• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De kern van yoga – yoga definities en – vormen

De kern van yoga – yoga definities en – vormen

23 december 2020 door Dharmapelgrim

‘Er bestaat een direct verband tussen Yoga en Gautama Boeddha. Reden genoeg om een serie afleveringen  over Yoga te publiceren in een Boeddhistisch Dagblad.
Lezers zullen doorgaans vergeefs zoeken naar bronvermeldingen. Ik verschuil mij niet achter anderen. Iedere zin  is ‘naar mijn voorlopige mening’  en elke stelling poneer ik  ‘volgens mijn huidige inzichten’. En nee, ik noem meestal geen namen. Ik neem de volle verantwoordelijkheid voor elk citaat op me, in de context van het moment.  Misschien is wat ik schrijf zowel waar als niet waar, tegelijkertijd! En wie weet is het noch waar, noch niet waar, want dat kan ook. Openheid is de bron van wijsheid, en elk ‘zeker weten’ is een rotsblok waarmee je die bron afsluit.   Neem niets zomaar van anderen aan, ook niet van mij, maar toets het zelf. Doe dat laatste vooral grondig.
Dharmapelgrim  – Slochteren – december 2020.’

Wat is Yoga? Er zijn vele omschrijvingen in omloop. Hieronder een aantal in alfabetische volgorde:

A.C.Bhaktivedanta Swami Prabhupada:  Elke methode waarmee men de geest en de zinnen kan beteugelen en de ziel in contact brengen met het Opperwezen (is Yoga ).

Anand Aadhar:  (Yoga is) de wetenschap van de vereniging van het individuele bewustzijn met het hogere of verruimde bewustzijn.

Bhagavad Gita:  (Yoga is) in het bovenzinnelijke gevestigd geraken door de activiteiten van de geest te beteugelen en alle stoffelijke begeerten te verstoken.

Cultureel woordenboek:  (Yoga is de) aanduiding van de weg tot het heil en in het bijzonder de weg waarlangs een mens zich, via onthouding en meditatieve oefening, op de diepste kern van het bestaan leert concentreren. Leer en methode vloeien voort uit het Hindoeïsme en Boeddhisme. (noot: ik denk dat het laatste precies andersom is).

Deepak Chopra:  Yoga is de wetenschap van leven in evenwicht, een pad voor het volledig ontplooien van jouw unieke mogelijkheden. Yoga stelt mensen die leven in onze moderne technische wereld in staat verbonden te blijven met hun natuurlijke oorsprong.

Kernerman Dictionaries: (Yoga is de) leer uit India die zegt hoe je met meditatie, ademhalingsoefeningen en concentratie je lichaam en geest kunt ontspannen.

Patanjali: Yoga is het stilzetten van de wervelingen van het denken.

Hieronder volgt een klein overzicht van Yogavormen en -stijlen die er anno 2020 zoal zijn: De volgende Yogavormen zijn niet direct aan een bepaalde school of leraar  te koppelen:

Abhyasa Yoga: Voortdurend herhalen van bepaalde yogaoefeningen; constante oefening. Abhyasa-yoga  is  eigenlijk géén aparte vorm van Yoga, maar slaat op zowel Karma Yoga als Bhakti Yoga als op alle andere vormen van Yoga. Abhyasa-yoga houdt in dat je elk dagelijks handelen tot oefening maakt, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds als je weer naar bed gaat, met inbegrip van alle triviale handelingen die je gedurende de gehele dag verricht, dus van brood smeren tot naar de WC gaan, en van een deur openen tot iemand groeten op straat. Iedere activiteit kun je richten op het ervaren van éénheid, wanneer je de activiteit uitvoert op een wijze die verbindt in plaats van scheiding teweeg brengt. Soms is dat nauwelijks voorstelbaar, maar het is nooit onmogelijk. En wanneer je het vergeet of verzuimt: opnieuw beginnen.

Bhakti Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op devotie, liefde voor – en   toewijding aan God of het goddelijke, onder meer uit te drukken in  offers, rituelen , ceremoniën en liederen.

Boeddhistische Yoga: Yoga  die erop is gericht anderen  in het ervaren te laten  delen. Het gaat dan voornamelijk om Bhakti-; Karma-; en Jnana  Yoga in combinatie met de ‘Bodhisattva geloften’.  De Bodhisattva geloften omvat 4 elementen:

1) ‘Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze alle te bevrijden’
2) ‘Hoe onpeilbaar de oorzaak van lijden ook is, ik beloof die geheel te verwijderen’
3) ‘Hoe talloos de poortloze poorten ook zijn, ik beloof ze binnen te gaan’ en
4) ‘Hoe oneindig het pad van ontwaken ook is, ik ga daarvan de belichaming aan’.

Deze geloften lijken bij een oppervlakkige kennismaking onmogelijk te realiseren, maar ze zijn NIET onmogelijk. Zeker niet vanuit de hypothese dat alles één is. Dan houdt het bevrijden van jezelf namelijk in dat je daardoor ook alle levende wezens bevrijd.

Hatha Yoga: Yoga van harmoniseren en in balans brengen van de maan- en  zonne-energie (‘ha’ en ‘tha’), onder meer door  lichaamshoudingen (asana’s), en ademoefeningen (pranayama). Ha en Tha zijn fysieke) energiestromen. Vergelijk het maar met  yin en yang; positief en negatief; lichaam en geest etc. Het doel is  beheersen van lichaam en geest; door (schijnbare) polariteiten te ver-één-igen.

Jnana Yoga: Wijsheids-Yoga; de Yoga van direct inzicht; de Yoga van kennis en wetenschap, gericht op  zelfrealisatie door (zelf)onderzoek langs de weg van logisch denken en waardenvrij redeneren.  Het Nederlands kent geen gelijkwaardig woord voor jñāna. Er hoort ook ‘intuïtie’ bij; en ‘ervaring’. Jñāna Yoga leidt naar direct inzicht; naar een doorleefd intuïtief weten, en naar een eclectisc  kennen. Jnana Yoga is de meest filosofische vorm van Yoga die er is.

Karma Yoga: Klassieke tak van yoga gericht op het zonder gehechtheid of eigenbelang verrichten van alle handelingen (alle doen en laten) waardoor de door karma in stand gehouden cyclus van dood en wedergeboorte doorbroken wordt. Karma heeft hier de betekenis van: handeling of daad die iemand uit vrije wil verricht en die daardoor invloed heeft op diens toekomst.  De WET van Karma wordt ook wel de wet van oorzaak en gevolg genoemd.

Nada-yoga: Yoga van klank en muziek, mantra’s, chanten. Kerngedachte hierachter is dat alles in de werkelijkheid op een of andere manier in trilling is, vibreert,  en dat daarom bepaalde klanken helpen het ervaren van éénheid te bereiken.

Raja Yoga: “Koninklijke Yoga” gebaseerd op de Yoga-sutra’s van Patanjali; de Hatha Yoga Pradipika van Svatmarama, de Siva Samhitha en de Gheranda Samhitha.  Raja yoga is onderverdeeld in acht verschillende geledingen (asthanga):  yama; niyama; asana; pranayama; pratyahara; dharana; dhyana en samadhi.

Tantra yoga: Yoga van Tantra.  Dit noemen sommigen ook wel eens de yoga van de seks. Die hebben daar dus niks van begrepen.  Bij Tantra gaat het om levensenergie in de breedste zin des woords. En levensenergie kom je tegen in alles wat leeft! Inderdaad óók in jezelf én in partners, maar dat is slechts één aspect. Hoe verhoud jij je tot jezelf, je partner(s) en de rest ofwel alles wat leeft (inclusief dus dieren, bomen, “bloemetjes en bijtjes”, muggen en kroos? Het leeft allemaal en is allemaal één!

Categorie: Achtergronden, Geluk Tags: Boeddhisme, Hindoeisme, kennis van en over, tantra, yoga

Lees ook:

  1. De kern van yoga – tantra yoga (deel 1)
  2. Als een vogel op de tijdboom
  3. Tatoeage van de ziel, persoonlijke beschouwingen over Aziatische religies
  4. De kern van de yoga – yoga is een systeem

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.