• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dharmachari Ujukarin, een Solex en de Boeddha: Een lesdag in India

Dharmachari Ujukarin, een Solex en de Boeddha: Een lesdag in India

24 december 2012 door Ujukarin

Het is surreëel. Uit het raam kijkend waan ik me in een écht Van Gogh schilderij: kilometers glooiende heuvels vol prachtig gele zonnebloemen. Maar naast me kijkend zie ik wat ik ook tot in al mijn botten voel – een gammele Indiase regionale bus, dus dit moet dan toch India zijn. Klopt, de landbouw in dit enorme land is echt niet overal rijstvelden en hier in Noord-Karnataka teelt men o.a. mais en sunflower.

Op deze jaarlijkse Dharmaduta-tour zitten we nu op voor mij nieuw terrein, en reizen we van Oost-Maharashtra naar de universiteitsstad Gulbarga. Alwaar we een kleinere ‘vihar’ (Dharmacentrum) hebben voor de Ambedkar-volgelingen, en buiten de stad ook nog een gigantische stoepa waar je de volgende keer meer over leest.

Op het busstation worden we opgewacht door lokaal leider Punyasagara, en later voegt zijn broer en mede-Dharmachari zich bij ons. De vihar is een kilometer of drie verderop, in een stuk niemandsland tussen een sloppenwijk en een meer upmarket buurt; driemaal raden uit welk der stadsdelen de meeste boeddhisten vandaan komen. We nemen een tuktuk en Punyasagara rijdt op z’n motor voor ons uit, de koers uitzettend.

We zijn rond half zes in de vihar, en daar vlakbij is geen eten geregeld dan wel snel te regelen. Omdat ze vorige avonden ook al problemen hadden in mijn avond-proviand besloten de gastheren dat ik met Punyasagara terug zou gaan naar het busstation om wat te eten.

Natuurlijk op geheel Indiase wijze, achterop z’n Solex. En helmen, daarvan hebben in India weinigen gehoord :-). Ik dus zonder m’n onafscheidelijke baseballpet (die anders zou afwaaien) en met beide handen vastgeklemd achterop, en de tien minuten ging eigenlijk opvallend goed gezien het echt-Indiase verkeer. In het restaurantje aten we prima dosa en samosa, en regelde Punyasagara ook netjes een grote fles drinkwater. Dat was achteraf misschien niet zo slim, want ik had de rugzak vergeten mee te nemen en écht beide handen nodig voor vasthouden op de Solex-rit terug; we lieten hem dus nog ¾ gevuld achter, met als statement ‘goede oefening voor ons later binnentreden van de Bardo’.

ujukarin de solexDe talk was van zeven tot acht en liep prima, met zelfs een paar intelligente vragen van toehoorders die de vertaling overleefden. Het thema voor deze reis was de Gotami soetra, mede geïnspireerd op een discussie deze zomer in Boeddhistisch Dagblad.  Dat landde zoals gezegd goed, zeker geen vanzelfsprekendheid zoals je de volgende keer kunt lezen.

En zoals altijd in m’n India-tours dekte de talk deels ‘sociale’ onderwerpen zoals de onwenselijkheid van bruidsschat-eisen, andere vrouwendiscriminatie en stupide groepsdenken speciaal als kinderen een Romeo-en-Julia relatie aangaan. Komt me allemaal net iets bekender voor dan de meeste andere Westerse Ordeleden vanwege m’n Zuid-Aziatische schoonfamilie inclusief pleegkinderen. Het publiek was relatief klein; iets van vijftig mensen, terwijl ik de meeste avonden honderd tot honderdvijftig man had. De oorzaak naar me verteld werd was het festival de volgende dag, velen moesten qua tijd kiezen waar ze heen gingen.

De samenstelling van het publiek was standaard: misschien 20% ‘serieus geïnteresseerd’, dus ongeveer wat je in het Westen in zalen vindt; en de rest ‘primair daar omdat de tempel nu eenmaal hart van het sociale leven is’. Maar ook voor die 80% is samenkomen met andere boeddhisten en bezoek vanuit het buitenland nuttig, naast de sociale onderwerpen in de lezingen dan.

Die ochtend, voor de busreis, was ik bijvoorbeeld meegekomen op bezoek in de buurt van de Maharashtra-tempel; we bezochten sangha-leden in een bovenhuis en daarna gezamenlijk hun neef plus familie direct daar beneden, die hindoe waren. Hoorden we later dat dit de eerste keer in drie jaar was dat deze familieleden elkaar binnenshuis spraken, omdat gewoonlijk deze hindoes zich ‘te goed en hoog-qua-kaste waanden om hun familie van voormalig-lage-kaste-afkomst en-dus-nog-onrein het huis binnen te laten’; het proces van het verlaten van het kastensysteem door boeddhist te worden is dus duidelijk nog niet perfect verlopen en afgerond…

Het onderdak was even Indiaas-chaotisch geregeld als gewoonlijk, en bleek uiteindelijk het ‘University guesthouse’ te zijn; even wat beter dan slaapkamertje-in-sloppenwijk of zelfs geregeld dun-matrasje-op-de-grond waar ik aan gewend was. Voor de Hoge Gast uit het Westen hadden ze zelfs een suite geboekt, maar dat zei in dit overheids-guesthouse niet alles; prachtige ruime kamer en zitkamer doch vervolgens allerlei kapotte elektronica en een badkamer waar de renovatie duidelijk nog niet aan toegekomen was. Ach ja, het hele leven is een oefening in upeksha (gelijkmoedigheid) en dharma-vrijwilligerswerk in India is misschien een nog wat grotere oefening daarin…

In een volgende aflevering leest u meer over het grote festival de volgende dag.

PS Waarom ik, en met mij zeker honderd andere Europeanen, in godsnaam (Boeddha’s naam?) lesgeven in het land waar het Boeddhisme geboren is en dat ook nog eens aan Indiërs is een lang verhaal. Ik schrijf er binnenkort wat meer over.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Columns Tags: solex, ujukarin

Lees ook:

  1. Inspirerende boeddhistische leraren: Dhardo rinpochee (Tibet)
  2. Oorzakelijkheid in boeddhisme: zet de dominostenen goed!
  3. Van spirituele dood tot spiritueel hoogtepunt
  4. Boeddha in balans – de vijf vermogens en de weerbarstige praktijk

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.