Non-profitorganisatie ProVeg International gaat in Nederland een meer plantaardige toekomst promoten. De afgelopen zeven jaar is door stichting Viva Las Vega’s al veel bereikt. Nu gaat het groeiende team verder onder een nieuwe naam, als de Nederlandse tak van ProVeg International. De samenwerking moet het makkelijker maken om ervaringen te delen met andere landen en een internationale beweging in gang te zetten voor een transitie naar 50% minder vlees in 2040. ProVeg International is actief in 5 landen: Duitsland, Spanje, Groot Brittannië, Polen en Nederland, stelt de organisatie.
‘ProVeg’ staat voor positiviteit, laagdrempeligheid en gezonde, duurzame, plantaardige voeding. “We onderscheiden ons van andere non-profitorganisaties omdat onze campagnes zich niet beperken tot één thema,” vertelt ProVeg Nederland directeur Veerle Vrindts. “Milieuorganisaties werken aan het oplossen van milieuproblemen, dierenorganisaties kaarten dierenleed aan, de Hartstichting werkt aan betere behandeling van ziekten. Met de promotie van plantaardig eten pakken wij al deze problemen tegelijk aan bij één van de belangrijkste oorzaken. Noem ons maar het Zwitserse zakmes van de non-profit organisaties.”
Tot voor kort bestond er nog geen internationale organisatie die zich richtte op plantaardig eten. Wel zijn er in veel landen nationale organisaties actief.
ProVeg streeft naar een wereld waarin in iedereen kan kiezen voor lekker en gezond eten dat goed is voor mens, dier en milieu. Met als concreet tussendoel een wereldwijde halvering van de consumptie van dierlijke producten in 2040, oftewel ’50 by 40′. ProVeg wil zo niet alleen de milieucrisis aanpakken, maar richt zich daarnaast op gezondheid, dierenwelzijn en eerlijke voedselverdeling. Ook het culinaire aspect staat centraal.
ProVeg International organiseert publieksevenementen, zoals de beurs VeggieWorld, de grootste 100% plantaardige beurs van Europa. Ook schreven al ruim 25.000 mensen zich in voor de VeggieChallenge, een uitdaging om een maand te minder met vlees. ProVeg werkt daarnaast samen met food professionals, producenten en retail om aanbod van plantaardige producten uit te breiden, toegankelijker te maken en te promoten.
Piet Nusteleijn zegt
Met deze publicatie steunt het BD deze organisatie. Goede zaak. ProVeg.