Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start met meer dan 25.000 deelnemers die de uitdaging aangaan om deze hele week geen vlees te eten. Tientallen supermarkten, producenten, restaurants, pompstations, cateraars, universiteiten, scholen en gemeentes hebben zich bij het initiatief aangesloten. Deze hele week staat Nederland in het teken van minder vlees.
Vanaf 1 januari dit jaar is er aandacht gevraagd voor deze campagne, in het leven geroepen door Isabel Boerdam. Sindsdien hebben meer dan 25.000 mensen zich via de website weekzondervlees.nl ingeschreven om deel te nemen. De campagne wordt ondersteund door 9 supermarkten met vegetarische kortingsacties en receptinspiratie om de drempel van een week geen vlees eten te verlagen. Maar liefst 276 restaurants laten zien dat vegetarisch eten ook buiten de deur verrassend is. Bovendien doen 110 bedrijven mee met hun bedrijfsrestaurant en 4 universiteiten met hun kantine, besteden 95 scholen aandacht aan het onderwerp en ligt er op 63 pompstations een vegetarische snack klaar.
De impact van een week zonder vlees
Een belangrijk argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de positieve impact op het milieu. Boerdam: “De productie van 200 gram vlees kost gemiddeld alleen al 1.476 liter water en 1.740 gram CO2 uitstoot. Wat mij betreft is een dagje zonder vlees de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om je heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”
Stichting Nationale Week Zonder Vlees rekent uit dat 25.000 deelnemers die een week geen vlees gegeten hebben goed zijn voor de volgende besparing:
661 zwembaden aan water (297.500.500 liter)
72 rondjes om de aarde aan CO2 (304.500 kilo CO2)
10 savanne olifanten aan vlees (57.500 kilo dierenvlees)
Eerste editie
Dit is de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland, die vanaf nu jaarlijks in maart gehouden zal worden. De week is geïnitieerd door Isabel Boerdam, bekend van haar blog en boek De Hippe Vegetariër, en wordt ondersteund door 53 partners uit de voedingsindustrie. Geïnspireerd door de ’40 dagen zonder vlees’ van onze Belgische zuiderburen, en bij gebrek aan een krachtig initiatief vanuit de overheid en het bedrijfsleven, besloot Boerdam zelf een campagne te lanceren om dit belangrijke onderwerp in Nederland op de kaart te zetten. “Elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd. Zowel het Voedingscentrum als het RIVM geven aan dat we veel te veel vlees eten, en dat minder beter zou zijn voor onze gezondheid en het milieu. De meeste Nederlanders zijn zich daar misschien wel van bewust, toch daalt onze vleesconsumptie niet. Daarom wil ik iedereen in deze zeven dagen laten zien en proeven dat vegetarisch eten lekker en gemakkelijk is. Ik hoop dat mensen na de week daardoor sneller kiezen voor een dagje minder vlees.”