De chickensticks van Iglo zijn door het Nederlands publiek gekozen tot Liegebeest van 2012. Dit is de door Wakker Dier ingestelde ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uiting of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Iglo wint de prijs, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Wakker Dier: ‘De gemiddelde plofkip is kreupel, lijdt pijn en krijgt twee dagdoseringen antibiotica in zijn korte leven van zes weken. Wat een lef om daarbij borstklopperig te roepen hoe duurzaam je bent! Iglo is juist een achterblijver. Laat Iglo eerst maar eens overstappen naar kip met een keurmerk.’
Iglo heeft nog niet gereageerd op de verkiezing. Genomineerde supermarkten Bas en Albert Heijn wel: zij beloofden volgens Wakker Dier beiden direct na de nominatie de verpakking van respectievelijk plofkip en boerenkaas aan te passen. Wakker Dier organiseerde de verkiezing voor de vierde keer, zodat de Liegebeesten uit het schap verdwijnen en volgens Wakker Dier de écht eerlijke producten eindelijk een kans maken.
Tweede en derde prijs
De tweede prijs is voor het nieuwe Keurmerk Duurzaam Rundvlees. Zij geven volgens Wakker Dier hun duurzame stempel ook aan vlees van dikbilkoeien, maar deze koeien hebben vanwege een genetische afwijking zulke enorme biefstukbillen, dat natuurlijk bevallen in 90% van de gevallen onmogelijk is. De bitterballen van de Rotterdamse topkok Herman den Blijker, die volgens Wakker Dier zogenaamd ‘louter ingrediënten van topkwaliteit’ bevatten, krijgen de derde prijs in de verkiezing. Hermans ballen bevatten in werkelijkheid kip, kalf, varken en rund uit de vee-industrie. De topkwaliteit slaat op de verse kruiden in de bal, aldus de consumentenservice van Herman.
Liegebeest verkiezing werkt
Twee van de genomineerden hebben volgens Wakker Dier hun productverpakking aangepast naar aanleiding van de verkiezing. Supermarkt Bas was genomineerd met haar misleidende plofkipverpakking, waarop een afbeelding stond van kippen die vrolijk buiten scharrelen. Bas erkent dat het hier gewoon om plofkip gaat en heeft de verpakking inmiddels uit de winkel gehaald. De boerenkaas van Albert Heijn was genomineerd, omdat de verpakking versierd werd door een foto van grazende koeien terwijl er geen weidemelkgarantie wordt gegeven. Albert Heijn heeft aangegeven de verpakking begin 2013 aan te passen. Ook naast deze twee bedrijven is er verbetering zichtbaar. Dit jaar vond Wakker Dier nergens meer plaatjes van kippen in de wei op dozen van scharreleieren. Dat was drie jaar geleden wel anders. Ook werd het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op ‘gangbare’ producten uit de vee-industrie. En op producten met slechts 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming beperkt men zich tot het woord ‘diervriendelijker’, want echt diervriendelijk is dat tussensegment volgens Wakker Dier nog steeds niet.
Zie alle kandidaten: www.wakkerdier.nl/liegebeest