• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Er raast een storm over de boeddhistische polder

Er raast een storm over de boeddhistische polder

31 december 2024 door gastauteur

Zo tegen het eind van het jaar 2024 herplaatst de redactie teksten van (voormalige) medewerkers. Hieronder een tekst van André Kalden uit 2013 toen malversaties en grensoverschrijdend gedrag van leraren aan het licht kwamen.

Er raast een storm over de boeddhistische polder. Het water is in beweging, klotst tegen de wallekant. Modder vertroebelt het water. Wat en wie is echt, wie is vals? Wat is een autorisatie waard? Wat voor betekenis heeft een brokaat gouden slabbetje? En is het niet zo dat in het verleden ook lineages in de zentraditie zijn onderbroken, afgekapt, omdat er geen opvolgers waren of nieuwe leraren er, pats boem, ineens waren. Door niemand geautoriseerd. Maar de belangrijkste vraag is: Wie is een goede leraar.

In De kleine leerrede van de koeherder waarschuwde de Boeddha voor valse leraren en het volgen daarvan:

Monniken, er was eens een koeherder in de Magadha die dwaas van aard was. In de laatste maand van het regenseizoen, in de herfst, liet hij, zonder de oever aan deze zijde van de Ganges geïnspecteerd te hebben, zijn koeien oversteken naar de noordelijke oever in Suvideha, op een plaats waar helemaal geen voorde was. Toen dan dromden de koeien midden in de stroom van de Ganges in een kring samen, kwamen in nood en gingen hun ongeluk tegemoet. Evenzo, monniken, is het gesteld met asceten en brahmanen die niet op de hoogte zijn met de andere wereld, niet op de hoogte zijn met het rijk van Mara, niet op de hoogte zijn met wat buiten de het rijk van Mara valt, niet op de hoogte zijn van het rijk van de Dood, en niet op de hoogte zijn van wat buiten het rijk van de Dood valt. Degenen die denken dat zij naar hen moeten luisteren en in hen vertrouwen moeten stellen, zij zullen lange tijd onheil en leed te verduren hebben.

MN 1:226 (Bron: Majjhima-Nikaya, De verzameling van middellange leerredes, Deel 1- Suttas 1-50, p. 361-362)

Padmasambhava, de leraar die in de achtste eeuw de boeddhistische leer van India naar Tibet, voorspelde de komst van valse leraren in onze tijd, die de ‘tijd van degeneratie’, en waarschuwde daar nadrukkelijk voor:

In de toekomst, wanneer de donkere periode van degeneratie is aangebroken, zullen sommige mensen die claimen beoefenaren te zijn, het verlangen hebben om anderen onderricht te geven, zonder toestemming daarvoor te hebben ontvangen. Zonder zelf beoefend te hebben, zullen zij anderen instrueren hoe te mediteren. Zonder zelf bevrijd te zijn, zullen zij pretenderen ter bevrijding instructies te geven. Zonder gespeend te zijn van zelfbelang, zullen ze anderen instrueren hun ketenen van gehechtheid van zich af te werpen en vrijgevig te zijn. Zonder ook maar het geringste begrip van het goed en kwaad van hun eigen acties te hebben, zullen zij hun verlichte zienswijzen over de goede en foute wandelgangen van anderen spuien. Terwijl ze zelf geen stabiliteit bezitten, claimen ze anderen goed te doen. Ik denk dat er velen zullen zijn die zullen pretenderen, hypocriet zullen zijn, bedotten, en in de naam van de Dharma zullen misleiden. Alle mensen van toekomstige generaties die wensen de Dharma te beoefenen, lees dit schriftelijke testament van de bedelaar Padmakara en onderzoek jezelf!

Uit De kristallen guirlande van foutloze beoefening (Bron: Dakini Teachings, A Collection of Padmasambhava’s Advice to the Dakini Yeshe Tsogyal p. 150).

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Ganges, mara, Padmasambhava, valse leraren

Lees ook:

  1. De bakermat van beschaving en rassenwaan
  2. Boeddhisme in Tibet – een lange geschiedenis
  3. ‘De Dhamma en de discipline door mij onderwezen en uiteengezet,  zijn na mijn heengaan jullie leraar’
  4. Boeddhisme in Tibet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pjotr Bos zegt

    26 april 2013 om 23:04

    een reactie van iemand op de zaak R.R.

    “Overigens denk ik ook een goede les voor ale sangha’s om zich te beraden op hun interne structuur. Waar ligt de macht? Wie heef financiële belangen? Hoe is de transparantie?
    Laten we niet vergeten lessen te trekken.”

    • Pjotr Bos zegt

      26 april 2013 om 23:39

      En inderdaad het artikel hierboven bij
      Lees ook: https://boeddhistischdagblad.nl/scholen-en-centra-boeddhistisch-of-niet-boeddhistisch-vechten-met-dit-specifieke-kwaad-een-erkende-gezagsdrager-misbruikt-zijn-of-haar-ambt-voor-zelfzuchtige-doelen/
      Sluit heel mooi aan bij de huidige controverse. Voor mij zeer waardevol in mijn zoektocht naar waarheid en zuivere beoefening.

  2. Anne zegt

    27 april 2013 om 15:23

    1 persoon met een dubieuze claim op leraarschap en de zelfbenoemde specialisten buitelen over elkaar heen. De een nog specialistischer dan de ander. De een met nog grotere noodzaak zijn gelijk en vakmanschap te bewijzen dan de ander.
    In deze hele situatie blijft het opvallend hoeveel mensen zichzelf als leraar en leider van de gemeenschap opstellen in een discussie over ongeautoriseerd leiderschap. Onderwijl roepend en soms zelfs eisend dat de wel geautoriseerde leraren het geclaimde gelijk beamen en ondersteunen. Het woord moeten valt veel. De leraren moeten zich uiten en moeten dan ook vooral afstand van Rients Ritskes nemen. De leerlingen en leraren van Zen.nl moeten ook van alles.

    We doen er beter aan eens te bezien hoe deze situatie ons laat zien waar onze eigen belangrijkheidsgevoelens ons toe verleiden. Het oordeel maakt het deze belangrijkheidsgevoelens en het bijbehorend gedrag alleen maar makkelijker om een claim op ons te leggen.

    Als dooddoener wordt de noodzaak de waarheid boven tafel te krijgen aangevoerd als excuus. De waarheid heeft het echter niet nodig dat er allerlei specialisten opstaan die duiding aanbrengen en roepen om consequenties. De waarheid heeft echt wel genoeg aan de verslaggeving zelf.

    • Ron Sinnige zegt

      27 april 2013 om 23:31

      Beste Anne, je schetst een situatie, maar onderbouwt die nergens met feiten, voorbeelden en verwijzingen. Bovendien lijkt je redenering inherent inconsistent.

      Je signaleert dat het opvallend is hoeveel mensen zichzelf als leraar en leider van de gemeenschap opstellen (nogmaals, zonder feiten en voorbeelden), ‘roepend en soms zelfs eisend’. Een alinea verder begin je met ‘We doen er beter aan…’. Wat maakt die imperatieve stelling anders dan hetgeen je anderen verwijt?

      Waarom focus je op ‘belangrijkheidsgevoelens’? Weet jij waarom iemand iets zegt? Zou het ook kunnen dat mensen oprecht verontwaardigd, geschokt of boos zijn? Of bepaalde dingen als onrecht ervaren? Of dat mensen gewoon openheid van zaken willen, eerlijkheid?

      Waarom en sinds wanneer is de waarheid ‘een dooddoener’ en ‘een excuus’? Hoe kwalificeer jij dan een aperte leugen? En als je de waarheid een dooddoener vindt, waarom dan nog je laatste zin?

      Over de wenselijkheid van duiding: waarom bestaan goede kranten?

      Tenslotte, als je de kakofonie laakt, zou je er zelf het zwijgen toe kunnen doen. Daar staat geen ‘moeten’.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.