• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » De baarden van Sint en God

De baarden van Sint en God

5 december 2025 door André Droogers Reageer

Sint en God hebben iets gemeenschappelijks. Allebei zorgen ze voor beloning en straf. Beiden stelt men zich voor als bebaarde oude mannen. Maar daar houdt de vergelijking wel ongeveer op.

Zoals elke vergelijking gaat ook deze mank. Sint en God zijn andere personages in andere contexten. Er is meer verschil dan overeenkomst. Rond de Sint is geen religie opgetuigd, alleen een jaarlijks volksfeest. Zijn optreden beperkt zich tot een paar weken per jaar, in tegenstelling tot Gods eeuwige aanwezigheid. Het bestaan van de Sint gaat niet verder dan de kindertijd, terwijl Gods bestaan voor gelovigen een leven lang vaststaat. De Sint heeft iets speels, terwijl God vooral door ernst wordt omgeven.

Maar wacht eens, spel en ernst kunnen ons op een spoor zetten waar de vergelijking toch zinnig kan zijn. Het is maar net wat je onder spel verstaat. Mijn omschrijving luidt: In het spel hanteert de mens in volle ernst tegelijk twee versies van de werkelijkheid. Ernst en spel zijn zo gezien geen tegenstellingen. Ernst hoort bij het spel.

Wat is dan het Sint-spel? Volwassenen zijn serieus bezig als ze voor hun kinderen dat spel opvoeren. Het moet echtheid uitstralen. Achter de witte baard moet oom Rob niet herkenbaar zijn. Zo wordt een overtuigende werkelijkheid neergezet, naast de normale. Vaste elementen vormen samen een ritueel. Dat gaat van aankomst per stoomboot, via Sints bezoek met het grote boek, tot zijn stilzwijgend vertrek. Tegenwoordig helpt het Sinterklaasjournaal mee om die realiteit vorm te geven. Bij de gespeelde werkelijkheid horen wonderbaarlijke verschijnselen, zoals een paard dat over daken rijdt en een goedheiligman die tegelijk overal kan zijn. Men speelt met onmogelijke mogelijkheden om Sints werkelijkheid vorm te geven.

Zetten we daarnaast wat religies met God doen, dan wordt ook daar een andere werkelijkheid in volle ernst in stand gehouden. God bestaat daarin en is alom aanwezig. Rituelen onderstrepen zijn (of haar) bestaan. Over God gaan eveneens wonderbaarlijke verhalen rond, te lezen in zijn boeken. Ook Gods werkelijkheid krijgt vorm dankzij onmogelijke mogelijkheden. Als we het spel als vergelijkingskader gebruiken, zijn er dus toch iets meer overeenkomsten tussen Sint en God dan op het eerste oog het geval leek.

Misschien is er nog een overeenkomst. Die komt mee met de voorwaarde dat het spel in volle ernst gespeeld moet worden. Het zou kunnen zijn dat in de religies het God-spel zo serieus wordt gespeeld dat men niet meer weet dat men speelt. Deels komt dat omdat zwaarwegende levensvragen er aan de orde komen. Religieuze leiders hebben bovendien meer aan duidelijke ernst dan aan dubbelzinnig spel. Ze werken met vaste rituelen en geloofsovertuigingen. Macht beperkt of sluit de speelruimte.

Maar als religie, achter de façade van de ernst, een spel is met mogelijke onmogelijkheden, dan zou de combinatie van spel en ernst in onze vergelijking zelfs de overeenkomst kunnen toelaten dat God net zo min bestaat als de Sint. Of positiever gezegd: elk religie roept met de voor het spel vereiste ernst een werkelijkheid op. Die overtuigt de gelovige dat God bestaat, net zo goed als het kind de Sint echt vindt.

Is dit een atheïstisch pleidooi? Nee, het is een trouwe kerkganger die dit opschrijft en die het kerkelijke spel serieus neemt. Hij knipoogt daarbij wel naar atheïsten: ‘het verschil valt mee!’. Van atheïsten zou je kunnen zeggen dat ook zij spelen met mogelijke onmogelijkheden, zoals een betere wereld, of de goedheid van de mens. Zij verkeren met gelovigen in goed gezelschap. Voorbij de secularisatie dient zich de nieuwe levensbeschouwelijke fase aan van het gedeelde spel.

Kortom, het vergelijken van twee op het oog nogal verschillende fenomenen, Sint en God, is een spannend spel, met verrassende uitkomsten voor wie mee wil spelen.

 

 

Categorie: Nieuws Tags: bard, God, sinterklaas

Lees ook:

  1. SINT GOD
  2. Boeddhisme in China en Helmert Woudenberg bij boeddhistische radio
  3. Karma en de dood van God
  4. Klimaatwake – kinderen vragen Sint om rechtvaardig klimaatbeleid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 6 december 2025
    Four Great Elements Meditation, All levels
  • 6 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 10 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen, de kern van inwijding' (3)
  • 10 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 11 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 12 december 2025
    Vajrasattva Weekend (studieweekend)
  • 13 december 2025
    Mindfulness of Breathing, Anapanasati Meditation, All levels
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De baarden van Sint en God
    • Mijn opa heeft een hobby
    • Stichting Duizend Handen – boeddhistische kalender
    • Het verouderende brein
    • Kersverse Nederlandse bhikkhu Arjan Schrier reist door Thailand (1)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.