Wakker Dier start vandaag met een radiocampagne gericht tegen supermarktketen DEEN. Deze super stunt veel met zogenoemde ‘kiloknallers’, vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. ‘DEEN eindigt regelmatig bovenin onze kiloknallerranglijst. Mede door hun gestunt worden dieren veroordeeld tot een vreselijk leven in industriële stallen. En dat moet stoppen,’ stelt Anne Hilhorst van Wakker Dier.
In Nederland leven miljoenen dieren in de vee-industrie. Daarvan belanden vele als lokkertje voor de consument (kiloknaller) in de supermarkt. De welzijnsproblemen bij deze dieren zijn volgens Wakker Dier groot. Zo leven industrievarkens in kale hokken, komen kippen nooit buiten en worden Ierse runderen onverdoofd gecastreerd.
Wakker Dier wil dat supermarkten diervriendelijkere producten aanprijzen. Hilhorst: ‘Als DEEN vaker vlees met een keurmerk in de aanbieding zou doen, kiezen klanten eerder voor zo’n alternatief. En daarmee krijgen meer dieren een beter leven.’
Op 10 juni bestond DEEN 85 jaar. Deen sr. opende in 1933 de eerste winkel, waarin hij de basis legde voor het huidige supermarktconcern. Er zijn 83 winkels in Noord-Holland, Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht.