Vanmorgen gaf de Dalai Lama een boeddhistische les over de tekst van Langri Thangpa, ‘Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie’. Deze tekst geeft een heldere uitleg over hoe mededogen te ontwikkelen en beoefenen. Deze les is zowel geschikt voor mensen met een boeddhistische als niet boeddhistische achtergrond.
Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie.
De boeddhistische les ‘Acht verzen voor het trainen van de geest in compassie’ is gebaseerd op diepgaande inzichten en wijsheden uit één van Tibet haar grootste klassiekers. De Dalai Lama heeft gezegd dat deze verzen, geschreven door Geshe Langri Thangpa (1054-1123), een grote bron van inspiratie voor hem zijn. Hij ontving de directe overdracht en uitleg toen hij een kleine jongen was in Lhasa en reciteert de verzen elke dag als onderdeel van zijn persoonlijke oefening.
De tekst leert ons om te gaan met emoties, de geest te trainen voor het verkrijgen van meer compassie en het maken van de juiste ethische keuzes. In de les leren we hoe we zelfs de grootste tegenslagen kunnen veranderen in positieve mogelijkheden. En misschien nog belangrijker: hoe we onze innerlijke rust kunnen behouden. Kort en bondig wordt uiteengezet hoe een echte bodhisattva beschikt over een compassievolle houding en nederigheid.
De eerste zeven verzen van de ‘Acht verzen voor het trainen van de geest’ gaan over beoefening die gericht is op het ontwikkelen van compassie, altruïsme, het bereiken van het boeddhaschap enzovoort. Het achtste vers is gericht op het cultiveren van wijsheid op dit pad.
Kadampa Geshe Langri Thangpa (1054-1123), was een leerling van Geshe Potowa, die weer een directe leerling was van Atisha’s voornaamste leerling Dromtönpa. Dit is zijn meest bekende tekst over Lo Djong; een methode om onze egoïstische denkwijzen tegen te gaan.
Een helper van Geshe Langri Thangpa vertelde hem eens: “De anderen noemen u Langri Thangpa lang-gezicht.”
“Hoe kan mijn gezicht ook gelukkig en opgewekt staan wanneer ik voortdurend aan het lijden van de drie werelden van het cyclische bestaan denk?”
Er wordt gezegd dat Langri Thangpa maar eenmaal glimlachte. Hij zag een muis die een turkoois op zijn mandala probeerde te bewegen. Maar de muis kon het juweel niet zelf optillen, dus het riep “Tsik! Tsik!”en er kwam nog een muis. Eén muis duwde de turkoois terwijl de andere eraan trok. Daardoor moest Langri Thangpa glimlachen.
De tekst:
Met de motivatie het hoogste doel te verwezenlijken
voor alle voelende wezens,
het wensvervullend juweel overtreffend,
zal ik hen altijd liefdevol koesteren.
Als ik met wie dan ook samen ben,
zal ik mezelf als de laagste van allen beschouwen,
en vanuit de grond van mijn hart zal ik
anderen liefdevol koesteren als de hoogste.
In al mijn activiteiten zal ik mijn bewustzijn onderzoeken
en onmiddellijk wanneer een verstorende emotie opkomt
die mijzelf en anderen in gevaar brengt,
zal ik die onder ogen zien en resoluut afwenden.
Als ik wezens zie met een slechte natuur,
of beheerst door sterke negativiteit en lijden,
zal ik hen liefdevol koesteren
als een moeilijk te vinden, kostbare schat.
Wanneer anderen mij uit jaloezie slecht behandelen,
beledigen en zwartmaken en dergelijke,
zal ik de nederlaag op mijzelf nemen
en de anderen de overwinning schenken.
Wanneer iemand die ik heb geholpen
of van wie ik veel verwachtingen had,
mij op pijnlijke wijze slecht behandelt,
zal ik hem als een goede spirituele vriend beschouwen.
Kortom, direct of indirect
zal ik al mijn moeders voorspoed en geluk brengen,
en ik zal alle tegenspoed en lijden van al mijn moeders
heimelijk op mezelf nemen.
Ik zal ervoor zorgen dat dit alles niet wordt vervuild
door de onzuivere gedachten van de acht wereldse belangen,
Mag ik door alle verschijnselen als illusies te beschouwen,
vrij van gehechtheid, van alle ketenen worden bevrijd.