• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Renske de Graaf – Haiku in beweging

Renske de Graaf – Haiku in beweging

20 januari 2023 door Renske de Graaf

Onlangs verscheen in het Boeddhistisch Dagblad het artikel: Westers boeddhisme en de invloed daarvan op de Aziatische maatschappij, van Zeshin van der Plas.*

In het artikel schrijft hij over boeddhisme: ‘Voor de meeste Aziaten is het boeddhisme meer dan een religie of een ceremoniële bescherming. In Japan wordt het zelfs gezien als een leer, ontworpen als hulp voor de mens om meer inzicht in zichzelf en zijn relatie met de wereld te krijgen om op die manier zowel voor de wereld als zichzelf de angst en het lijden tot een minimum te beperken.’

En verder: ‘Zij die in het Westen boeddhisme beoefenen zullen zich boeddhistisch gedragen op basis van bewuste keuzes. Maar hun onbewuste en gewoontehandelingen zullen vanuit hun culturele opvoeding voortkomen.’

Ik haal deze zinnen uit het artikel aan om het verschil aan te geven in de benadering van het Oosten en die van het Westen.

Deze verschillende benaderingen herken ik ook in de haiku.

Voor haiku-meesters was/is de haiku de directe weergave van het moment: het moment niet verklaren, maar beleven. Zodra over deze weergave wordt nagedacht en de haiku wordt bewerkt, verdwijnt de frisheid van het moment.**

‘De bloesem of de maan kunnen lente of herfst suggereren, maar mogen geen ongebreidelde fantasieën over liefde, smart of verlatenheid opwekken.’ *** Wat je zegt is wat je ziet.

En daar zit het verschil met de westerse benadering. De traditie van poëzie in het Westen bestaat uit schrijven, schrappen, herschrijven, modelleren van het gedicht, totdat het gewenste (van te voren bedachte) resultaat is bereikt. Bloesem of maan staan dan niet altijd voor bloesem of maan, maar kunnen inderdaad een uitdrukking van liefde of smart zijn.

Daar zie ik de ‘onbewuste en gewoontehandelingen vanuit onze culturele opvoeding’ uit het artikel van Zeshin van der Plas. Uitzonderingen daargelaten, is het voor dichters, geboren en opgevoed in de westerse cultuur,  vaak moeilijk om over te schakelen naar de ‘directe weergave van het moment’. De geest wil nadenken, aanpassen, mooier maken.

Maar is dit erg?

Is dit een om zeep helpen van de haiku? Of is dit een verrijking?

Cultuur, dus ook poëzie, is in beweging. Het is ieders goed recht om vast te houden aan traditionele vormen. Maar het geeft ook een mogelijkheid om ermee te spelen. Het in elkaar over laten vloeien van de verschillende benaderingen. Met respect voor elkaars culturele achtergrond.

Ik geef een voorbeeld van beide zienswijzen. Oordeel zelf.

Eerst de spontane weergave van het moment:

koude wandeling
krokussen boven het gras
en één madelief

En de enigszins bijgeschaafde (westerse) versie:

winterwandeling
krokussen al in de knop
één madeliefje

*Westers boeddhisme en de invloed daarvan op de Aziatische maatschappij; Zeshin van der Plas, Boeddhistisch Dagblad 13 januari 2023
** Zaden van een berk; Clark Strand
*** Haiku Een jonge maan; verzameld door prof. dr. F. Vos

Categorie: Achtergronden, Geluk, haiku's Tags: beweging, dichters, haiku, Renske de Graaf, verrijking

Lees ook:

  1. Over Haiku’s
  2. André haiku – 15 januari 2022
  3. Haiku Renske – 11 januari 2023
  4. Haiku Renske – 14 januari 2024

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanna zegt

    21 januari 2023 om 13:37

    Dank je zeer, prachtig en duidelijk beschreven. Nu begrijp, waarom ik als westerling tegen alle onbewuste cultuur invloeden in, vaak niet door de Westerse poëzie geraakt word en vaak juist wel door Oosterse. Ik hou zo veel van de directe waarneming, de eenvoud, die als een vinger wijst naar het onzegbare, waar geen mentale reactie aan te kwam.

Primaire Sidebar

Door:

Renske de Graaf

Renske de Graaf is geïnteresseerd in de wereld om haar heen en hoe mensen zich daarin staande houden. Ze probeert zelf te leven volgens het achtvoudige pad en verwerkt haar ervaringen in (gedachten over) haiku’s. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.