• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Mei – Vesak of Vesakha Puja

Mei – Vesak of Vesakha Puja

1 mei 2019 door gastauteur

In 2005 erkenden de Verenigde Naties Vesak officieel als boeddhistische feestdag. Echter, Vesak is nog niet opgenomen in de mondiale agenda’s en kalenders. Het is nog steeds een onbekende onder de officiële feestdagen, een vreemde eend in de bijt. Desondanks zie je toch steeds meer Boeddha’s opduiken. In een vijver, bij de entree van een restaurant, als paraplustandaard, als kaars of op een tube handcrème. Je ziet hem bij Intratuin, bij Action, bij Blokker, en als kunstobject op de vensterbank.

Tekst Jotika Hermsen

De meeste mensen hebben geen concreet idee van wie Boeddha is en dat hij meer dan 2500 jaar geleden leefde. In 1995 organiseerde de nieuwe kerk in Amsterdam de tentoonstelling de Boeddha’s van Siam. Antieke en oeroude boeddha’s waren zorgvuldig van Thailand naar Amsterdam getransporteerd. Een unieke gebeurtenis en zeer kostbaar ook vanwege de torenhoge verzekeringen. Op de expositie hoorde ik Thaise mensen zeggen ‘Boeddha hoort hier niet.’ Het ging niet zozeer om de kerk als plaats van handeling, maar om het feit van een tentoonstelling. De Thai buigen voor Boeddha, vereren hem, geven bloemen en branden wierook, maar lopen er niet met een catalogus langs. Hoe anders is het voor Boeddha in het Westen? Boeddha als gebruiksvoorwerp, etalagemateriaal of prijsknaller. Boeddha in dienst van de commercie. Men annexeert Boeddha. Boeddha is trendy. Boeddha is hype.

Wereldgodsdiensten

Tijdens mijn theologieopleiding maakte ik kennis met het boeddhisme. Ik leerde over stichter, geschiedenis, rituelen, kenmerken en geloofsgemeenschap. Ik nam de informatie voor kennisgeving aan. Dat veranderde pas toen ik in een boeddhistische tempel kennis maakte met een monnik. Hij sprak me vriendelijk aan en verzekerde me dat je geen boeddhist hoeft te worden om te mediteren. ‘Buddha sent his monks to the people with the request to make them happy. Buddha did not say: make them Buddhist.’ Toen ging ik overstag.

Koninklijk gebaar

Later kwam telkens weer die houding van vrijgevigheid en belangenloosheid naar voren. Boeddha zei niet: ‘Volg mij, wordt lid van mijn club, onderwerp je en betaal een flinke entree om mee te doen.’ Neen. Hij nodigde uit. ‘Ik reik het aan en als je iets kunt gebruiken van mijn ervaring en inzicht, neem het en doe er je voordeel mee.’ Geen berekenend aanbod, maar werkelijk een koninklijke geste. Later ontdekte ik dat die grote vrijgevigheid gekoppeld was aan een ongekende wijsheid. De naam Boeddha betekent “de ontwaakte”. Hij is degene die de natuurlijke gang van het leven en de mensen doorziet. En die dat inzicht wil delen. Zinnen die ik in het christendom al dertig jaar had gehoord, openden zich en kregen betekenis. ‘Het koninkrijk Gods is in U’. ‘Zoeken buiten jezelf is zinloos.’

Zeggingskracht

Ze vielen samen met een diep besef. Oog, oor, neus, tong, mijn hele lichaam en mijn hele geest zijn niet van mij. Ze zijn van zichzelf. Ik mag voor ze zorgen, maar heb er geen macht of zeggingskracht over. Binnenin mij zit geen onafhankelijk baasje dat kan beslissen over leven en dood.

Scheiding

Begeerte denkt in termen van bezit. Dit is van mij en kijk eens hoe slim ik ben. Begeerte is nooit tevreden, wil altijd meer. Het leven echter is een doorgaand proces van komen en gaan. Van loslaten en niet toe-eigenen. Wij mensen zijn geen bezitters. Noch van onszelf. Noch van de ander. Noch van de aarde. Wat behoort ons eigenlijk toe?

Tegen de stroom

We leven in een tijdperk waarin directe behoeftebevrediging als a must gezien wordt. ‘Voor 24 uur besteld morgen in huis. ‘Waarin het zoeken naar dat wat prettig is voorop staat; waarin bedreiging wordt gerechtvaardigd; en tolerantie zoek is.

Nodig is een frisse wind, keren van het tij, wellicht een nieuwe feestdag van een onthechte figuur? Iemand die hoog boven de neergaande spiraal uit stijgt en een welkom tegenwicht biedt? Pauzeren en stilstaan. Boeddha als lichtend figuur, een leraar voor mensen en goden. Als maha karuna, (groot mededogen) een ontwaakte.

Happy Vesakha.

Uit Wikipedia: Vesakha Puja (Pali) is een van de drie belangrijkste boeddhistische gedenkdagen. Op deze dag herdenken boeddhisten de geboorte, verlichting en het parinibbana (heengaan) van Gautama Boeddha, welke volgens traditie allen plaatsvonden op de volle maan van de maand Vesakha van de maankalender van het oude India. Puja (Pali) betekent ‘het betonen van respect’. Vesakha Puja vindt plaats in april, mei of juni, en is in de boeddhistische landen van alle stromingen een nationale feestdag.
Bron Sangha Metta april/mei 2019.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: frisse wind, Jotika Hermsen, mededogen, stilstaan, vesak

Lees ook:

  1. Vesak – de belangrijkste feestdag in het boeddhisme
  2. Vesak is de belangrijkste feestdag in het boeddhisme
  3. Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen
  4. Doodstraf (2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.