Een galerie in Macau, een regio van de Volksrepubliek China, heeft een performance door de Nederlandse Tibetaanse beeldende kunstenaar Tashi Norbu geannuleerd, nadat de autoriteiten in Peking dreigden hem te arresteren en te deporteren. Norbu nam die waarschuwing ter harte is en is direct Hong Kong, waar hij op dat moment verbleef, uit gevlucht om in India een veilig heenkomen te zoeken.
De performance, een presentatie van een life schilderij, was gepland als onderdeel van de opening van de iAOHiN Amber Gallery op 5 maart in Macau. In Hong Kong zei een ambtenaar hem dat zijn werk en hijzelf op een zwarte lijst staan van de Chinese autoriteiten en zei hem de stadstaat ogenblikkelijk te verlaten. Deed hij dat niet dan volgde arrestatie.
Norbu zegt dat de directeur van de galerie hem adviseerde naar het advies te luisteren, vanwege zijn eerdere ervaringen met kunstenaars en Chinese autoriteiten in Macau, een voormalige Portugese kolonie. De beeldend kunstenaar zegt echt bang te zijn geweest voor arrestatie.
Norbu omschrijft zijn werk als een moderne interpretatie op traditionele Tibetaanse thema’s die ook vaak afbeeldingen bevatten van de Boeddha. Hij beweert dat zijn kunst niet politiek van aard is, maar China ziet dat anders doordat Norbu in zijn werk gele paraplu’s liet zien, een symbool van protesten in de stadstaat in 2014.
Norbu is vorig jaar korte tijd april vastgehouden bij zijn vertrek uit Macau, na een expositie die veel media aandacht kreeg. De autoriteiten hebben ook kritiek op de kleding van Norbu: een witte outfit die hij draagt tijdens exposities van zijn werk. Zij zien dat als een protest tegen de – volgens mensenrechtenorganisaties- Chinese overheersing van Tibet omdat wit de kleur van de vrede is. De kunstenaar zegt dat hij die draagt om zijn performance kracht bij te zetten. Er is ook kritiek op een door Norbu gemaakte haan- geënt op en zodiac ter gelegenheid van Losar, die op een landkaart van China lijkt en ook niet door de beugel kan. De galerie in Macau ontving vorig jaar een bedrag van $125.000 als subsidie, die in gevaar zou komen als de galerie door zou gaan met de Nederlandse kunstenaar. De galeriehouder zegt het te betreuren dat kunst gerelateerd wordt aan politiek en daardoor een bedreiging vormt.
Simon zegt
Beste redactie, vindt u de onderstaande zin niet wat merkwaardig geformuleerd?
“De autoriteiten hebben ook kritiek op de kleding van Norbu: een witte outfit die hij draagt tijdens exposities van zijn werk. Zij zien dat als een protest tegen de Chinese overheersing van Tibet omdat wit de kleur van de vrede is”
Dit impliceert dat de Chinese overheid vindt dat zij Tibet overheersen als buitenlandse mogendheid en dat ‘de kleur van de vrede’ dragen hier een provocatie tegen is.
Ik denk dat hier de mening van de redactie wordt neergezet als het standpunt van ‘de autoriteiten’. Want ik heb ‘de autoriteiten’ nog hooit horen zeggen dat zij Tibet overheersen of tegen vrede zijn.
Daarom is deze formulering volgens mijn inzien een verkeerde weergave van de realiteit.
Als het doel van deze passage niet was om het standpunt/rationele van ‘de autoriteiten’ te verhelderen, vergeeft u mij dan.
Maar ongeacht de mening die ik als mens en Boeddhist heb over het Chinees-Tibetaanse conflict vind ik dit tegen het door uw geformuleerde ‘juiste spreken’ indruisen.
Met vriendelijke groet,
Simon
PS: ik reageer omdat ik vind dat er ondanks een “Boeddhistische inslag/thematiek” veel belang is bij objectieve verslaggeving van complexe conflicten.
Joop Ha Hoek zegt
We hebben het iets verduidelijkt. Fijn dat u meedenkt en schrijft.