McDonald’s is door het Nederlands publiek gekozen tot ‘Liegebeest van 2013’. Dit is de ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Wakker Dier organiseerde de verkiezing.
McDonald’s krijgt de prijs omdat zij op haar website ontkent plofkip te gebruiken. Ook in een recente tv-campagne waarin McDonald’s ‘eerlijk’ vertelt over de achtergrond van haar rundvlees, tomaten, friet en sla, wordt de plofkip doodgezwegen. Wakker Dier: “McDonald’s is een echte ‘greenwash kampioen’: mooie sier maken met sla van het land, maar ondertussen gewoon blijven kiloknallen met plofkipnuggets!”.
De tweede en derde prijs gaan respectievelijk naar FrieslandCampina en het Duurzaam Paling Fonds. Arla Natura werd vierde. Wakker Dier trok de nominatie (plof)kip met pesto van Albert Heijn Excellent in, nadat AH woensdag bekend maakte de plofkip door kip met het Beter Leven kenmerk te vervangen. Vorig jaar won Iglo de verkiezing.
Wakker Dier organiseerde de verkiezing voor de vijfde keer, zodat de liegebeesten uit het schap verdwijnen en de écht eerlijke producten eindelijk een kans maken. Er werd ruim 14.000 keer gestemd op de Liegebeesten.
In 2009 stapte Wakker Dier naar de Reclame Code Commissie (RCC) vanwege een misleidende reclame campagne van McDonald’s. Toen maakte de fastfoodgigant mooie sier dat al haar koeien buiten zouden lopen. Dat bleek McDonald’s echter niet waar te kunnen maken, en de RCC stelde Wakker Dier in het gelijk.
Liegebeesten van voorgaande jaren
Vorig jaar ging de titel Liegebeest naar Iglo, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen, terwijl ‘schuurei’ een betere naam zou zijn. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfsvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van”.
Wakker Dier zegt deze verkiezing te organiseren, omdat de écht eerlijke producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten. “Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven een varken in de vee-industrie had, met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch,” aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier. “De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat eerlijke producten een betere kans krijgen”.
De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. Ook de top 3 van vorig jaar veranderden hun verpakking: Iglo, C1000 en Albert Heijn. Er zijn dan ook steeds minder misleidende producten en reclames te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren.
Bron Wakker Dier.