• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Wereldmuseum: ‘Opbrengst verkoop boeddhabeeld besteed aan horeca-terras’

Wereldmuseum: ‘Opbrengst verkoop boeddhabeeld besteed aan horeca-terras’

16 april 2015 door Joop Ha Hoek

Het voortbestaan van het Wereldmuseum in Rotterdam is door onder meer grote financiële problemen en een slecht museaal beheer (zo werd het wetenschappelijk personeel ontslagen) in gevaar. Het museum heeft een unieke Tibetaans boeddhistische tempelopstelling, die  op tien mei vorig jaar ceremonieel werd ingewijd door de Dalai Lama. Sluiting zou directe gevolgen hebben voor het voortbestaan van deze Tibetaanse tempel.

Uit een door het adviesbureau Gitta Luiten in opdracht van de gemeente Rotterdam uitgevoerd onderzoek blijkt dat het museum niet voldoet aan de museale normen bij het beheer van de collectie en het maken van tentoonstellingen. Ook de ontzamelingsdrift van het museum – met name de Afrikacollectie, zorgt al jaren voor grote onrust bij collega musea. Vorig jaar bleek dat in de zalen van het museum boeddhabeelden te koop werden aangeboden. De opbrengst van de verkoop van een Boeddha Amitabhabeeld werd zelfs besteed aan de aanleg van een horecaterras van het museum aan de Maas in Rotterdam. Bezocht door de kapitaalkrachtige bezoekers die het museum aandoen.

Foto's Bert Knop.
Foto’s Bert Knop.

Van wie was het boeddhabeeld uit de Meiji-periode

Over de verkoop van dat beeld- en de afstoting van de Hendra’s, bestaat grote onduidelijkheid. Het afstoten van museale objecten is, zo beschrijft Luiten, aan strenge regels en procedures gebonden. In het kader van haar onderzoek zijn twee recente verkopen nader onderzocht: werken van de Indonesische kunstenaar Hendra Gunawan (de ‘Hendra’s’) en de aan- en verkoop van een bronzen boeddhabeeld uit de Meiji-periode (de ‘Amitabha’).

In 2011 zijn twee werken van Gunawan verkocht, voor een totaalbedrag van € 1.118.000. In datzelfde jaar zijn twee beelden aangekocht: een Amitabha Boeddha en een Japans godenbeeld. De beelden zijn gefinancierd met de opbrengst van de Hendra’s. De Amitabha is vervolgens in juni 2013 door Christie’s Parijs geveild, onder de vermelding ‘property sold by Friends of the Wereldmuseum, Rotterdam’. Eigendom van de Vrienden van het Wereldmuseum.

In deze procedure zijn twee opvallende zaken die in het oog springen: de eigendomsvraag en de procedure, stelt Luiten. Ten eerste bestaat er onduidelijkheid over het eigendom van de objecten. Zowel de aan- als verkopen staan niet in het jaarverslag 2011 of 2012 van de Vriendenstichting vermeld; andere aan- en verkopen worden wel genoemd. Bovendien blijkt uit de notulen van het bestuur van de Stichting (waarvan de museumdirectie voorzitter was en waarin ook andere museummedewerkers zitting hadden) geen besluit tot aan- of verkoop. Ook zijn de opbrengsten van de verkopen rechtstreeks betaald aan het Wereldmuseum en komen zij niet voor in de jaarrekeningen van de Vrienden-stichting.

Nog afgezien van het feit dat dat niet in overeenstemming is met geldende accountancy-regels, is de aankoop van de Amitabha ook betaald door het museum. Het is dan de vraag, zo stelt Luiten, of het object feitelijk eigendom van de Vrienden-stichting was en of de vermelding door Christie’s als eigendom van de Vrienden-stichting correct is, aangezien het beeld nooit op de balans van de Vereniging heeft gestaan en de opbrengst naar het Wereldmuseum is overgemaakt.

Administratieve fout

Dit boeddhabeeld is te koop. Zie wereldmuseum-img-0932
Dit boeddhabeeld is te koop. Zie wereldmuseum.

Het museum bestempelt de gang van zaken als ‘administratieve fouten’. Het tweede opvallende aspect is de procedure. Het is relevant hoe deze verkopen zich verhouden tot de regels rond afstoting. Het museum is gehouden aan de LAMO-voorschriften voor ontzameling. Wanneer de verkopen in dat licht worden bezien, is de belangrijkste constatering dat behoud voor de Collectie Nederland kennelijk geen zwaarwegende overweging is geweest. De werken zijn weliswaar aangeboden aan collega-musea, maar voor de marktwaarde – iets dat volgens de Code geen aanbeveling verdient. Ook is nergens onderbouwd dat deze werken niet meer pasten in het beleid van het museum. Integendeel, het gaat hier in beide gevallen om Aziatische objecten van hoge kunsthistorische waarde – precies het gebied waarop het museum zich als Pacific & Asian Art Museum verder wil specialiseren. Dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat de Amitabha Boeddha pas twee jaar eerder, dus heel recent, was aangekocht (volgens het museum omdat het achteraf niet aan het beoogde kwaliteitsniveau voldeed).

Terras aan de Maas

Tot slot is de opbrengst van de verkoop, getuige een publicatie van het museum, besteed aan de aanleg van een terras aan de Maas, voor de gasten van het restaurant. Ook deze bestemming is niet conform de Ethische Code en de LAMO. Daar geldt immers als één van de belangrijkste regels: opbrengsten van afstotingsoperaties mogen alleen worden besteed aan kwaliteitsverbetering van de collectie. De Gemeente Rotterdam heeft deze bepaling in de onlangs vastgestelde Visie op ontzamelen weliswaar verruimd (tot ‘collectiebeleid in brede zin’, maar wel ‘uitsluitend eenmalige investeringen die leiden tot verbetering van de kwaliteit, het behoud en de toegankelijkheid van de collectie op de langere termijn’), maar ook in deze formulering is het moeilijk voorstelbaar dat een horeca-terras daar onder zou vallen.

Het museum voert aan dat het hier niet om een gewoon terras gaat, maar om een semi-museale presentatie met een Aziatische uitstraling en dat, in het kader van cultureel ondernemerschap, de opbrengsten van het terras ten goede komen aan de collectie.

Kapitaalkrachtige bezoekers

Het rapport van Luiten is vernietigend voor directie en bestuur van het museum. Door de intensieve betrokkenheid van handelaren en verzamelaars bij de museale kernfuncties heeft het museum zich kwetsbaar gemaakt voor de schijn van belangenverstrengeling. Het streven van het museum om onafhankelijk te worden van subsidie wordt ook zichtbaar in het publieksbeleid: het museum richt zich op een specifiek deel van de Rotterdamse bevolking, namelijk kapitaalkrachtigen. Deze keuze heeft niet geleid tot hogere inkomsten uit museumbezoek. Integendeel, de bezoekcijfers dalen.

Wereldmuseum Rotterdam. Foto Bert Knop.
Wereldmuseum Rotterdam. Foto Bert Knop.

Met betrekking tot de collectie concludeert Luiten dat het Wereldmuseum op dit moment nauwelijks over voldoende (gekwalificeerde) staf beschikt om de zorg voor de collectie naar behoren te dragen. Er zijn geen conservatoren meer in dienst en er wordt geen onderzoek naar de collectie meer verricht. Daarnaast houdt het museum zich, ondanks bezwaren van medewerkers, in de omgang met de collectie niet aan museale normen.

Uit dit onderzoek blijkt dat het Wereldmuseum gevangen zit in een neerwaartse spiraal. Het beschikt over een omvangrijke collectie, waarvan delen van unieke kwaliteit zijn. De collectie is grotendeels eigendom van de Gemeente Rotterdam, maar wordt slechts beperkt getoond en ook op andere manieren nauwelijks ontsloten. Daarmee is het museum, dat ooit voorloper was op educatief gebied, verworden tot een middelmatig functionerend museum dat zwaar leunt op een beperkt programma en bruiklenen van derden, stelt Luiten. Dat heeft zijn effect op het publiek en de samenleving niet gemist: de bezoekcijfers dalen en sponsoring komt amper binnen.

Dat is het gevolg van beleidskeuzes van het museum zelf. De aandacht is de afgelopen jaren vooral gericht geweest op de verdienfuncties: het restaurant en de banqueting. De collectie en de museale functie zijn daaraan in aandacht, middelen en belang ondergeschikt geraakt. De primaire functie als museum lijkt uit het oog verloren te zijn.

De kritiek spitste zich vooral toe op de schaal van de ontzameling (bijna 90% van de totale collectie), de selectie (uitsluitend topstukken worden bewaard), het gebrek aan samenwerking met andere musea en de door het museum beoogde bestemming van de opbrengst (voor de exploitatie van het museum, in plaats van voor een kwaliteitsverbetering van de collectie).volgens Luiten de vraag of dat terecht was.

Bruikleen afgestaan

Hoe nu verder met de collectie beelden en andere boeddhistische attributen nu het Wereldmuseum in zwaar weer terecht is gekomen. De Tibetaanse tempelopstelling loopt volgens woordvoerder De Bock van het museum geen gevaar, zo zei hij vorig jaar tegen het Boeddhistisch Dagblad. Die behoort tot de topcollectie van het Wereldmuseum en is bovendien in bruikleen afgestaan door de stichting Bodhimanda, een stichting ter bevordering van het boeddhisme. Volgens Luiten is dat tevens het zwakke punt van het Wereldmuseum, het leunt te veel op de collecties van derden.

Gedurende drie generaties hebben kunstverzamelaars deze authentieke Tibetaanse collectie bijeengebracht. Het Wereldmuseum heeft vier jaar lang gewerkt om deze tempelopstelling te realiseren. De inwijding van de tempelruimte door de Dalai Lama  bevestigt volgens het museum dat deze opstelling voldoet aan de spirituele uitgangspunten van het Tibetaans boeddhisme. Deze Tibetaanse tempelexpositie is de enige in de wereld die compleet is en toegankelijk voor publiek. Het is een ode aan het spirituele onderwijs.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws Tags: administratieve fouten, Bodhimanda stichting, cultuur, Gitta Luiten, Gunawan, museale objecten, museum, opbrengst aanleg terras, Rotterdam, verkoop beelden, voortbestaan bedreigd, Wereldmuseum Rotterdam

Lees ook:

  1. Dalai Lama pleit voor seculiere benadering
  2. ‘Chinese miljardair Li Ka-shing bouwt in Hongkong Chinees boeddhistisch museum’
  3. Opheffen Tibetaanse tempel niet ter discussie bij Wereldmuseum Rotterdam
  4. ‘Gautama de Boeddha en het mystieke boeddhisme’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul van Buuren zegt

    16 april 2015 om 19:45

    Beeld via Christie'sIs dit het beeld dat verkocht is door het Wereldmuseum?

  2. sobhanandi zegt

    17 april 2015 om 09:22

    Het is jammer dat in het artikel alleen de Tibetaanse tempelopstelling genoemd wordt. Er zijn er meer die beslist de moeite waard zijn zoals de Shingon schrijn. Niet verkopen!!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.