Boeddha’s weg is niet de gemakkelijkste. Niet de eenvoudigste. Niet de meest voor de hand liggende.
De Bhagavat adviseert: Forensische aandacht. Accepterende gelijkmoedigheid. Observeren hoe de werkelijkheid zich ontplooit. Leven in het heden. Jezelf vergeten. Het huis verlaten. De zintuiglijke wereld loslaten. Ervaren hoe de geconditioneerde werkelijkheid een waas van begoocheling over de wereld legt…
Voorwaar er zijn gemakkelijker wegen te belopen. Het leven van de wereldling (P. puthujjana) oogt heel wat eenvoudiger. De wereld van schijn valt vlotter te hanteren. Aangenamer. De oogst is nihil maar wie maalt erom? Who cares? Après nous le déluge.
De Boeddha benadrukt om je niet bij de neus te laten nemen. Om de fictie van de zintuiglijke wereld te doorgronden. Om te bestatigen hoe de permanente begoocheling zich tot waarheid verheft wanneer ze maar genoeg herhaald wordt.
De Boeddha waarschuwt je om je niet te laten meevoeren op de golven van de waan van de dag. Om te ervaren wat essentieel is. Om datgene te ontwaren wat er écht toe doet: wijsheid en mededogen. Panna en karuna. Om je op deze manier van dukkha te bevrijden.
Hij vraagt je om je niet te identificeren met de georchestreerde schijn. Met de futiele hype van de dag. Om bij de les te blijven. Om je niet te laten ringeloren door bijkomstigheden.
De Romeinse schrijver Juvenalis beschreef 20 eeuwen geleden hoe het volk door de keizerlijke machthebbers werd gedopeerd met brood en spelen. Panem et circenses.
Is er ondertussen iets veranderd? Of speelt het orkest nog steeds hetzelfde deuntje.
Who is to blame?
Op jou komt het aan. Jij maakt het verschil. Jij alléén. Op élk moment. En van moment tot moment. ❛ Jij bent je eigen beschermer. Welke andere beschermer zou er immers zijn?—Atta hi attano natho. Ko hi natho paro siya? ❜ (Dhammapada, Gatha # 160).
Kijk. Zie. Observeer. Ontpop je tot een edele volgeling. Tot een buddha-to-be. Tot een bodhisattva voorbestemd om een Boeddha te worden. Tot een buddhankura.
Laat de gekte aan je voorbijgaan…