Dierenwelzijn staat steeds hoger op de agenda van internationale voedingsbedrijven, maar het beleid kan nog sterk verbeterd worden. Dat blijkt uit de zevende editie van het Business Benchmark on Farm Animal Welfare (BBFAW), waarin het dierenwelzijnsbeleid van 150 van ’s werelds grootste voedingsbedrijven is onderzocht.
Van de 5 Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, scoorden Unilever en Vion Food het best (niveau 2 van 6) gevolgd door Friesland Campina (niveau 3). Opvallend is de daling van Ahold Delhaize van niveau 4 naar 5, het op een na laagste niveau. Plukon Food group is nieuw in de lijst (niveau 4). Internationale leiders zijn de Zwitserse Co-op Group, en de Britse Cranswick, Marks & Spencer, Noble Foods en Waitrose (niveau 1). Terwijl de meerderheid van de onderzochte internationale bedrijven beleid heeft op het beperken van kooihuisvesting (71%), is dit vaak slechts beperkt tot enkele landen en enkele diersoorten. Voor andere welzijnsproblemen, zoals onverdoofde slacht heeft een minderheid van de bedrijven aandacht (41%).
Geert Laugs, directeur van Compassion in World Farming Nederland (CIWF): “Het is zeer bemoedigend dat de wereldwijde top van voedingsbedrijven steeds meer aandacht heeft voor dierenwelzijn. Maar de grote meerderheid van de bedrijven kan nog veel grotere stappen zetten om het dierenleed in de vee-industrie dat schuilgaat achter hun producten tegen te gaan.”
Meer aandacht voor dierenwelzijn
De BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World Animal Protection (WAP). Sinds de eerste editie van de BBFAW in 2012 is dierenwelzijn steeds hoger op de agenda gekomen bij voedingsbedrijven. In totaal publiceerden 106 van de 150 bedrijven (71%) van de bedrijven in 2018 verbeterdoelen op het gebied van dierenwelzijn; in 2012 was dat 26% (van de 68 onderzochte bedrijven). Bij 53% is dierenwelzijn inmiddels een zaak voor het senior management of bestuur, ten opzichte van 22% in 2012. Van de 55 bedrijven die alle jaren zijn onderzocht, zijn er maar liefst 45 een of meerdere niveaus gestegen.
Ahold zakt verder
Ondanks de algemene vooruitgang boden 70 van de 150 bedrijven, waaronder Starbucks, Subway, Mars en Ahold Delhaize weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft dierenwelzijn. De daling van Ahold Delhaize is deels het gevolg van het verwijderen van informatie over de afkomst van het vlees en eieren op de website van Ahold. Ahold zakte al eerder in 2016 van 3 naar 4 na de fusie met Delhaize.
Het gebruik van kooien blijkt een belangrijk onderwerp voor voedingsbedrijven: van de 150 hebben 115 bedrijven (71%) beleid over het beperken van het gebruik van kooien voor onder andere legkippen en moedervarkens. Dit beleid beperkt zich echter tot enkele landen waarin het bedrijf actief is en geldt niet voor alle diersoorten. Slechts vijf bedrijven hebben zich uitgesproken voor een einde aan het gebruik van kooien voor alle diersoorten in alle markten. Voor andere belangrijke dierenwelzijnsproblemen, zoals onverdoofde slacht (41%) en verre veetransporten (24%) is een stuk minder aandacht in het beleid.