Vandaag is volgens Greenpeace een belangrijke stap genomen in de strijd tegen wat zij noemt foute palmolie. ‘s Werelds grootste palmoliehandelaar, Wilmar International, heeft een gedetailleerd actieplan gepubliceerd om voor het einde van 2019 haar leveranciers en concessies in kaart te brengen. Met leveranciers die regenwoud kappen worden de banden onmiddellijk verbroken. Om hun leveranciers in de gaten te houden, gaat Wilmar satellietbeelden met een hoge resolutie gebruiken.
Andy Palmen, campagneleider Greenpeace: “Als marktleider Wilmar daad bij woord voegt, zet deze belofte een nieuwe standaard voor de productie van palmolie en is het voor palmolieleveranciers bijna onmogelijk om weg te komen met het vernietigen van het regenwoud. We gaan Wilmar dus aan zijn woord houden.”
De door Wilmar aangekondigde stap volgt op een intensieve, wereldwijde campagne van Greenpeace tegen foute palmolie. Meer dan 1,3 miljoen mensen over de gehele wereld tekenden de petitie om een einde te maken aan de kap van regenwoud voor palmolie.
Recent voerde Greenpeace Nederland bij de haven van Rotterdam actie op een schip met foute palmolie van Wilmar. Dit was het vervolg op de actie bij Gibraltar waar zes activisten hetzelfde schip 33 uur vertraagden. Ook in andere landen kwam Greenpeace in actie, zoals in Indonesië waar activisten een raffinaderij van Wilmar bezetten.
Het kappen van het regenwoud – zoals gebeurt voor de productie van palmolie – vernietigt een belangrijke bron van CO2-opslag en verergert daarmee de klimaatcrisis. Om binnen de 1.5 graden opwarming van de aarde te blijven, waarschuwen wetenschappers dat ontbossing nu moet stoppen en bossen moeten worden hersteld. Het is daarom van belang dat ook andere handelaren zoals Golden Agri Resources en Musim Mas en levensmiddelenbedrijven als Mondelez, Nestlé en Unilever dit voorbeeld volgen. Het is de verantwoordelijkheid van de industrie om nu te gaan leiden, vindt Greenpeace.