• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mindfulness » Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn

Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn

6 oktober 2015 door de redactie

Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn, stellen onderzoekers van de Universiteit van Californië. Proefpersonen haalden herinneringen en inbeelding door elkaar.

De onderzoekers splitsten een groep van 153 mensen in deelnemers aan mindfulness meditatie en in mensen die die oefening niet deden maar gewoon over zaken nadachten. Alle deelnemers werd na de vijftien minuten gevraagd om vijftien woorden te bestuderen en te onthouden. De woorden waren een synoniem voor vuilnis, maar dat woord werd zelf niet genoemd.

Van de groep die mindfulness had beoefend bleek 39 procent ten onrechte zich te ‘herinneren’ dat het woord vuilnis op het lijstje stond. Bij de andere proefpersonen was dit twintig procent. Twee andere experimenten gaven een vergelijkbaar resultaat. De onderzoekers concluderen dat het vermogen om te bepalen hoe ‘echt’ herinneringen zijn door mindfulness af lijkt te nemen. Dat is in tegenstelling tot eerdere geconstateerde effecten van mindfulness. Door mindfulness wordt het bewustzijn zo versterkt, dat het voor het brein moeilijker wordt om onderscheid te maken tussen wat echt is en wat enkel in het bewustzijn wordt beleefd. Voor de breinen die onder invloed van mindfulness waren, was het daardoor moelijker om te bepalen of het woord ‘vuilnis’ daadwerkelijk gelezen was of slechts een associatie was.

Wat de wetenschappers aan hebben getoond is dat mindfulness- met aandacht voor het nu, het geheugen zo kan beïnvloeden dat de grens tussen echte en ingebeelde -gecreëerde-herinneringen verdwijnt. Mindfulness is in enkele jaren zeer populair geworden en wordt beoefend door honderdduizenden mensen. Wetenschappers onderzoeken de effecten ervan en kwamen tot positieve bevindingen op het gebied van de behandeling van en het opheffen van fysieke en psychische stoornissen. Voorstanders zeggen dat mindfulness de concentratie verbetert en de productiviteit verhoogd.

Het is niet voor niets dat bedrijven zoals Google mindfulnesstrainingen voor het personeel organiseren. Veel scholen bieden mindfulness aan aan studenten omdat het een kalmerend effect zou hebben. Wat het huidige onderzoek aantoont is dat de vrijheid van gedachten en gevoelens door die training, deelnemers ook kan laten geloven dat in die meditatie opkomende gebeurtenissen ook echt gebeurd zijn, terwijl het alleen maar producten van de geest –die wil scoren- zijn. Werkelijkheid en inbeelding gaan in elkaar op.

De bevindingen suggereren dat mindfulness de cognitieve processen die bijdragen tot het correct identificeren van de bron van gebeurtenissen in het geheugen kan belemmeren.

Bron The Times/The Telegraph

Categorie: Mindfulness, Nieuws Tags: cognitieve processen, fantasie, geheugen, identificatie, krachtige belemmering, mindfulness

Lees ook:

  1. Herinnering en inbeelding – mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn
  2. Het zelf, bewustzijn en mededogen
  3. De beurs in geluk
  4. Onderzoek verbanden psychologische behoeften en mindfulness

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    6 oktober 2015 om 09:30

    Een zen-lerares verontschuldigde zich eens voor haar slechte geheugen.
    Voorzover mindfulness en zen overeenkomsten hebben wordt niet alles er beter van.
    In haar boek “Nothing special: living zen ” waarschuwt de zenlerares Joko Beck hier ook voor.
    Je weet niet hoe een methode zal uitpakken maar goed hoevaak weet je dat wel?

  2. Paula zegt

    6 oktober 2015 om 11:44

    Graag stel ik enkele vragen bij dit onderzoek. Naar binnen kijken resulteert in veel extra gewaarwordingen en observaties. Men leert de ‘inner world’ kennen, zoals ook Jung dat in zijn jeugd intensief deed en hem later hielp bij zijn werk, werk dat hem wereldberoemd maakte.

    Vindt dit onderzoek het geheugenverlies, dat mij lijkt te worden veroorzaakt doordat mensen waarden gaan hechten aan hun innerlijke observaties, negatief?

    Waarom? Waarom zou de bijwerking van het herontdekken van een innerlijke wereld negatief zijn? Is beoefenaars van mindfulness gevraagd of ze dit ervaren als negatief? Ik kan me zo voorstellen dat het even kwijt zijn van je auto-sleutels op de koop wordt toegenomen bij de enorme toegenomen waarde van het herontdekken van het innerlijke en alles dat mindfulness aan positiefs brengt.

    Mindfulness maakt ons monniken zonder beschermende kloostermuren. Wanneer mindfulness leidt tot een heroriëntatie op het hechten van waarde aan materialisme en de rat-race, zijn mindfulness beoefenaars dan vergeetachtig of zijn ze aan het ontdekken wat lang lang geleden vergeten is, namelijk spiritualiteit, mystiek, het niets, God of hoe je het ook maar noemen wilt. Is de vergeetachtigheid die het onderzoek signaleert niet uitsluitend gemeten vanaf een zijde van ons bewustzijn, namelijk ons werelds of naar buiten gerichte bewustzijn?

    Ik wil maar zeggen, misschien ben ik ietwat vergeetachtiger geworden maar dat valt in het niets vergeleken bij het herinneren. Het her-inneren, het opnieuw ontdekken van het innerlijke.

  3. Joop Ha Hoek zegt

    6 oktober 2015 om 12:51

    Er kunnen praktische problemen ontstaan als we onder invloed van meditatie verzinsels als feiten gaan ervaren. Denk bijvoorbeeld aan het afleggen van getuigenissen voor een rechtbank. Of in de sociale sfeer. Dat je ervan overtuigd bent dat jouw lief in de Kalverstraat een voor jou vreemde man of vrouw innig kuste (jou kan iedereen zijn)Dat moeten we niet hebben. Aan de andere kant: de wetenschappers toonden de deelnemers aan dit onderzoek vijftien woorden die te maken hadden met afval, vuilnisbak en zo. Het is dan ook niet zo vreemd als de vaardige geest deze informatie samenvat in ‘vuilnis’. Zoals ik nu ook deze tekst samenvat als ‘reactie’. Die geest van ons blijft een vreemd iets, autonoom en altijd op zoek naar sensatie. Zo blijkt maar weer.

    • Nic Schrijver zegt

      6 oktober 2015 om 13:21

      ‘Die geest van ons..’
      Ons ? Ik denk niet dat jij mijn geest bent of omgekeerd. Het Boeddhistisch Dagblad zou er dan totaal anders uit zien. :-)
      ‘.. en altijd op zoek naar sensatie’ daaruit blijkt maar weer dat het niet over ‘onze’geest gaat waar je over schrijft.

      • Paula zegt

        6 oktober 2015 om 13:37

        Nic, is het nu niet juist dat je door mindfulness ervaart dat Joop’s en jouw geest meer een zijn dan je, naar ik aanneem, lief is? :-)

        Ik zie dit onderzoek als een eenzijdige meting van een bewustzijns-component, het geheugen. Zie het als een weegschaal. Wanneer je uitsluitend een naar buiten gericht bewustzijn hebt dat zich laat leven door de waan van de dag, dan scoort een goed standaard geheugen snel voldoende. Echter, leg je meer gewicht op de andere zijde, op het naar binnen gerichte bewustzijn, dan zal dat iets wegsnoepen van het dagelijkse naar buiten gerichte bewustzijn.
        Waren de controlevragen gegaan over het herinneren van dromen, van mystieke gevoelens of van diepe of intuïtieve gevoelen, had mindfulness dan ook slecht gescoord?
        Maar, Joop, je hebt gelijk dat een getuige in een rechtszaak daar niet veel aan heeft.
        Ik hoop maar dat mindfulness niet in diskrediet is gebracht.

        • Nic Schrijver zegt

          6 oktober 2015 om 14:11

          Aan de andere kant verbeterd het werkgeheugen.
          Voor wie het kan volgen:
          http://www.psychfysio.nl/6_04_3/

  4. Edel Maex zegt

    6 oktober 2015 om 14:32

    Mooi voorbeeld van hoe kritiekloos er soms met wetenschap wordt omgegaan.

    De abstract van de studie vermeldt:
    ‘In two experiments, participants were randomly assigned to either a mindfulness induction, in which they were instructed to focus attention on their breathing, or a mind-wandering induction, in which they were instructed to think about whatever came to mind.’

    Deze ‘inductie’ duurde maar 15 minuten, terwijl MBSR 8 weken 45 minuten oefenen vraagt. Dat is als een uitspraak doen over de effecten van een marathon na 100 meter sprint.

    Niet alleen de duur verschilt: op deze manier je aandacht brengen bij je ademhaling is relaxatie, geen mindfulness.

    Daarenboven werd deze inductie gegeven door iemand zonder veel mindfulnessopleiding in haar CV.

    En uit dat alles wordt dan geconcludeerd: ‘Mindfulness kan slecht voor het geheugen zijn’.

  5. Johan zegt

    6 oktober 2015 om 19:48

    Wat zou Linji hierover hebben gezegd…..??? Mooie bijwerking van mindfulness…

  6. Sjoerd zegt

    6 oktober 2015 om 23:24

    Hoe ‘wetenschappelijk’ en serieus is dit ‘onderzoek’ eigenlijk? Een onderzoek van zoiets als hierboven beschreven, met een onderzoeksgroep van 153 deelnemers, is in een dubbelblinde opzet amper als steekproef serieus te nemen, laat staan als volwaardig wetenschappelijk onderzoek.

    Gaat het in dit “onderzoek” wel om mindfulness, of gaat het hier eigenlijk stiekem om een eenvoudige suggestieve indirecte post-trance-inductie, zoals ook in de hypnotherapie wordt gebruikt.

    M.a.w., het lijkt mij, zoals het hier wordt beschreven, grote flauwekul.
    Het doet me denken aan de z.g. ‘onderzoeken’ uit de jaren ’60 en ’70, waarin de schadelijkheid van yogabeoefening werd ‘aangetoond’.

    • Paula zegt

      7 oktober 2015 om 10:06

      Ik herinner me die waarschuwingen. Je zou zo diep in een staat van meditatie kunnen geraken dat je er nooit meer uit zou komen en dat je in een vegetatieve staat zou blijven steken.

      Wie subsidieert zo’n onderzoek? Wanneer je het geld volgt, krijg je meestal inzicht in de achterliggende motieven voor zo’n onderzoek.

      Het dunkt me dat we als mindfulness beoefenaars dit onderzoek snel mogen vergeten.

  7. G.J. Smeets zegt

    7 oktober 2015 om 11:42

    Verzoek aan de redactie:
    Ik zou het handig vinden als bij een nieuws-item zoals bovenstaand ‘onderzoek’ de link naar de (nieuws)bron wordt bijgeleverd. Dan kan ik als lezer zelf de kwaliteit ervan checken.

  8. Nirvair Kaur Curtis de Ruiter zegt

    7 oktober 2015 om 13:19

    Dit artikel verscheen 3 weken geleden on
    http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150909124838

    en op vele andere sites
    http://www.medicalnewstoday.com/articles/299443
    http://www.telegraph.co.uk
    http://www.orchidrecoverycenter.com/blog/meditation-may-be-bad-for-memory-retention

    Truly is this called science when one gets people to “meditate” for 15 minutes?

    Misschien is het daarom zo belangrijk dat “mindfulness” niet als een alleen staande technique word gebruikt… Er was een reden waarom het als het 7-de aspekt in ‘het Achtvoudige Pad’ werd onderwezen!

  9. Ruud zegt

    8 oktober 2015 om 17:29

    Ik heb ergens gelezen dat: Hersenen geen verschil maken tussen wat ze zien en wat ze zich herinneren, omdat dezelfde neuronetwerken oplichten. Wellicht dat hierin het antwoord besloten ligt, wat werkelijkheid en wat fictie is?

    • G.J. Smeets zegt

      8 oktober 2015 om 18:00

      “Ik heb ergens gelezen dat…”
      Wat heb je precies gelezen, wie heeft het geschreven en waar kunnen we het checken?

  10. Sjoerd zegt

    8 oktober 2015 om 18:54

    Als ik de samenvatting van dit zg onderzoek lees op http://www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150909124838, dan blijft er weinig over van de indruk van een serieus onderzoek.
    Veel lawaai voor weinig wol.

  11. Dharmapelgrim zegt

    8 oktober 2015 om 23:39

    Of het komt door aandachtstraining,mediteren of door iets anders,ik weet het niet en houd me er ook niet mee bezig, maar ik ervaar de laatste jaren nogal eens dat mijn geheugen zich niet aan klok of kalendertijd houdt. Sommige gebeurtenissen uit mijn jeugd lijken soms recent plaats te hebben gevonden en gebeurtenissen van nog geen week geleden lijken soms herinneringen uit een vorig leven. Kortom: gebeurtenissen, kennisfeitjes en gevoelservaringen nemen in mij géén “tijdplaatsen” in maar schikken zich op basis van steeds wisselende waarden. Ook herinner ik mij zelden wie wat wanneer heeft gezegd, of waar wat precies te lezen stond … omdat ik daar zeer weinig waarde aan hecht. Mijn geheugen is dienstbaar aan het toetsen van het hier en nu, door daar steeds vergelijkingsmateriaal naast te leggen … geordend naar ervaringskwaliteit. Iets is niet waar omdat die of die iets toen en toen zei, of doordat het door deze of gene in een bepaalde context is opgeboerd, maar is (volgens mij) alleen dan waar (en dan ook nog eens alleen voor mij) wanneer het keer op keer op keer ervaren door mij wordt zoals het is… tot het een keer niet zo is. Kun je het nog volgen? Zo’n onderzoek is vergelijkbaar met het doen van een uitspraak over de diepzee, na het indopen van een vinger in een emmertje zout water aan het strand. “Het smaakt zout”. Wauw! Nog waar ook … toch?

    • Dharmapelgrim zegt

      8 oktober 2015 om 23:49

      correctie gewist.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.