• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

8 maart 2021 door Adi Ichsan

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Gelukkig is de leer van de Boeddha nooit zwart-wit. Laten wij verder kijken wat de dhamma te zeggen heeft. Ten eerste wordt er onderscheid gemaakt tussen personen die volledig verbonden zijn met de wereld (putujana) en personen die verwikkeld zijn in de spirituele training die sekha worden genoemd. Sekha’s die verdiept zijn in de leer en een intensieve spirituele beoefening volgen worden sterk afgeraden om zich te bemoeien met wereldse zaken en te concentreren op eigen verlichting. Ook monniken moeten zich afzijdig houden van politiek.

Putujana’s daarentegen dragen de verantwoording over hun eigen huishouding en verplichtingen aan de staat. Hierin hebben putujana’s de taak om ervoor te zorgen dat de balans tussen rechten en plichten niet ten nadele van de eigen huishouding en sangha van monniken komt te staan. Een veel genoemd advies van de Boeddha aan de huishouder is om ervoor te zorgen dat er voldoende gespaard wordt en dat er opgelet wordt dat de staat niet te veel belasting int.

Ten tweede, de voornaamste zorg in de Boeddha’s leer is dat je gemoed altijd beheerst en niet geagiteerd is. Zijn de maatschappelijke omstandigheden dusdanig van aard dat het gemoed geagiteerd raakt dan moet ervoor gezorgd worden dat de geest weer tot rust komt. In de eerste instantie is de aanpak mediteren en de leer raadplegen. Lukt het echter niet om tot rust en zelfbeheerstheid te komen, dan moeten noodzakelijkwijs de externe storende factoren weggewerkt worden. In de verhouding tussen burger en staat betekent dit dat de staat zoveel mogelijk de belangen van de huishoudens en de sangha weerspiegelt, waardoor het gemoed blij, tevreden en rustig kan blijven.

Ten derde, heeft de Boeddha een aantal aanwijzingen gegeven van de ideale verhouding tussen de staat en de huishoudens. In de Aggannasutta (Digha Nikaya 27) legde de Boeddha uit aan Vasetha dat de staat niet gecreëerd of gesanctioneerd werd door god of hogere machten maar een resultaat is van een gemeenschappelijk contract. De functie van de staat is om veiligheid en orde te handhaven zodat de economie en spiritualiteit goed kan ontwikkelen. Hij wees aan dat in oorsprong het een contract was tussen plattelandsbewoners en krijgsheren die de orde bewaakten, waarbij voor de genoten bescherming de staat vergoeding ontving in de vorm van belastingen. Hij wees tevens aan dat als de regeerder niet voldeed aan de verwachtingen dan de gemeenschap een ander regeerder moest kiezen. Hieruit kunnen we uitgaan van de mate waarin een politieke stroming of partij in staat is om stabiliteit, orde, en rust te bieden, een criterium is voor stemkeuze.

Ten vierde, bestaat in het boeddhisme een behoorlijkbestuur ideaal. Vervat in het begrip Dasavidha-rajadhamma, waarin 10 fundamentele kenmerken van bestuur worden opgesomd. Tot op heden worden deze behoorlijk bestuur kenmerken gebruikt als prestatie evaluatie criterium zowel op staatsniveau als op managementniveau, m.n. in landen waar het boeddhisme de dominante religieuze cultuur is. De lijst van de 10 kenmerken begint met:

  1. Dana (vrijgevigheid)

Bestuur dient aspecten van vrijgevigheid te laten blijken. Belastingen, financiële rechten en plichten; inning en uitkeringen moeten zodanig gevormd worden dat het niet drukkend wordt ervaren door- en overmatig moeite vergen van de burgers. Lastenverlichting moet blijken in de uitvoering van financiële regelingen.

  1. Sila (moraliteit)

Het hooghouden van heilzame morele principes vormen een leidraad, voor zowel de binnenlandse als buitenlandse aangelegenheden. Morele uitgangspunten worden echter niet dwingend opgelegd maar door overtuigingskracht en door het goede voorbeeld te stellen. Echter, maatschappelijke voorwaarden die aanleiding kunnen geven tot groei van immoreel gedrag worden systematisch ontmantelt.

  1. Parricaga (altruïsme)

Onbaatzuchtigheid van de overheid en de ambtelijke administratie moet blijken uit de dienende houding van de overheid aan de burgers. De toetsing van onbaatzuchtigheid van de overheid zijn zichtbaar in de afhandeling en regelgeving in alle geschillen tussen overheid en burgers. Dit geldt ook m.b.t. externe machten of partijen.

  1. Ajjava (eerlijkheid)

De term eerlijkheid heeft hier meer betrekking op de betekenis van het moderne begrip transparantie. Overheid moet duidelijk en eerlijk zijn over de motieven; middelen, en doelen van haar beslissingen. Openbaarheid en bespreekbaarheid van deze gegevens moeten gewaarborgd zijn. Verborgen agenda’s bewust of onbewust worden zover het mogelijk is vermeden.

  1. Maddava (zachtaardigheid)

Bij uitvoering van regels en wetten, en oplossing van conflicterende belangen is de zachtaardigheid de principiële noemer. De eerste insteek is om zonder dwang en repressie het beleid gedaan te krijgen.

  1. Tapa (zelfbeheersing)

Bij uitzondering waar conflicten zich uitmonden tot gebruik van noodzakelijk geweld is het geldende principe dat dwang en geweld ingezet wordt alleen met uiterste zelfbeheersing. Gedachten, spraak en handelingen vertonen beheersing.

  1. Akkodha (onverhit)

Het vermogen van de leiding om in crisis en verwarrende situatie standvastig, kalm en scherp te blijven. Doet alles om te vermijden dat de overheid meegesleurd wordt in verhitte geagiteerde situaties.

  1. Ahimsa (geweldloosheid)

Geweldloosheid als uitgangspunt betekent dat in eerste instantie orde, stabiliteit, vrede en veiligheid middels geweldloze instrumenten worden uitgevoerd, in gedachten; in spraak en bij het handelen. Bewust vermijden van provocerende spraak, attitude en handelingen.

  1. Khanti (verdraagzaamheid)

Verdraagzaamheid kunnen tonen tegen afwijkende omgangs- en levensvormen. Blijkt uit ad hoc genomen gedoogbeleid omtrent zaken die niet direct binnen de wetgeving vallen, mits niet direct instabiliteit, ordeloosheid en onveiligheid voor het geheel veroorzaken.

  1. Avirodhana (oprechtheid)

Oprechtheid getoond door het respecteren van opinie, ideeën, geloof en gevoelens van alle partijen, en ten alle tijden ervoor te zorgen dat vooroordelen jegens anderen vermeden wordt. Eigen verwoorde uitspraken en handelingen zijn functioneel maar dan wel persoonlijk, niet louter instrumenteel.

Met deze gegevens in je achterhoofd kunnen leken boeddhisten onder ons die het gevoel hebben dat ze echt moeten kiezen, de kandidaten en partijen beoordelen en hun keuze maken. Het beoordelen gaat nog makkelijker als de nadruk niet te veel ligt op de formele partij programma’s maar iets meer op het karakter of de persoonlijkheid van de kandidaten. Uit de beoefening weten wij dat woorden in de laatste instantie immers geen substantie bezitten.

Als beoefenaar weet je van tevoren dat je uitgangspunten en perceptie ook gekleurd en vervormd zijn door eigenbelang. Dat belangen niet overal gelijk zijn maar verschillend en vaak tegenstrijdig met belangen van anderen. De training in wijsheid wordt hier in praktijk toegepast als je een beslissing of positie kan innemen die de middenweg weergeeft: de perfecte balans tussen conventioneel en ultieme realiteit.

Ook weet je van tevoren dat niet veel politici aan deze idealen kunnen voldoen, vaak moet je kiezen tussen twee kwaden. Het bewustzijn van een ongetrainde persoon wordt immers grotendeels gevoed door boosheid, begeerte, en verblinding. Maar uiteindelijk weet je dat de eigen keus goed en bewust is overwogen, rekening houdende met een verkeerde afloop. Je weet van tevoren dat je niet teleurgesteld of boos hoeft te zijn als je uiteindelijk bedrogen eruit komt. Wij leven immers in een conventionele realiteit van samsara.

Moge alle wezens gelukkig zijn, vrij van pijn en gevaar.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Pakhuis van Verlangen, Politiek Tags: 2021, kiezen, parlement, tweede kamer, verkiezingen

Lees ook:

  1. Thailand: dertien staatsgrepen in een dozijn
  2. Vrijdag zindag (17) – Driehoeksverhouding
  3. Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  4. Van Groningen tot Terneuzen klinkt zondag 14 maart het Klimaatalarm

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. johanna zegt

    9 maart 2021 om 08:40

    Kunt U dit misschien in het Burmees vertalen en naar de Burmese legerregering sturen?
    met vriendelijke groet
    Johanna

    • Adi Ichsan zegt

      9 maart 2021 om 20:09

      Helaas Johanna, plegen Burmese soldaten met even gemak geweld en moord op boeddhistische monniken. Waar kwaadaardigheid regeert is ’t hart gesloten voor de dhamma. Het is beter om liefdevolle vriendelijkheid naar ze te sturen zodat deze moordlustige personen ook vrij kunnen zijn van boosheid, verblinding, en machtswellust.

      Mvg Adi

Primaire Sidebar

Door:

Adi Ichsan

Dhammuttamo (Adi Ichsan, geb.1950), Theravada Vipassana leraar in de methode van Phra Acharn Promacharn Sirimanggalo binnen de traditie van Mahasi Sayadaw, de methode van Phrakru Sobhin Namto en upasika Acharn Naeb Mahaniranonda. Praktiseert Vipassana sinds 1997. Als leraar bekrachtigd door Pra Acharn Yutthadhammo in 2005 te Wat Prathat Doi Suthep, Chiang Mai. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • VrijdagZindag – Niet normaal!
    • Leven in Thailand – vriendin
    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur
    • Naturalis verruilt Shell voor Extinction Rebellion

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens