Veel dharma gemeenschappen worden geleid door een leerkracht — vaak de oprichter — die meestal een dominante rol inneemt in het besturen van zijn organisatie. Zijn er meer leraren dan kan een lerarenraad worden gevormd. Vaak zijn ze vaardig op het gebied van boeddhistisch onderwijs maar is het de vraag of die leraren wel de nodige vaardigheden op het gebied van organisatieontwikkeling en het beheer van de sangha hebben. Ze handelen vaak op basis van eigen inzichten en nemen op basis daarvan besluiten, de ideeën van de sangha zijn daaraan ondergeschikt, zegt de Amerikaanse dharmaleraar Larry Yang.
Zo’n hiërarchisch model zou volgens hem kunnen werken in Azië, maar past het ook bij sangha’s in het Westen, met zijn democratische cultuur, een scheiding van kerk en staat, de ingebouwde zekerheden die burgers beschermen tegen al of niet opzettelijk misbruik van macht die uit de combinatie van leraarschap en bestuurder zouden kunnen voortvloeien? Yang pleit voor het instellen van een Raad van Bestuur die de besluitvorming van de leraar/lerarenraad controleert.
In het East Bay Meditation Center (EBMC) in Oakland, California, waar Yang leraar is, ligt de nadruk op deelname en het scheppen van een gastvrije omgeving voor kleurlingen, mensen met een handicap en andere ondervertegenwoordigde gemeenschappen. Omdat geen enkele specifieke leraar deze diverse groepen vertegenwoordigt, worden de teachings gegeven door leraren met een scala van achtergronden.
Bij de Insight Community of the Desert (ICD) in Palm Springs, California, is een gemeenschap opgebouwd waarin niet de leraar centraal staat maar de beoefenaar. De leerkrachten worden uitgenodigd door de Raad van Bestuur en worden periodiek beoordeeld door een niet-leraar of door leden van de Raad van Bestuur. Docenten zijn verantwoordelijk voor hoe ze de leer aanbieden, de integriteit van hun gedrag en de kennis van de dharma. Maar waar het gaat om het beantwoorden van ingewikkelde organisatorische kwesties ligt de verantwoordelijkheid bij de Raad van Bestuur en de sangha als geheel.
Gemeenschap empowerment, democratische beginselen en collectief leiderschap zijn van vitaal belang voor de voortzetting van de dharma in het Westen — zij zijn sleutelelementen voor de overdracht van de oude leer in een complexe hedendaagse wereld, meent Yang