de rechter en officier. Naast de tafel van de hoofdrolspeler, die met zijn gezicht naar de rechter zit is een tafel voor zijn advocaat. Aan de zijkant van de zaal zit de bode (m/v).

Daarachter is ruimte voor het publiek – dat er meestal niet is – die de rechter in het gezicht aankijken en de hoofdrolspeler tegen de rug.

Ieder bedrijf is hetzelfde en verloopt altijd volgens een vast patroon. De rechter opent de zitting en neemt de persoonsgegevens door van de hoofdrolspeler. Ook controleert de rechter welke andere personen aanwezig zijn. Dit kunnen zijn: een advocaat, Bureau Jeugdzorg, Raad voor de Kinderbescherming, getuigen, deskundigen, etc..

Daarna zegt de rechter tegen de hoofdrolspeler goed op te letten wat er tijdens de zitting gebeurt en dat hij niet verplicht is om te antwoorden op eventuele vragen. Hierna is het woord aan de officier van justitie, die opstaat en aan de rechter uitlegt van welk strafbaar feit de hoofdrolspeler wordt verdacht. Met andere woorden wat ten laste is gelegd in de dagvaarding (de schriftelijke oproep om naar de rechtbank te komen).

De rechter gaat daarna vragen stellen over deze verdenking. De officier van justitie en eventueel de advocaat (die ook op moet staan) worden ook in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. De rechter, de officier van justitie of de advocaat kunnen ook getuigen en deskundigen die opgeroepen zijn vragen stellen.

Nadat de rechter vragen heeft gesteld aan de hoofdrolspeler over de zaak en er eventueel getuigen en deskundigen zijn gehoord en het slachtoffer (indien aanwezig) heeft gesproken zal de officier van justitie zijn visie geven op de zaak. Dit noemt men het requisitoir.

De officier van justitie eindigt zijn verhaal met de strafeis. Hij kan de rechter verzoeken om een straf of maatregel op te leggen, maar kan in uitzonderlijke gevallen ook vragen om vrijspraak. Daarnaast zal de officier van justitie zich uitlaten over een eventuele vordering van de benadeelde partij (het slachtoffer).

Nadat de officier van justitie is gaan zitten, is het de beurt van de hoofdrolspeler en/of zijn advocaat. De advocaat kan de verdediging namens de verdachte voeren nadat hij is opgestaan. Als de hoofdrolspeler geen advocaat in de arm heeft genomen, zal de rechter hem/haar in de gelegenheid stellen zijn/haar eigen verhaal te doen.

Daarna vindt er nog een tweede ronde plaats. De officier van justitie mag namelijk nog een keer reageren op het verhaal van de advocaat en daarop mag de advocaat nog een keer het woord voeren. De hoofdrolspeler krijgt het laatste woord en hoeft niet op te staan. Na het laatste woord volgt meestal in zaken bij de kanton- en politierechter direct het mondelinge vonnis, de uitspraak. Bij de meervoudige rechtbank met drie rechters voor zwaardere delicten, is de uitspraak meestal na zo’n veertien dagen.

In volgende columns zal zoveel mogelijk met een boeddhistische blik verslag gedaan worden van specifieke strafrechtzaken. Vanwege de privacy zullen de namen gefingeerd zijn.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal, Rechtspraak

Lees ook:

  1. Boeddha in de bajes – In vrijheid
  2. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  3. De hitte van verlangen – de Boeddha, Tweede Kamer en de 130-kilometergrens
  4. Geen dood, geen vrees (34) – Diep kijken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens