Drie belangrijke Westerse boeddhistische organisaties hebben Karmapa Trinley Thaye Dorje gevraagd de opvolger aan te wijzen (te herkennen) van de in juni dit jaar in Duitsland overleden 14e Shamar Rinpoche, de tweede hoogste leider van de Karma Kagyu lineage. De drie instituten, de French Federation of Karma Kagyu Buddhist Centers (FFCBK), de Diamond Way Buddhism Foundation en de Bodhi Path Buddhist Centers, vertegenwoordigen meer dan 700 boeddhistische centra, kloosters en instituten van de Karma Kagyu traditie. Trinley Thaye Dorje (Lhasa, 6 mei 1983) wordt door hen beschouwd als de 17e Gyalwa karmapa, hoofd van de Kagyü, een van de vier belangrijkste scholen van het Tibetaans boeddhisme.
De 14e Shamar Rinpoche, ook wel aangeduid als Shamarpa, was de tweede hoogste leider van de Karma Kagyu en stierf op 11 juni 2014 in Duitsland. Zijn heengaan ging ook buiten het boeddhistisch circuit niet ongemerkt voorbij, er ontstond ophef over zijn crematie, voornamelijk veroorzaakt door een tijdelijke weigering van de Nepalese regering om zijn stoffelijke resten over te laten brengen naar Kathmandu, waar hij wenste te worden gecremeerd. Na de definitieve goedkeuring door de regering, voerde Karmapa Thaye Dorje de traditionele riten op 31 juli 2014 uit, vergezeld door enkele van de meest hoge lama’s van verschillende scholen van het Tibetaans boeddhisme en in aanwezigheid van tienduizenden toegewijden van over de hele wereld.
De aanhangers van de 14e Shamarpa zijn ook volgers van diens belangrijkste leerling Karmapa Thaye Dorje. Ze vinden het daarom essentieel dat de reïncarnatie van de vijftiende Shamarpa wordt herkend door Karmapa Thaye Dorje. De drie westerse organisaties die vele duizenden betrokken boeddhisten in meer dan veertig landen vertegenwoordigen, hebben voor die herkenning een officieel verzoek ingediend bij de 17e Karmapa Thaye Dorje, daarmee volledig het gezag en de verantwoordelijkheid voor het proces te erkennen.
In een open brief, die gepubliceerd is op 3 oktober 2014, schrijven de drie organisaties conflicten over de opvolging te willen voorkomen en de harmonie te willen versterken binnen de Karma Kagyu school. Zodra de 15e Shamar Rinpoche is erkend door Karmapa Thaye Dorje, zullen de Dalai Lama en andere leiders van Tibetaans boeddhistische tradities van het goede nieuws op de hoogte worden gesteld.
Een kopie van de open brief werd verzonden naar het bureau van de Dalai Lama. Traditioneel erkent de Dalai Lama, die zelf tot de Gelug stroming binnen het Tibetaans boeddhisme behoort, alleen de erkenningen van andere tradities als die tot stand zijn gekomen op basis van eigen procedures.
Politieke en spirituele gevolgen binnen het Tibetaans systeem van de erkenning van reïncarnaties, dateren uit de tijd van de eerste Karmapa (1110-1193) en hadden herhaaldelijk sterke politieke implicaties. Het vinden van de authentieke 15e Shamarpa, een van de meest belangrijke boeddhistische leiders, is een belangrijke kwestie, zowel voor harmonie tussen Kagyu volgelingen wereldwijd alsook voor de Tibetaanse bevolking.
Bron persbericht drie organisaties.
Olaf van Kooten zegt
Helaas is Trinley Thaye Dorje nooit erkent als Karmapa door de Dalai Lama. De Karmapa die door Tai Situpa rinpoche is erkend is ook door de Dalai Lama erkend en heet Orgyen Trinley Dorje.
Michael den Hoet zegt
Een erkenning van de Dalai Lama heeft Karmapa Thaye Dorje ook niet nodig: De grote scholen van het Tibetaans boeddhisme zijn onafhankelijk van elkaar – ook de Karma Kagyu Linie. De 14e Shamar Rinpoche was door de 16e Karmapa Rangjoeng Rigpe Dorje ingezet als zijn plaatsvervanger en 2e in de hierarchie van de Karma Kagyu school. Dat het uiteindelijk op twee verschillende Karmapa is misschien zelfs beter: Het zijn andere tijden en blijkbaar was er een vraag naar twee van elkaar onderschidbare takken van deze traditie.