Boeren en consumenten delen, tijdens een actie van Milieudefensie voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam, honderden pakken duurzame melk uit aan het personeel van Nederlands grootste kruidenier. Gewone melk levert te veel milieuschade op. Milieudefensie wil dat Albert Heijn de boeren een paar cent extra betaalt voor hun melk, zodat zij milieuvriendelijker kunnen werken. Milieudefensie wil alleen nog duurzame melk in het schap.
Boer Cock Verweij: “Ik wil best milieuvriendelijker werken. Met zes cent extra kom ik een heel eind. AH kan als grootste supermarkt besluiten om die zes cent te betalen. Dat zou boeren en het milieu enorm vooruit helpen.”
Tijdens de actie ontving het hoofd duurzaamheid van AH het melkpak met duurzaamheidseisen. Bart van Opzeeland van Milieudefensie: “Het is de wereld op zijn kop dat klanten van AH nog altijd niet-duurzame melk uit het schap kunnen trekken. Als Albert Heijn zo groen is als het beweert dan lijkt mij dit de uitgelezen kans om de daad bij het woord te voegen en alleen nog duurzame melk te gaan verkopen.” De actie bij AH is de eerste van een estafette langs de hoofdkantoren van de zes grootste supers.
De productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Oerwoud is gekapt voor voer van de koe. Omdat de gemiddelde Nederlandse boer te weinig betaald krijgt voor zijn melk is hij genoodzaakt om te veel koeien te houden. Met een mestoverschot en extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof tot gevolg.
Ruim 45.000 keer
Milieudefensie heeft naast de actie van vanochtend ruim 45.000 handtekeningen opgehaald voor duurzame melk in de supermarkten. Als supermarkten alleen nog duurzame melk verkopen, kunnen boeren milieuvriendelijker gaan werken. Als onze melk duurzaam wordt geproduceerd dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa.