Sinds vanmorgen vroeg protesteert Extinction Rebellion in de Frequent Flyer Lounge van KLM op Schiphol. Een aantal rebellen heeft zich vastgeketend, anderen protesteren met banners en flyers. De wetenschap is volgens XR duidelijk: doorgaan op de ingeslagen weg betekent dat de opwarming van de aarde ver boven de 2 graden uitkomt. Frequent Flyer Programma’s (FFP), waaronder dat van KLM, zijn het symbool van een industrie die weigert de realiteit onder ogen te zien. KLM moet stoppen met zijn FFP, stelt XR.
Woordvoerder Simone Wiegman: ‘Twee weken geleden maakte de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) bekend dat de CO2-uitstoot van de grootste 345 uitstoters in 2022 met 13% gedaald is. Helaas is de luchtvaart hier de grote uitzondering. Uitstoot door vliegen nam juist toe met 11%.[1] ‘Schoner’ vliegen weegt daar op geen enkele manier tegenop. Dat KLM via het FFP de rijkste 1% — die 50% van de uitstoot veroorzaakt! — aanspoort om nog meer te vliegen en beloont met gratis vluchten en andere extra’s, is een grof schandaal. Wij voeren actie om te zorgen dat KLM met zijn FFP stopt.’
Frequent Flyer programma
Marketing en reclame zorgen ervoor dat vliegen een normale en coole bezigheid lijkt, terwijl de gevolgen ervan desastreus zijn. Dat FFP de grootste vervuilers ook nog eens beloont met gratis vluchten en extra’s is onbegrijpelijk. Onnodige reizen worden gestimuleerd door bijvoorbeeld kilometerritten, waarbij extra vluchten worden gemaakt om de ledenstatus te bereiken of te behouden. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door frequent flyers, maar door de hele wereld, vooral door de mensen die in het Mondiale Zuiden wonen. Het terugdringen van het aantal vliegkilometers door frequent flyers is de meest efficiënte en eerlijke route om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.
KLM zegt groener te worden
Vliegtuigen zijn weliswaar efficiënter geworden, maar dit voordeel is volgens XR tenietgedaan door een extreme groei van het aantal gevlogen kilometers. De sector voorspelt een aanhoudende groei van de vraag. KLM streeft ernaar om in de toekomst op Sustainable Aviation Fuels (SAF) te vliegen. Afgezien van het feit dat SAF niet CO2-neutraal is, is het erg duur en ontbreekt de infrastructuur om voldoende te produceren. Uit een onlangs in de Tweede Kamer besproken ‘Factsheet toekomst verduurzaming luchtvaart’ blijkt dat technologische oplossingen alleen niet voldoende zijn om de klimaatproblemen bijtijds op te lossen. De enige haalbare oplossing is het inkrimpen van de luchtvaartsector.