‘De behoefte om te kunnen bidden op werk en school is springlevend. Ook in het Nederland van Wilders’
Salim Mohamed Nur – Voorzitter Stichting Gebed op Werk
Zo’n 25.000 landgenoten, voornamelijk Nederlandse moslims, scharen zich achter de oproep van Stichting Gebed op Werk om stilteruimtes te normaliseren op Nederlandse werkplekken en scholen. Zij lopen er tegenaan dat enkele (1 of 2) van de 5 dagelijkse gebeden aanbreken terwijl zij op werk of school zijn. Een multifunctionele stilteruimte die vrij is van elk soort geloofssymbool, stelt hen in staat om deze gebeden in hun eigen tijd te verrichten.
Salim Mohamed Nur, voorzitter van Stichting Gebed op Werk, zegt hierover het volgende: ‘De behoefte is levensgroot, maar vaak bereiken deze signalen de directiekamers niet eens. Dat heeft te maken met het feit dat veel moslims deze behoefte niet durven uit te spreken. Die angst is te verklaren door het algehele anti-Islam sentiment van de afgelopen 2 decennia. Dat is triest en erg jammer, want tegelijkertijd zien we dat veel bestuurders welwillend zijn als je uitlegt waar het daadwerkelijk over gaat.’
71% van de werkende respondenten geeft aan te kunnen bidden op hun werk. Slechts 44% van de naar schoolgaande respondenten geeft aan te kunnen bidden op school. Daarbij is het zo dat er enorme verschillen zijn per type onderwijsinstelling. Op hogescholen en universiteiten speelt het probleem nauwelijks. Vooral het voortgezet onderwijs loopt nog erg achter. Slechts 20% van middelbare scholieren kan (in eigen tijd) bidden op school.
Salim zegt hierover het volgende: ‘De resultaten zijn verrassend en tegelijkertijd zeer bedroevend te noemen. We zien dat er over de gehele linie ruimte voor verbetering is, maar omdat de situatie in het voortgezet onderwijs zo dramatisch is, lijkt al het andere wel mee te vallen. Het VO loopt hierin minstens 10 jaar achter op werkgevers en hoger onderwijsinstellingen.’
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten heeft Stichting Gebed op Werk meteen actie ondernomen door informatiepakketten te versturen naar 475 schoolleiders in de 5 grote provincies (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland). Hiermee wil de stichting schoolleiders informeren over de bid-behoefte van Nederlandse moslims en roept ze hen op om een inclusieve stilteruimte te realiseren.
Tijd voor dialoog
Salim: ‘Het is tijd om dit gesprek op een oprechte en volwassen manier te voeren. Daarom nodigen we schoolleiders uit voor een fysieke Meet & Greet in Utrecht. Het zal een avond worden waarin we van gedachten wisselen en in een vertrouwde setting met elkaar in debat zullen gaan. De bedoeling van deze avond is dat we echt eens de tijd nemen om te luisteren naar elkaars standpunten.’
Ujukarin zegt
Toch maar ff enige knuppel in het hoenderhok gooien: een seculiere maatschappij, en dat wil NL nog steeds zijn, mag juist van de volgers van alle religies verlangen dat ze hun uitingen tot het privédomein beperken. Als hun interpretatie van hun religie zodanig is dat ze wensen gaan neerleggen voor het publieke domein, zoals inclusieve stilteruimtes op kantoren en scholen, vind ik dat ongezond. En het zegt ook dat de ondersteuners van het idee, in dit geval een groep moslims, geen afstand kunnen doen van een aantal interpretaties van hun religie die strijdig zijn met de seculiere waarden. Als je vind dat je als moslim moet kunnen leven in de seculiere maatschappij, dan vind je maar een andere oplossing voor die oerletterlijk genomen gebedstijden; zo is bijvoorbeeld voor moslims op Ijsland bepaald dat de ramadan tijdens de middernachtzon niet eindigt bij zonsondergang (want die er er die periode niet) maar op Parijs-tijd, dus 8 uur ’s avonds. Net zo moet bepaald kunnen worden dat de gebedstijden in seculiere landen om de werkverplichtingen heen mogen gaan schuiven!
In het Bible Belt-dorp waar ik opgroeide had en heeft men ook dat soort neigingen, waardoor men bijvoorbeeld nog steeds uitzonderingen wenst te maken voor de verplichte acceptatie van homoseksualiteit die door onze seculiere wet opgelegd wordt. Die strijd is nog steeds niet geheel ‘gestreden’. Via een andere deur weer andere uitzonderingen vragen op de seculiere regels is bepaald ongezond, sorry… En Boeddhisme, ook hier in India waar ik de komende weken weer rondzwerf, wil juist ver blijven van uitzonderingen vragen en wil een seculiere maatschappij volmondig ondersteunen!
Met gevouwen handen,