• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Poëzie » haiku's » Gedachten over een haiku  33-Hototogisu.

Gedachten over een haiku  33-Hototogisu.

30 maart 2025 door Renske de Graaf

 

Bergkoekoek, die roept,
uw lied hoor ik ten einde
in de andere wereld.

Anoniem

Verder en verder
loopt de lantaarn; dichterbij
roept de bergkoekoek.

Masaoka Shiki (1867-1902)

De bergkoekoek (hototogisu) is een heel andere vogel dan onze westerse koekoek. Hij leeft in de bergen en zingt terwijl hij vliegt. Volgens mevrouw Van Tooren (in Haiku Een jonge maan) is het gezang van de bergkoekoek zelfs “uiterst welluidend en diep”. Men geloofde dat hij met zijn gezang de doden begeleidt naar de andere wereld.

Over dat laatste gaan deze beide haiku’s.

De eerste haiku is geschreven door een anonieme, ter dood veroordeelde gevangene. Uit deze haiku spreekt berusting in zijn lot. Hem wacht de overgang naar de wereld van de overledenen. Hij weet zich hierbij begeleid door het lied van de bergkoekoek.

In de haiku van Shiki zit de overgang naar de andere wereld wat meer verborgen. Maar als je eenmaal weet dat de bergkoekoek overledenen bij het overgaan begeleidt, is het beeld duidelijker. De lantaarn loopt verder en verder. Dus iemand met een lantaarn verwijdert zich in de nacht. De nacht staat voor de dood. De hoofdpersoon loopt langzaam uit beeld en verdwijnt.

Tegelijkertijd roept dichterbij de bergkoekoek.

Ik vind deze haiku’s heel mooi. Er spreekt zoveel rust uit en acceptatie. Geen taboe. De dichters lijken te hebben geaccepteerd dat het einde onvermijdelijk is en kunnen dat zonder angst tegemoet zien. Ze zullen zelfs worden begeleid door het welluidende gezang van de bergkoekoek. Mooi. Daar zou je zo voor tekenen.

 

Categorie: haiku's, Renske de Graaf Tags: bergkoekoek, Masaoka Shiki, rust en acceptatie

Lees ook:

  1. Gedachten over een haiku – shiki
  2. Gedachten over een haiku (6) – Shiki
  3. Gedachten over een haiku 28 – Teishitsu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    30 maart 2025 om 20:09

    PRACHTIG.

    • Renske zegt

      31 maart 2025 om 12:02

      Dankjewel Wouter!

  2. Marcel zegt

    31 maart 2025 om 08:50

    Mooi verhaal weer, Renske.
    Misschien zocht je zelf ook al eens naar hoe de bergkoekoek klinkt; dan ten overvloede. Ik vond dit fragment (youtube):
    https://www.youtube.com/watch?v=ajZIfY8nLU0

    Mvg,
    Marcel

    • Renske zegt

      31 maart 2025 om 12:05

      Nee, ik was niet op het idee gekomen. Maar het is heel mooi om het geluid ook nu nog te kunnen horen. 🙏

  3. Louise Dräyer-de Moor zegt

    1 april 2025 om 08:29

    Heel mooi, goed uitgezocht Renske

    • Renske zegt

      1 april 2025 om 11:00

      Dankjewel Louise!

Primaire Sidebar

Door:

Renske de Graaf

Renske de Graaf is geïnteresseerd in de wereld om haar heen en hoe mensen zich daarin staande houden. Ze probeert zelf te leven volgens het achtvoudige pad en verwerkt haar ervaringen in (gedachten over) haiku’s. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Goff – fabels voor fabeldieren (15) – zwaluw
    • Jan Veenendaal – Geen dood, geen vrees (10) – Overgave, vrij zijn
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 223 – rust
    • Heftige internationale reacties na moord op journalisten in Gaza door Israël

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.