• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » BOS-tv en radio » Geen vrouw te zien bij De Drie Vergiften

Geen vrouw te zien bij De Drie Vergiften

14 april 2015 door Joop Ha Hoek

Afgelopen zondag, bij het kijken naar de door de boeddhistische televisie (BOS) geproduceerde film –samenvatting- De Drie Vergiften, viel mij een aantal zaken op. Er was geen vrouw te bespeuren in deze film, alle opgevoerde deskundigen waren man. Hoog opgeleid en dito sprekend. Blank ook.  Op de achtergrond waren ze er wel, die vrouwen. Eentje zat er naast een biologische boer. Ze sprak niet, maar at een boterham (met waarschijnlijk kaas als beleg). Ik zag een pak gewone melk op tafel staan en een paar potten met inhoud. Wat zat erin? Appelstroop? Haverkoek?

Verder viel mij het interieur op van de deskundigen. Mooie meubels, kunst aan de muur, een piano, ik meende een harmonium te bespeuren en zag een kamer met veel boeken. Weinig planten, twee bossen bloemen wel, in twee ruimtes. De deskundigen hadden, op een na, gewone kleding aan. De ander was een monnik, droeg een monnikskleed, dus was ook gewoon gekleed. De mannen zagen er krachtig uit. Sterke boeddhisten, ze wisten waar ze over spraken. Over de effecten van de drie vergiften, negatieve emoties: woede, verlangen en onwetendheid. De begrippen zijn van de Boeddha zelf.

Ze waren niet oordelend, de deskundigen. Ze legden uit, vertelden wat die drie vergiften in het algemeen en in hun eigen leven, hun eigen omgeving betekenen. Hoe je, hoe jong je ook bent, er door beïnvloed wordt. Een van de mannen zei dat het onmogelijk is om je hoofd leeg te maken, dat gift er uit te pompen, ook al zit je vijftigduizend uur op je kussen. De springende aap in je kop maakt dat onmogelijk, die wil scoren, aandacht. Als je dat begrijpt, de werking van je geest begrijpt, kan je loslaten. Een andere gefilmde deskundige sprak over gehechtheid, dat er leraren zijn die hun studenten slabbetjes omhangen en zelf in een zwart of paars pak door het leven gaan en zich op een zelf gemaakt schild hijsen. Niet dat de deskundige iets tegen zwarte of paarse pakken had, of tegen leraren, of tegen schilden, maar wel tegen het gemak waarmee Westerlingen- zonder die traditie doorleefd te hebben, zich in zo’n pak hijsen. Een kloon worden. Hij zei het op misprijzende toon.

Het was een fantastische en informatieve productie. Door die mannen, door de montage, het verstilde camerawerk, door de interviewers, zonder gebedsmolens of Japanse klompen. Jazzy. Huiskamerinterviews. Ik kan me niet herinneren eerder zo’n boeiende productie van de boeddhistische televisie te hebben gezien. En zat op de rand van de schapenleren stoel in mijn kloosterbunker naar de kijkbuis te kijken. Dat is zoals een productie van de boeddhistische televisie, kan, nee moet zijn. Je meevoert naar het ontstaan van die vergiften, nu al zo’n 2600 jaar geleden. En ze plaatst in het heden. Dacht ik. Het is altijd nu.

Pekka
Pekka

Vanavond wordt het eerste deel van het drieluik De Drie Vergiften uitgezonden. Het gaat over woede. Ik zag in de vooraankondiging die ik hierboven beschreef al beelden van deze aflevering. Ik werd er koud van.  Pekka, heet deze film, zo genoemd naar de jonge man die zijn wapens leegschoot op onschuldige mensen. Op 7 november 2007 liep de 18-jarige Pekka-Eric Auvinen om 11:44 uur zijn middelbare school in het Finse plaatsje Jokela binnen met een semiautomatisch pistool. In de veertig minuten die volgen schiet hij acht mensen dood, waaronder de schoolzuster, de directrice en uiteindelijk ook zichzelf. Waar de motieven van dit soort ‘school shooters’ meestal een bron van mysterie blijven, weet filmmaker Alexander Oey diep door te dringen in het hoofd én de omgeving van de getroubleerde Pekka. Aan de hand van archiefmateriaal, chatsessies op het web en interviews met verschillende betrokkenen in het plaatsje Jokela, waaronder de ouders van Pekka, wordt laagje voor laagje duidelijk hoe een ogenschijnlijk ‘normale’ jongen transformeert tot een moordenaar.

Uitzending: dinsdag 14 april, 23:00 uur op NPO 2.

 

Categorie: BOS-tv en radio, Filmbespreking, Media Tags: Alexander Oey, BOS-tv, drie vergiften, Pekka, vrouwen

Lees ook:

  1. De Nachtgast: filmregisseur Alexander Oey
  2. Boeddhisten altijd vredig en sereen?
  3. Boeiende documentaire BOS-tv over burgerinitiatieven
  4. de Boeddhistische blik – Fallen Flowers, Thick Leaves

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    20 april 2015 om 11:55

    Het tweede deel van dit drieluik zat er volgens mij helemaal naast. het ging helemaal niet over hebzucht. Er kwamen hoofdzakelijk mensen in beeld die hun onderneming niet meer konden voortzetten en derhalve failliet werden verklaard. Je eigen geld willen verdienen maar daar (soms na jaren) niet meer in slagen is respectabel en niet laakbaar, niet te typeren als hebzucht,als jet het mij vraagt.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.