De Beijing tak van de Fahua Dojo, geleid door eerwaarde Yin Guang, nam ‘Sinisering’ tot nieuwe extremen. Het was te veel voor Chinese netizens.
In de afgelopen jaren, naarmate de campagne van de CCP om het boeddhisme te ‘siniseren’ vorderde, is niet alleen een groot aantal boeddhistische beelden en tempels ontmanteld en ‘verbouwd’, maar zijn door de overheid gerunde tempels en boeddhistische groepen ook steeds meer gepolitiseerd. ‘Bitter Winter’ berichtte over boeddhistische tempels die door de overheid worden geleid en die worden gedwongen om ceremonies te houden waarbij de vlag wordt gehesen, de nationale feestdag wordt gevierd en zelfs ‘filmklassen van de partij’ worden gehouden. ‘Sinisering’, zoals onze lezers weten, betekent niet het aanpassen van het boeddhisme aan de Chinese cultuur, een proces dat eeuwen geleden al werd voltooid, maar het ondergeschikt maken aan de ideologie van de Communistische Partij.
Onlangs hoorde ‘Bitter Winter’ dat een door de CCP gecontroleerde boeddhistische groep genaamd de ‘Fahua Dojo’ (法华道场) zelfs nog verder is gegaan. De afdeling in Beijing, het Beijing Fahua Team (北京法华团队), hield een culturele voorstelling om de 102e verjaardag van de oprichting van de CCP te vieren en nam een videobewerking van de Internationale op ter promotie van het ‘Sinicized Red Buddhism’.
De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo. De ‘Nieuwe Internationale’ vervangt de woorden ‘Internationale’ van het oude lied door Xi Jinping’s ‘Community of Human Destiny’ (人类命运共同体), verkondigt dat ‘de gemeenschap van het menselijk lot zeker zal worden gerealiseerd,’ en noemt dit de ‘meest volmaakte waarheid’ (最圆满的真理). De video bevat ook beelden van een toespraak van Xi Jinping, het 20e CCP-congres en een militaire parade van de PLA.
Het is opmerkelijk dat, in tegenstelling tot sommige eerdere optredens van Chinese boeddhistische groepen die alleen de CCP verheerlijkten, het lied niet alleen Xi’s uitspraken citeert, zoals ‘Er is geen winnaar in een nucleaire oorlog’ en ‘Jij bent onder ons en wij zijn onder jullie’, maar ook boeddhistische concepten en terminologie introduceert, zoals ‘Perfectie’ (圆满), ‘Alles in de wereld is het resultaat van een enkele gedachte’ (世间万物皆是一念变现), ‘Dezelfde misleidende visie’ (同分妄见), en ‘Zelfbestaande bevrijding’ (自在解脱) in het lied, in een duidelijke poging om de Xi Jinping gedachte te integreren met het boeddhisme. Het lijkt een van de verste stappen die de beweging van ‘Sinisering van het boeddhisme’ de afgelopen jaren heeft genomen.
Niet alleen liberalen beschouwden het lied als een kolfje naar de hand van de CCP door het boeddhisme te politiseren, maar ook marxistisch-leninistische netizens beschouwden de tekst van het lied als inconsistent met het marxistische concept van materialistische geschiedenis, en als een promotie van onorthodox ‘revisionisme’. Na de publieke verontwaardiging over de video werd deze snel verwijderd en werd het Bilibili-account van Yishang Media verboden.
Op de website van Fahua Dojo staat dat Eerwaarde Yin Guang vicevoorzitter was van de boeddhistische vereniging van het Xiaodian-district, Taiyuan-stad, provincie Shanxi, abt van Cihang Jinyuan (慈航净苑), Xiaodian-district, Taiyuan-stad, en nu ‘boeddhistisch leraar’ is van de boeddhistische vereniging van Pizhou-stad, Hij predikt de ‘vier liefdes van het rode boeddhisme’, dat wil zeggen liefde voor de partij, liefde voor het land, liefde voor het volk en ‘liefde voor het boeddhisme in de White Horse Temple’, die door de lokale overheid wordt aangeprezen als de ‘merkdemonstratie en praktijkbasis voor de sinisering van religie in de stad Pizhou. ‘
Volgens een eerder rapport van RFI vroeg Eerwaarde Yin Guang al in 2016, tijdens zijn ambtstermijn als ereabt van de Lingfeng Tempel in Fuding City, provincie Fujian, en abt van Cihang Jinyuan in Taiyuan City, provincie Shanxi, openlijk aan zijn boeddhistische volgelingen om zich ‘strak te verenigen rond het Centraal Comité van de Partij onder leiding van Xi Jinping’.
Tijdens een boeddhistische dharmalezing vroeg hij het publiek om hem na te zingen: ‘Om de monnik van Mao Zedong te zijn, om hard te werken, voor het land, voor het volk, voor het publiek; om de monnik van Deng Xiaoping te zijn, om de dojo te bouwen, om de Boeddha, de Dharma en de monniken te beschermen; om de lector van Hu Jintao te zijn, om de theorie te harmoniseren, om afgerond en compleet te zijn; Lei Feng’s stijl van Boeddha te zijn, zichzelf op te geven voor anderen, te allen tijde, op alle manieren; Amitabha’s voetgangers te zijn, vooruit te gaan in cultivatie na het bereiken van verlichting, groots te zijn in barmhartigheid, groots in mededogen en groots in aspiratie; President Xi’s Chinese Droom te vervullen, door te gaan met het verleden en vooruit te gaan, vooruit en vooruit. ‘ We kunnen deze concepten ook lezen in het bericht ‘The Six Tenets of the Fahua Dojo’ op de website van de Fahua Dojo.
Een boeddhist met kennis van de situatie vertelde ‘Bitter Winter’ dat eerwaarde Yin Guang in de boeddhistische gemeenschap over het algemeen wordt gezien als een politieke opportunist die naam hoopt te maken als politiek loyalist. Echter, zei onze bron, zijn extreem high-profile aanpak heeft het effect van ‘high-level blackness’ en heeft bezorgdheid en wrok gewekt over de politieke infiltratie van de CCP in de boeddhistische gemeenschap. Daarom hebben zelfs de door de CCP gecontroleerde media nu de gewoonte aangenomen om de Fahua Dojo onder leiding van Eerwaarde Yin Guang ‘terughoudend te behandelen’ en niet toe te staan dat deze al te veel aandacht krijgt in de door de overheid georganiseerde boeddhistische evenementen.
‘Naarmate de campagne van Xi Jinping om het boeddhisme te siniseren echter vordert en door de overheid beheerde boeddhistische tempels steeds meer openlijk betrokken raken bij politieke activiteiten, kan deze praktijk in de Fahua Dojo meer en meer mainstream worden in de boeddhistische gemeenschap van China,’ concludeerde onze informant.