• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Weet je…’ – Veelzeggend taalgebruik

‘Weet je…’ – Veelzeggend taalgebruik

24 april 2015 door André Droogers

Na ‘zeg maar’ lijkt ‘weet je’ in opmars in de alledaagse taal. Ik bedoel niet de zangerige opening (b-bes) die een kind gebruikt om iets te vertellen. Het gaat me om de volwassenen. Wat voor betekenisgeving komt mee in dit toenemende weten?

Ik hoor drie varianten. De eerste is een ‘weet je’ dat een meelevende poging tot geruststelling aankondigt. ‘Weet je, je moet maar denken dat…’. Er is iets gebeurd dat verontrust, maar gelukkig is er iemand die een plausibele verklaring heeft.

Een heel andere lezing van ‘weet je’ wijst op een ongeduldig zeker weten. ‘Ja weet je, dat zit zo:…’. Impliciet: ‘Luister goed naar wat ik wel weet en jij niet’. Dit ‘weet je’ wordt uitgesproken op stellige toon, vanuit een zelfverklaard gezag.

In de derde variant is de onderliggende boodschap dat de mening van de ander moet worden weggewoven. Dit ‘weet je’ wordt trager en zuchtend uitgesproken, of juist iets sneller en luider.

Welke van deze drie varianten ook van toepassing is, de vooronderstelling is steeds dat de spreker superieur is aan de toehoorder. De kennis van ‘weet je’ is macht. Macht is het vermogen het gedrag van een ander te beïnvloeden, en ‘weet je’ zet alvast de toon. Of de spreker nu geruststelt, overtuigt, of wegwuift, steeds wordt de gesprekspartner in een afhankelijkheidspositie gezet.

De gedachte dat kennis wel eens niet het gezag en de macht zou kunnen verdienen die de uitdrukking ‘kennis is macht’ haar toebedeelt, ligt ver achter de sprekershorizon. De status die wetenschap in onze samenleving heeft verworven, heeft kennis op een voetstuk gezet.

‘Ik weet niet…’ zit ook in onze taal, maar is minder populair, en wordt meestal door een ‘maar…’ gevolgd. ‘Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar…’. Die ‘ik’ weet dus wel degelijk.

In vergelijking met ‘zeg maar’ getuigt ‘weet je’ van veel grotere zekerheid. De ‘zeg maar’-spreker is bescheiden aan het aftasten, de ‘weet je’-spreker heeft de juiste woorden al gevonden.

Eerst dacht ik dat ‘weet je’ een anglicisme is, een directe vertaling van ‘you know’. Maar eigenlijk vooronderstelt de Engelse uitdrukking dat de ander al iets weet. Die hoeft daar alleen maar aan herinnerd te worden, ongeveer zoals in ons ‘je weet wel’.

Naast weten zou voelen of ervaren een even betekenisvolle plek kunnen hebben. Dan krijg je zoiets als ‘ja, voel je, …’ of ‘ja, ervaar je…’. Klinkt niet helemaal bekend.

‘Voel je?’ kan nog wel aan het eind van een bewering komen, als bevestigende afsluiter. ‘Voel je?’ nodigt je uit af te steken naar diepere betekenislagen, alsof kennis te oppervlakkig is om duidelijk te maken wat er aan de hand is.

De drie varianten – geruststellen, overtuigen en wegwuiven – komen ook in religies voor. Dan is religieuze kennis gestold in vaste leer en uitgekristalliseerd in onveranderlijk ritueel. Leer en ritueel worden geschraagd door een hiërarchische organisatie. De kennis over leer en ritueel wordt beheerd door een clerus voor wie kennis machtsmiddel is. Ook religieuze kennis is macht. De eigen visie wordt gepromoot als exclusief, en als waardevoller dan de kennis van de concurrenten, binnen en buiten de eigen religie.

In de marge van dit soort zekerheidsreligies en in reactie erop komen regelmatig uitingen op van het niet-weten, het zoeken, het verkennen. Zie Jan Oegema’s ‘De stille stem: Niet-weten als levenshouding‘. God kan niet getemd worden tot kennis die uit te dragen is met ‘Weet je’ als opening van de zin. Levensbeschouwing kan ervoor kiezen het niet te zoeken in superieur geruststellen, overtuigen, of wegwuiven. De organisatie kan minimaal zijn en horizontaal.

Zulke uitingen van niet-weten zijn kwetsbaar omdat ze een bevestigend machtskader afwijzen. Maar ze zijn wel oersterk en machtig mooi.

(Met dank aan Martin van Oosten voor de hint)

Categorie: Columns Tags: kennis, macht, niet-weten, weten

Lees ook:

  1. Weten
  2. Het jaar 2017 – de vierenveertigste dag- nu weet ik het
  3. Ksaf – kennis en wijsheid
  4. Het jaar 2018 – de honderdenzesenvijftigste dag – faecedienst

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Eric zegt

    24 april 2015 om 16:45

    Wederom een zeer aansprekend stuk, dank.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.