• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil

Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil

24 maart 2015 door de redactie

Chinese en Nederlandse deskundigen liggen met elkaar in de clinch over het eigendomsrecht van een meer dan duizend jaar oud boeddhistisch beeld met daarin een gemummificeerd lichaam van een monnik. Het beeld dateert uit de Song dynastie (960-1279), en kan zijn gestolen uit een Chinese tempel in Yangchun Village in Fujian, in 1995. Het Drents Museum in Nederland stelt echter dat het beeld op een legale wijze in 1996 is gekocht door een anonieme privéverzamelaar, die het vervolgens een paar jaar geleden voor onderzoeksdoeleinden uitleende aan het museum.

Afbeelding Drents Museum, Assen.
Afbeelding Drents Museum, Assen.

Juristen die gespecialiseerd zijn in cultureel erfgoed van beide landen zeggen dat er geen internationale verdragen gelden voor dit beeld waar menselijke resten in zitten. Daarom is voorgesteld dat de Chinese en Nederlandse regeringen overleg voeren en zoeken naar een diplomatieke oplossing. Dit zou meer pragmatische en handiger zijn dan het voeren van civiele rechtszaken, zo meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.  Het Hongaars Natuurhistorisch Museum in Boedapest, dat het beeld in het kader van een expositie over mummies tentoonstelde, heeft het inmiddels voortijdig teruggestuurd naar het Drents Museum.

UPDATE woensdag 25 maart 2015.

China’s State Administration of Cultural Heritage zegt dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat het boeddhabeeld met daarin het ongeveer duizend jaar oude gemummificeerde lichaam van een man en door het Drents Museum in Nederland uitgeleend aan het Hongaars Natuurhistorisch Museum voor de expositie ‘Mummie World’, in China gestolen is.

Jin Ruiguo, een ambtenaar van de State Administration, zei gisteren dat op basis van foto’s, lokale archieven en getuigenverklaringen blijkt dat het beeld in 1995 werd gestolen uit een tempel in Yangchun, in de provincie Fujian, in  Oost-China. Het departement is meer bewijs aan het verzamelen en werkt met anderen samen om de terugkeer van het beeld mogelijk te maken.

Het beeld werd in maart 2015 zonder nadere uitleg door de Nederlandse eigenaar teruggetrokken van de “Mummie World”-tentoonstelling in het Hongaars Natuurhistorisch Museum. De verzamelaar, die het beeld had uitgeleend aan het Drents Museum in Assen, gaf een verklaring uit zeggend dat het standbeeld werd verkregen in 1994 van een oprechte Chinese vriend in de kunstwereld. Het beeld werd verscheept naar de woning van de verzamelaar in Amsterdam en was in 1995 te zien tijdens een  workshop in Hong Kong, in hetzelfde jaar dat er een relikwiebeeld in China werd gestolen.

Het beeld dat het Drents Museum beheert is ongeveer 1.2 meter hoog en trok de aandacht na een scan vorig jaar waaruit bleek dat het een mummie bevatte van een 12e-eeuwse boeddhistische monnik.

Onderzoek heeft aangetoond dat de mummie werd genoemd Zhanggong, een voorouder (of Zushi in het Chinees) van de lokale clan.   Als een lokale monnik werd Zhanggong beroemd door de behandeling van ziekten bij mensen en het verspreiden van boeddhisme. Zijn lichaam werd gemummificeerd toen hij op 37-jarige leeftijd stierf en later werd geplaatst in een beeld dat  sindsdien vereerd werd in het dorp.  De lokale tempel waar het standbeeld oorspronkelijk aanwezig was heeft verwante artefacten, zoals hoed en kleding die bij het beeld/mummie passen. In het oude China beoefenden monniken meestal zelf mummificatie wanneer ze dat voelden te sterven. Ze stopten met eten en drinken om hun organen te vernietigen in de periode tot de dood. Na de dood van een monnik, werd hij- zittend in de lotus-positie, begraven in een klei-urn die versierd werd met verf en goud.

Bron Xinhua.

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws, Opmerkelijk Tags: amsterdam, boeddhabeeld, China, drents museum, mummie, museum, rechtbank Amsterdam

Lees ook:

  1. ‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
  2. In China gemaakt portret Dalai Lama nu nog groter en imposanter
  3. Duizend jaar oude mummie van meester Liuquan door CT-scan
  4. Rechtbank – Boeddhabeeld met mummie monnik moet terug naar de eigenaren in China

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.