• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Fiets en ov nieuw wapen in stikstofcrisis

Fiets en ov nieuw wapen in stikstofcrisis

21 november 2019 door de redactie

Investeringen in fiets en openbaar vervoer zorgt ervoor dat de bereikbaarheid van mensen 3 tot 4 keer beter wordt en de uitstoot van broeikasgassen met 5 tot 15% afneemt, stikstofdioxide en fijnstof met 4 tot 8%. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft en Move Mobility in opdracht van onder meer Milieudefensie.

Jaarlijks wordt er 11,3 miljard geïnvesteerd in verkeersinfrastructuur, daarvan gaat 60% naar wegen. In de onderzochte regio’s Groningen-Assen en Tilburg bleek dat de bereikbaarheid 3 tot 4 keer beter werd met investeringen in fiets en ov dan in autowegen. Ook de stikstofdioxide, die nu de bouw hindert, daalt bij investeringen in de fiets en het ov in vergelijking met auto-investeringen. “Dit is echt een win-winsituatie”, zegt Bram van Liere. “Investeren in duurzaam verkeer werkt beter dan in vervuilend verkeer en dat is goed nieuws voor onze longen, onze natuur en ons klimaat.”

Alle investeringen in ov en fiets zijn ook goed voor de automobilist. De meeste automobilisten reizen soms met de auto en gaan soms met de fiets. Doordat fietsen en ov aantrekkelijker wordt, nemen zij vaker de fiets of de trein. Hierdoor is er meer ruimte op de weg voor de automobilist die geen keus heeft.

Duurzame en bereikbare regio

In het onderzoek werden de mogelijke investeringen in het verbeteren van de fiets en het OV en investeren in de auto met elkaar vergeleken. Conclusie: In alle gevallen is investeren in OV en fiets rendabeler in termen van bereikbaarheid. Het leidt ook nog eens tot verbetering van de milieukwaliteit, verkorting van de reistijd, lagere gebruikskosten, minder beslag op de openbare ruimte en betere gezondheid. Het onderzoek bewijst dat de combinatie van fiets en ov kan concurreren met de auto, in de onderzochte regio’s.

Nieuw verkeersmodel

De onderzoekers ontwikkelden een nieuw multimodaal verkeersmodel waarin investeringen tot in detail konden worden doorgerekend hoe het de bereikbaarheid verbeterde van verschillende mensen en buurten. Dus de tijd van deur tot deur met de fiets, auto of trein, of een combinatie van vervoersmiddelen.

Het onderzoek laat zien dat investeringen in verkeer voor verschillende mensen heel verschillend kan uitpakken. Eerder onderzoek van SEO Economisch Onderzoek wees al uit dat investeringen in ov ten opzichte van wegen denivellerend werkt. Hoge inkomens maken meer kilometers en gebruiken de weg veel meer, terwijl de lage inkomens afhankelijk zijn van het ov. Door betere ov en fiets voorzieningen gaan de meeste mensen erop vooruit.

Maandag 25 november is het notaoverleg MIRT. Hier bespreekt de Tweede Kamer de verdeling van 7 miljard euro die jaarlijks aan verkeer wordt uitgegeven. Enkele projecten kunnen vanwege de stikstofcrisis op dit moment niet doorgaan. Milieudefensie roept de politiek op om de vastgelopen projecten te heroverwegen in het licht van dit onderzoek. Bram van Liere: “Het is van belang dat onafhankelijke wetenschappers kijken of de miljarden niet beter besteed kunnen worden. Dit om betere bereikbaarheid voor meer mensen te krijgen en de stikstofcrisis te verkleinen in plaats van te vergroten.”

Bron Milieudefensie.

Categorie: Milieu, Natuur, Nieuws, Politiek Tags: bereikbaarheid, fietsen, Miliedefensie, milieumodel, MIRT, snelwegen, stad, stikstofcrisis, trein, tweede kamer, uitstoot, verkeer

Lees ook:

  1. Greenpeace – Actievoerders beklimmen nieuwe Tweede Kamergebouw
  2. Meer lopen en fietsen om milieu te ontlasten
  3. foodwatch – Verlengingen omstreden pesticiden zonder veiligheidstoets onder vuur
  4. Nederlanders vinden: vaker vliegen, per ticket meer betalen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    23 november 2019 om 12:47

    Er is nog een voordeel van fiets en ov vergeten; meer lichaamsbeweging.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.