Jasper Versteege: ‘Het idee achter deze loterij is om een loterij op te zetten die compleet gericht is op de spelers. Wij proberen de kans op de jackpot zo groot mogelijk te maken terwijl we de kosten voor de speler beperken.’
Het ik en het opbiechten van de zonden
Die journalistenstand, ik had er lak aan. Het was een roerige tijd, in die jaren zeventig. De meeste journalisten wisten niet dat er mensen in oude wijken woonden.
Mirjam Wapstra en de kaarten van de Boeddha
Net als in het echte leven zijn de kaarten van Mirjam niet altijd wat ze lijken te zijn. Het zijn net kastjes met verborgen laadjes die geheimen bloot leggen of je inspireren tot nadenken
Pierre Wagemakers- ’t zijn slechts m’n gedachten die me naar hun naam vragen …
Aan een wand in de Kloosterbunker hangt een object van de Roosendaalse beeldend kunstenaar Pierre Wagemakers. Het fascineert mij elke dag weer omdat het is samengesteld uit spullen, voorwerpen, die door mensen zijn verloren of weggegooid en door Pierre zijn opgeraapt en verwerkt.
Hoe mooi kan metta zijn…
De reiziger ging weg zonder te bedanken voor het eten, de veiligheid en een bed.
Charly Lownoise in de spirituele kracht van muziek
Charly Lownoise- ‘Als zenleraar wil ik doorgeven dat ik nu iets heb gevonden, dat niet nieuw is, maar wel regelmaat brengt in je leven, dat goed voelt.’
Mettavihari – Tempel Waalwijk gaat met misbruikslachtoffers in gesprek
De bijeenkomst met de slachtoffers vindt op neutraal terrein plaats. Boeddhistisch leraar Frank Uyttebroeck van de sangha Tegen de stroom in bemiddelt en adviseert tussen de tempel en de slachtoffers.
‘Misbruik in sangha’s veel omvangrijker dan wordt aangenomen’
Een aanzienlijk deel van de beoefenaars heeft negatieve ervaringen op seksueel gebied die als een vorm van grensoverschrijding valt te duiden. Het Boeddhistisch Dagblad sprak met psycholoog Sjoerd Windemuller over slachtoffers en daders misbruik.
Advocaat Cooman: ‘Ík zou niet met mezelf kunnen leven als ik gezwegen had’
Juridisch zouden het tempelbestuur in Waalwijk en leraren die kennis droegen van het seksueel misbruik door Mettavihari niet aangesproken kunnen worden op hun gedrag. Maar in moreel opzicht hadden ze het moeten melden, vindt de Utrechtse advocaat mr. J. Cooman.
Seksueel wangedrag Mettavihari: Waarom zwegen de leraren?
In eerste instantie bleek er sprake van misbruik te zijn met jong volwassen mannen, nu zou er er ook een kind zijn misbruikt. Is één slachtoffer genoeg om de openbaarheid te zoeken. Twee, acht, tien, honderd.
Mettavihari al in 1981 onderhouden over seksueel misbruik
Door de Thaise organisatie section five is toen een onderzoek ingesteld naar seksueel wangedrag door de monnik in de tempel in Waalwijk. Hij kwam er vanaf met een ferme waarschuwing en kreeg de gelegenheid zijn leven te beteren.
‘Wie zou mij geloven als ik Mettavihari zou beschuldigen’
Hans Voerknecht werd volgens eigen zeggen vier keer seksueel misbruikt door de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari. Na dertig jaar begrijpt hij nog steeds niet waarom hij zijn overweldiger niet kon stoppen.