• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » ‘De kracht van meditatie voor vrouwen met kanker’

‘De kracht van meditatie voor vrouwen met kanker’

14 november 2012 door de redactie

‘Midden in een grote put van teleurstelling, toen het leven niet liep zoals ik het graag zou willen, kreeg ik kanker. Ik zou meehelpen in een vipassanaretraite. In die retraite gebeurde er iets dat ik nauwelijks woorden kan geven. Alsof er dagen achtereen hulptroepen kwamen aangesneld, die zich in een slagorde opstelden om mij door deze tijd heen te helpen.’

Op het moment dat de diagnose kanker gesteld wordt staat het hele leven op zijn kop. Hoe ga je met die diepe gevoelens om? En wat kan vipassanameditatie in dat proces betekenen?  Een specifieke retraite voor vrouwen die kanker hebben of hebben gehad. In een poging om te gaan met oncontroleerbaarheid, veranderlijkheid en lijden.

Deze retraites, twee afleveringen zijn er in 2012 geweest, in maart en oktober van dit jaar, worden door de organisatoren de ‘Midweek: Natuurlijk Herstel, de helende kracht van meditatie voor vrouwen met kanker’, genoemd. Ze werden gehouden in het Emmausklooster te Velp (Grave) Noord-Brabant. Er waren (in maart) negen deelneemsters. Begeleiders waren Nynke Humalda en Inez Roelofs, beide assistent-leraren Vipassana,  onder supervisie van Jotika Hermsen. In dit artikel een verslag van de bijeenkomst in maart. Over het waarom van een retraite, niet zomaar een midweek.

Nynke Humalda: ‘Midden in een grote put van teleurstelling, toen het leven niet liep, zoals ik het graag zou willen, kreeg ik kanker. Ik zou meehelpen in een Vipassana (of inzichtmeditatie)retraite. Er waren onderzoeken in het ziekenhuis. Een dag later zat ik in de retraite. Toen gebeurde er iets, wat ik nauwelijks woorden kan geven. Het leek nog het meest op het organiseren van een leger. Er was niet een beeld, maar een fysieke ervaring met kloppen, bonzen, schudden, beweging terwijl ik stil op het kussen zat en met aandacht probeerde te lopen. Het was niet prettig, maar wel verrassend. Het duurde dagen achtereen alsof van heinde en ver hulptroepen aangesneld kwamen, die zich in slagorde aan het opstellen waren om mij door deze tijd heen te helpen. Het waren – denk ik achteraf – de onvermoede krachten waar ik al zo lang naar op zoek was, maar die nog niet hadden willen komen, en zich nu aandienden zonder een bewust willen, zonder het te doen.’

Vipassanameditatie 

Vipassana betekent helder zien. Deze meditatie leert je om helder van geest direct en ongekleurd naar je eigen ervaringen te kijken. Het leidt naar intuïtief begrijpen van wie, wat en hoe je bent. Centraal staat het ontwikkelen van opmerkzaamheid.

Gang Emmausklooster, foto SimSara
Gang Emmausklooster, foto SimSara

Aandachtig zijn, zonder te oordelen, zonder te analyseren en zonder verwachtingen. Het leert je om de gekleurde bril af te zetten en de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. In de praktijk kenmerkt Vipassana zich door opmerkzaamheid van moment tot moment.

Ontspanning en leren concentreren zijn hierbij van belang. Men kan in elke lichaamshouding mediteren: staan, lopen, zitten en liggen. Hierdoor groeit vertrouwen in de natuur van verschijnselen en wordt de polariteit aangenaam en onaangenaam overstegen. Dit helpt bij weerbaar zijn in het leven zoals het is en bij acceptatie van ziekte en dood.

Midweek: Natuurlijk herstel 

Op het moment dat de diagnose kanker gesteld wordt komt de confrontatie met dood en eindigheid van het leven in beeld.

Oncontroleerbaarheid, veranderlijkheid en lijden wordt dagelijkse kost. Je weet niet of de kanker na de behandelingen weg is of weer terugkomt en je hele gewone dagelijkse leven, wat je gewend ben, staat op zijn kop. Geen voorkeur en geen afkeer hebben over wat er gebeurt, krijgt een andere dimensie. Een goede gelegenheid om een retraite/midweek te ontwikkelen die bedoeld is voor ervaren mediterenden, maar ook voor vrouwen die geen ervaring hebben met Vipassanameditatie. Voor vrouwen, die kanker gehad hebben en voor vrouwen, die nog midden in de behandelingen zitten.

We zijn op een mooie plek in het stroomgebied van de Maas met bos en tuin. Het klooster heeft een oude traditie waarbij waarden als eenvoud, vredelievendheid en elkaar helpen centraal staan. Deze atmosfeer kan ondersteunend werken bij het opfrissen van inspiratiebronnen.

We hebben gekozen voor een gevarieerd aanbod van activiteiten, die dienstbaar zijn aan het ontwikkelen van  opmerkzaamheid (mindfulness) en inzicht. Dit wordt onder meer duidelijk in het veelvuldig toepassen van de eerste richtlijn van Insight Dialogue, die genoemd wordt Pauzeren of zoals Inez het noemt: Ben je nog thuis?

Instructie:

Ga met je aandacht naar binnen, voel het lichaam, de zitbotten op de stoel, je voeten in de schoenen, je handen, die rusten op je schoot of op de tafel. Hoe is het nu met je? Wat ben je gewaar? Ben je nog thuis? Wat merk je op aan het rijzen en dalen van de buik? Kan je ontspannen? Wat komt er bij je boven als je denkt aan klachten? Wat voel je in het lichaam? Kan je  vertrouwen op wat erboven komt? Pauzeren is een uitnodiging om een moment uit de zintuiglijke voorkeur en afkeer te stappen en dit proces bewust te worden. Een automatische gewoonte wordt onderbroken. Pauze opent de deur naar niet gehecht zijn en naar opmerkzaamheid.

Stil verdriet

Een van de deelneemster blikt terug op de retraite: ‘De stilte in de kapel; samen langs stil verdriet gaan. In de vroege ochtend Chi Neng, warming-up van een gehavend lijf en binnenhalen van energie; laat de dag maar komen; er is kanker, er was kanker, wat is er nu? Insight dialogue is spreken: geen overdenking van woorden, vertrouwen op het niet-weten, geen weerwoord, spreken tegen alleen maar luisteren. Insight Dialogue is luisteren: ‘Ik adem je woorden diep in en weer uit, het is komen en laten gaan, wat achterblijft is stilte en soms een zachte traan.’ Schilderen, kanker kleuren, het nu kleuren, de dag van morgen kleuren; in bewogen stilte kijken we naar tekenen…

Lees ook: een retraite, twee ervaringen

Voor meer informatie zie

Bron SimSara

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie Tags: kanker, kankerpatienten, metta, Midweek, Nynke Humalda, SimSara, Vipassana, vrouwen

Lees ook:

  1. Eén retraite, twee belevenissen, les voor de toekomst
  2. Vipassa mét…
  3. Zachte discipline
  4. Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. John Willemsens zegt

    14 november 2012 om 13:11

    Nuttig, maar als een aanvulling op de reguliere behandeling en nazorg.

  2. Joop Hoek zegt

    14 november 2012 om 14:14

    Het gaat in dit artikel om de beleving en de gevoelens die er bij de deelnemers aan de retraite zijn rond en bij kanker. Niet dat vipassanameditatie in deze retraite helpt om fysiek beter te worden. Daar was Jomanda voor.

    • alluman zegt

      14 november 2012 om 16:16

      Er zijn volgens mij wel aanwijzingen dat minder stress een positieve invloed kan hebben op het ziekteverloop. Op die manier kan meditatie – in welke vorm dan ook – mogelijk als ontstresser bijdragen.

      Sapolsky’s boek ‘Why zebra’s don’t get ulcers’ is een gedegen toelichting op verbanden tussen stress, gezondheid en ziekte. http://www.bol.com/nl/p/why-zebras-don-t-get-ulcers/1001004002128191/

      • Rob Hogendoorn zegt

        14 november 2012 om 17:48

        Robert Sapolsky nam in 2005 in Washington DC deel aan één van de zgn. Mind & Life dialogen van de Dalai Lama met (meest) westerse wetenschappers.

        Het onderwerp van Mind & Life XIII was ‘The Science & Clinical Applications of Meditation’.

        Begin dit jaar verscheen een verslag van deze conferentie in boekvorm: ‘The Mind’s Own Physician’.

        Meer info:

        http://www.mindandlife.org/publications/mop/

  3. Gerda Duim zegt

    14 november 2012 om 20:08

    Zoveel stress opgedaan tijdens de midweek “Natuurlijk Herstel” in Velp, het zou absoluut niet over kanker gaan zoals werd verteld tijdens de telefonische intake, mevrouw de cursusleidster had nog 2 extra kandidaten nodig om het groepje van 6 personen compleet te maken. Door de valse belofte dat het in de midweek niet over kanker zou gaan, het kon wel even ter sprake komen, heb ik achteraf 2 midweken in bed moeten bij trekken. Zeer verontwaardigd en kwaad zijn een lotgenoot en ik eerder vertrokken, “jullie kunnen dan maar beter vertrekken”.
    Kanker kunnen we namelijk in de speciaal bedoelde groepjes of bij een therapeut bespreken.
    In de cursus waar ik mij zeer op verheugde zou het gaan over de Vipassana-meditatie met uitleg, schilderen en tekenen, insight dialoque etc. ontspanning dacht ik, even iets anders.
    HET ZOU NIET OVER KANKER GAAN. Ik voel me teleurgesteld en als ik hieraan terug denk, kwaad.

  4. Sue Balledux zegt

    15 november 2012 om 00:24

    Als ik dit artikel lees kan ik nauwelijks een gevoel van walging onderdrukken. “aandachtig zijn zonder te oordelen” Deze dames zijn een meester in het oordelen, ik ben door hen beoordeeld en veroordeeld. Wat resulteerden in het niet meer mogen volgen van het programma !
    Ik zou willen dat deze dames een andere doelgroep zoeken en vrouwen met kanker met rust laten, die hebben het al zwaar genoeg !

  5. alluman zegt

    15 november 2012 om 12:14

    Dus als ik het goed begrijp, Gerda en Sue, hebben jullie meegedaan aan bovenstaande retraite? En jullie hebben daar slechte ervaringen mee?

    Daar zou ik wel meer over willen weten.

    Daar zit nieuws in.

    Redactie van BD: ontwikkel en ontwar, zou ik zeggen!

  6. Joop Hoek zegt

    15 november 2012 om 12:45

    Alluman, dank je voor je advies, we zijn er heel erg blij mee. Dankjewel!

    • alluman zegt

      15 november 2012 om 14:02

      Joop, dank voor je oprechte reactie. Het doet me goed dat je je lezers zo serieus neemt. Top!

      But, on a serious note: ik bedoel dus dat er echt nieuws in zou kunnen zitten.

  7. Para Nirvana zegt

    15 november 2012 om 14:53

    Beste Gerda en Sue,
    mijn oprechte bewondering voor de openheid en de moed die jullie tonen door jullie ervaringen met deze retraite te delen. Grote dank daarvoor. Het is jammer dat jullie dit hebben moeten meemaken.

    Beste redactie,
    wanneer de termen meditatie en ‘helen’ worden samengebracht in verband met (terminale) ziekten, dan dient er de grootste terughoudendheid -ja zelfs achterdocht- betracht te worden. Te vaak worden dergelijke retraites geleid door (misschien goedwillende) amateurs die geen enkele opleiding in noch ervaring hebben met het omgaan met (terminale) zieken. En te vaak worden er (gesublimeerde) valse beloften gedaan via termen als ‘helen’, ‘innerlijke geneeskracht’ en dergelijke.
    Wat betreft de retraites besproken in dit artikel: de ervaringen van Gerda en Sue zijn niet uniek. Er zijn meer vergelijkbare verhalen gehoord. Echter, (onbewuste) groepsdruk verhindert dames vaak om voortijdig de retraite te verlaten.

    (Vipassana) meditatie heeft zeker een effect op de geest en derhalve soms onrechtstreeks ook op ons lichaam. Echter, het voorschrijven of doen beoefenen van meditatie voor het ‘helen’, ‘genezen’ en ‘onderdrukken’ van fysieke aandoeningen (of de gevolgen daarvan) staat gelijk aan puur bedrog, bedrog ten koste van lijdende mensen.
    Check onderandere de Satipatthana Soetra en kijk waarvoor de Boeddha zijn methodes bedoeld heeft. Niet voor (zoals terecht reeds aangegeven) bedriegelijke Jomanda-effecten.

    Het lijkt mij -zoals Alluman al zei- een mooi onderwerp om eens dieper uit te graven … er wordt nogal wat bedrieglijks voorgespiegeld in de (therapeutische) meditatiebedrijfjes in Nederland.
    Ik ben benieuwd!

    P.N.

  8. Robbie Rosmalen zegt

    15 november 2012 om 15:46

    In het Tibetaans boeddhisme wordt gezegd dat sommige oefeningen wel degelijk kunnen genezen, maar daarvoor dient de beoefenaar veel geloof in de Drie Juwelen te hebben , een karmische connectie met de leraar, en geloof in de oefening en eigen capaciteit.

    (Ook in de biografie van de Theravada meester Ajahn Mun (door Ajahn Maha Boowa geschreven) wordt verteld hoe monniken in de Thaise Jungle zichzelf genazen van malaria door eenpuntige concentratie te beoefenen en ook volledig de eventuele dood te accepteren. )

    Zie ook in het Mahayana de oefening van Tong-len (nemen en geven) , bekend gemaakt door Geshe Chekhawa etc.. In het westen zeggen de Lamas meestal dat mensen die oefeningen moeten doen EN hun reguliere behandeling moeten blijven volgen. Dus het is niet OF het een OF het ander. In een oud Mandala Magazine, van de FPMT verteld een persoon dat hij die Tong-len heeft gedaan en zo van zijn kanker genezen is. (Naar zijn mening.) Hij deed slechts 15 minuten per dag deze meditatie, maar met een volledige concentratie en groot mededogen voor alle levende wezens die lijden.

    vriendelijke groeten

    Robbie
    (Verder helemaal eens om dit onderwerp eens wat meer uit te spitten, niet alleen voor de rampverhalen maar ook voor de eventuele succesverhalen.)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.