Conimex, Fairtrade Original, Jumbo, Knorr, Koh Tai, Patak’s en Plus passen op verzoek van Wakker Dier hun verpakkingen aan, zodat de helft van de recepten daar volledig vegetarisch of vegan wordt. Bij Grand’Italia en Lassie is dit nu al het geval. ‘Deze merken inspireren de consument en laten zien dat je niet elke dag ouderwets met vlees hoeft te koken,’ zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.
Ook Albert Heijn en Maggi hebben plannen om plantaardige tips aan recepten toe te voegen, maar zij halen vlees en vis niet uit de helft van hun recepten. Honig is het enige bekende merk dat helemaal geen beterschap belooft. Momenteel adviseert ruim 80 procent van alle recepten op pakjes en zakjes vlees of vis, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Aangezien veel consumenten het recept op de verpakking volgen, werken vleesrecepten de overconsumptie van vlees in de hand.
Darmkanker
Het eten van te veel rood of bewerkt vlees verhoogt het risico op ziektes zoals darmkanker, diabetes en beroertes. In een kwart van de recepten met rood vlees wordt een grotere portie aangeraden dan gezond is volgens de Gezondheidsraad. Dit geldt ook voor zestig procent van de recepten met bewerkt vlees.
Een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten is beter voor het milieu en gezonder voor de mens, stelt de Gezondheidsraad. Momenteel eten Nederlanders gemiddeld 40 procent plantaardig. De raad roept bedrijven op om plantaardig eten makkelijker te maken. Molenaar: ‘Pakjes en zakjes zijn bij uitstek bedoeld om consumenten te inspireren met eenvoudige gerechten. En dus kunnen ze mensen ook helpen om vaker te kiezen voor plantaardig.’
Wakker Dier onderzocht recepten op productverpakkingen in supermarkten: van maaltijdmixen en verspakketten tot pakken rijst. In totaal werden 657 recepten geanalyseerd op de aanwezigheid en aanbevolen hoeveelheid van vlees en vis. Honderden van deze recepten worden straks vegetarisch.