• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Organisaties » BUN - Boeddhistische Unie Nederland » BUN weer lid van Europese Boeddhistische Unie

BUN weer lid van Europese Boeddhistische Unie

3 oktober 2012 door Joop Ha Hoek

De Boeddhistische Unie Nederland (BUN) is na zes jaar afwezigheid weer lid van de Europese Boeddhistische Unie (EBU). Over twee jaar vindt er door de algemene ledenvergadering van de BUN een evaluatie van het lidmaatschap plaats. De aanvraag werd tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de EBU, in het Zwitserse Churwalden, het afgelopen weekeinde bekrachtigd. Aan de bijeenkomst namen zevenendertig participanten deel.

BUN-voorzitter André Kalden tijdens zijn toespraak tot de EBU
BUN-voorzitter André Kalden tijdens zijn toespraak tot de EBU

De BUN was van 1978 tot 2006 lid van de EBU. De toenmalige BUN-voorzitter Varamitra constateerde tijdens een EBU-vergadering dat het lidmaatschap van de EBU geen meerwaarde had voor de BUN en stapte op. In november 2011 besloot de algemene ledenvergadering van de BUN, onder de voorwaarde van een evaluatie na twee jaar, het lidmaatschap opnieuw aan te vragen.

Het Boeddhistisch Dagblad vroeg BUN-voorzitter André Kalden om een reactie op zijn deelname aan het congres en het hernieuwde lidmaatschap. Hij zegt tevreden terug te kijken op de vergadering en de mogelijkheid die hij had om, nog voordat de aanvraag van de BUN in stemming werd gebracht, daar een toelichting op te geven en zijn argumenten te onderbouwen.

EBU, Zwitserland, 2012. Copyrigt EBU.
EBU, Zwitserland, 2012. Copyrigt EBU.

Kalden: ‘Er was op basis van ervaringen uit het verleden aarzeling binnen de algemene ledenvergadering van de BUN om weer lid te worden van de EBU. Deze aarzeling heb ik tijdens mijn presentatie afgelopen weekeinde binnen de EBU naar voren gebracht.  Het is niet meer dan fair om bij een aanvraag van een lidmaatschap te laten weten waar we als BUN vandaan komen, en in relatie tot de EBU welk geluid we zullen laten horen.

ebu_agm_2012_35Belangrijk voor een goed functioneren van de EBU is een heldere structuur, goede democratische besluitvorming in een open en goede, vertrouwenwekkende sfeer. Ook heb ik de opvatting binnen de ALV van de BUN laten doorklinken dat lidmaatschap van de EBU uitsluitend zou moeten zijn voorbehouden aan nationale koepelorganisaties en Europese boeddhistische organisaties. Nu zijn er nog enkele individuele sangha’s lid, bijvoorbeeld een Catalaanse en Hongaarse. Dat komt de helderheid van structuur van zowel landelijke als Europese vertegenwoordigers niet ten goede. Een overgangssituatie die in 2017 afloopt, zou een oplossing kunnen zijn. Kort samengevat waren dat de punten die ik namens de BUN de leden van de EBU meegaf, alvorens de deelnemers over onze aanvraag een beslissing namen.’

ebu_agm_2012_16Kalden zegt dat zijn uitleg en openheid vooraf werden gewaardeerd door de vergadering. Het viel hem in Zwitserland op dat er onder het nieuwe voorzitterschap van Jamie Cresswell een frisse wind door de EBU waait. Wat hem ook opviel was dat het boeddhisme niet overal in Europa zo gemakkelijk kan groeien en bloeien als in Nederland. ‘Bij ons zijn sommige zaken zo vanzelfsprekend, zoals vrijheid van meningsuiting en religie, en het recht op vereniging, terwijl die in sommige Europese landen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn en nog bevochten moeten worden.

‘Ik ben beter gaan begrijpen waarom in sommige gevallen voor lidmaatschap van individuele sangha’s binnen de EBU is gekozen. In de zogenoemde Balkanlanden, zoals bijvoorbeeld in Hongarije waar het boeddhisme nog in de kinderschoenen staat, gaat het er een stuk moeilijker aan toe dan elders in Europa. Daar hebben enkele boeddhistische organisaties het, door tegenwerking van de regering, het zwaar om zich gunstig te ontwikkelen en manifesteren. De staat heeft er maar een beperkt aantal officieel erkend en dat heeft gevolgen voor de mogelijkheden en uitingsvormen van de niet-erkenden. De EBU, die een stem heeft in de Raad voor Europa, kan hier een bemiddelende rol in spelen.’

EBU Zwitserland uitzicht‘Vruchtbaar was ook het contact met andere vertegenwoordigers over zaken als het betrekken van boeddhisten die niet aan een (vaste) sangha zijn verbonden. Persoonlijk ben ik sterk voorstander van een vorm van vertegenwoordiging van hen in de ALV van de BUN. Alleen is men binnen de BUN, op grond van reacties van een handvol mensen uit deze groep, kopschuw geworden om daar voor te kiezen. Die ervaringen kennende, begrijp ik dat, maar de vraag is of je die als organisatie als uitgangspunt voor je besluitvorming moet nemen, of dat er vanuit andere ervaringen elders, op basis van rationele argumenten, andere afwegingen te maken zijn. Voor januari 2013 staat een ontmoeting gepland van de voorzitters van Europese boeddhistische koepelorganisaties die lid zijn van de EBU. Van mijn kant zal ik dan met hen onder meer over dit onderwerp van gedachten wisselen als voorbereiding op een bestuursstandpunt  voor de ALV van de BUN in het voorjaar van 2013.’

EBU wandeling deelnemers, 2012Onderwerpen als deze kwamen in de wandelgangen ter sprake, zegt Kalden. Centraal stond de vraag hoe de EBU in Europa beter en helderder voor het voetlicht kan worden gebracht. Kalden: ‘De missie, visie en waarden van de EBU kunnen beter worden gepresenteerd. Dat bleek wel in Zwitserland. Zowel bij de EBU als ook bij de BUN speelt de kwestie: Wat is nodig voor inbedding van het boeddhisme in onze samenleving en welke rol kan of moet  onze organisatie daarin spelen? Vanuit welke waarden opereren we? Het zijn deze onderwerpen waarover we in Zwitserland twee dagen lang in subgroepen hebben gesproken. Duidelijk werd me dat de afgelopen zes jaar al veel werk is verzet, maar dat er binnen de EBU ook nog veel te doen is. Anno 2012 wordt op Europees politiek en interreligieus niveau eenvoudigweg van de Europese boeddhistische gemeenschap verwacht dat zij zich op een degelijke wijze presenteert en participeert daar waar andere religies en levensfilosofieën dat ook doen, en terecht.’

EBU 2012‘Wat dat betreft is het wel een mooi moment om toe te treden en mee te kunnen werken aan het gedijen van het boeddhisme in Europa. Het is goed dat veel energie en tijd in de basis van het boeddhisme, de sangha’s gestoken wordt. Maar we zijn als sangha niet alleen op de wereld, er zijn steeds meer mogelijkheden om het boeddhisme onder de aandacht van velen te brengen. Er is in vrij korte tijd zoveel veranderd. Na 1993 kwam internet ter beschikking van gewone mensen, halverwege de jaren tachtig begon de opmars van de gsm. Mensen hebben zich verenigd in sociale netwerken, boeddhisten van over de hele wereld en uit verschillende tradities communiceren dagelijks met elkaar. Zouden sangha’s zich dan geïsoleerd op moeten blijven stellen? Alsof die andere wereld niet bestaat. Dat vereist wel heldere open en democratische structuur en een goede organisatie daarvan. Plaatselijk, nationaal, Europees en  mondiaal. We zijn allemaal met elkaar verbonden. Dat kunnen we uitdragen, ook via de EBU.’

© Tekst: Joop Hoek/Boeddhistisch Dagblad.

©Opnamen EBU.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BUN - Boeddhistische Unie Nederland, EBU - European Buddhist Union, Nieuws Tags: André Kalden, BUN, EBU, lidmaatschap, voorzitter, Zwitserland

Lees ook:

  1. André Kalden – ‘Lerarenraad kan belangrijke rol spelen bij ordening boeddhisme’
  2. Driedaagse bijeenkomst EBU in Zwitserland begonnen
  3. André Kalden blijft langer aan als BUN-voorzitter
  4. Michael Ritman nieuwe voorzitter BUN

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens