De toekomst van het boeddhistisch kwartaalblad BoeddhaMagazine is uiterst onzeker. Nummer 79 is nog wel- met vijf weken vertraging verschenen, maar er wordt op dit moment niet meer gewerkt aan een volgend papieren nummer. De redactie heeft er alles aan gedaan om het geld bijeen te sprokkelen om de uitgave van dit nummer nog mogelijk te maken. Het blad is onder de naam Kwartaalblad Boeddhisme in 1995 opgericht.
Betrokkenen zeggen dat de financier van het magazine, Rob Lindeman, de stekker eruit heeft getrokken omdat de oplagecijfers van het blad al jaren tegenvallen. Hij zou volgens hen streven naar een betaalde oplage van tienduizend exemplaren. Er zijn ongeveer zestigduizend boeddhisten in Nederland. Lindeman is ook de grote man achter Milinda BV, een uitgeverij van boeddhistische boeken die nauw gelieerd is aan Boeddha Magazine.
Twee kandidaten hebben zich inmiddels onafhankelijk van elkaar gemeld die mogelijk mogelijkheden zien om het blad (met een gewijzigde formule JH) voort te zetten, zegt Nina Nannini, voormalig directeur van de uitgeverij en als onbezoldigd adviseur bezig de zaken met BoeddhaMagazine af te wikkelen. ‘Ik weet niet of een voortzetting mogelijk is, er moet al jaren geld bij om BoeddhaMagazine in de markt te houden. Vorig jaar zijn we met een ambitieus plan gestart om het blad voor een breder publiek te maken. De oplage groeit maar niet voldoende. En er is onvoldoende geld voor marketing.’ Vorig jaar was er ook al sprake van dat de titel van BM –om niet- zou worden overgenomen, maar dat ging toen niet door.
BoeddhaMagazine heeft volgens Nannini een oplage van 3300 exemplaren, waarvan 2200 abonnementen. De rest komt terecht in verschillende segmenten: onder meer losse verkoop, leesportefeuille en de 140 abonnees die als donateur van de stichting Vrienden van het Boeddhisme het blad in de bus krijgen. Los van de toekomst van BM wordt die koppeling gestopt. De Vrienden kunnen binnenkort een brief verwachten waarin dat wordt meegedeeld. Voor de stichting is die koppeling belangrijk.
Breed publiek
Marjolein Niestadt werd vorig jaar als hoofdredacteur van BM aangesteld om leiding te geven aan de nieuwe koers van het blad. Een BoeddhaMagazine voor een breed publiek met het boeddhisme als inspiratiebron. Aandacht voor compassie, creativiteit, duurzaamheid, lichamelijke en geestelijke gezondheid, meditatie en persoonlijke groei. De focus van BoeddhaMagazine, zowel in het tijdschrift als op de website, zou moeten liggen op de persoonlijke beoefening van het boeddhisme. Zo luidt de formule onder meer.
Niestadt noemt de toekomst van BM uiterst onzeker. ‘Het blad verkeert in zwaar weer, de uitgever (Lindeman jh) ziet geen toekomstperspectief. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat er een markt is voor zo’n blad, maar er is geld nodig om een moeilijke periode te overbruggen en het blad goed neer te zetten. En dat geld is er niet.’
Luchtkasteel
Zij lichtte in een hoofdredactioneel commentaar in het laatstverschenen nummer- met als thema Idealisme- de lezers in over de problemen met de exploitatie van BM.
‘Jammer genoeg draait BoeddhaMagazine al enige tijd verlies en is de toekomst uiterst onzeker. Ook wij moeten ons ideaal kritisch onder de loep nemen. Is er nog wel een markt voor een breed toegankelijk boeddhistisch blad? Of bouwen we tegen beter weten in aan een luchtkasteel? Op dit moment weet ik het antwoord niet. Ik kan alleen zeggen dat ook wij gedreven worden door enthousiasme. Hopelijk is het genoeg om het blad te redden.’
Niestadt typeert het blad als een magazine dat je ’thuis in je luie stoel, of ’s zomers buiten in de schaduw onder een boom’ leest. Maar de ontwikkelingen in boeddhistisch uitgeefland gaan snel. Die uitgevers en journalisten kennen geen rust. Sangha’s geven een eigen blad uit, Bodhitv van de BOS bedient met jonge redacteuren een jong publiek en doet dat fris en fruitig en spreekt daardoor veel mensen –ook ouderen- aan. Qua inhoud, diepgang en stijl . Er wordt geen thema uit de weg gegaan. De BOS-radio maakt wekelijks alleraardigste programma’s, het zusje televisie geeft achtergrondinformatie over stromingen en gebeurtenissen in het boeddhisme. Het Boeddhistisch Dagblad is elke dag in de lucht, zeven dagen per week en brengt naast nieuwsitems, columns, cartoons en recepten ook zwaardere boeddhistische kost. De Vrienden van het Boeddhisme zetten maandelijks een uitstekend virtueel magazine in elkaar en bewegen zich ook op Facebook. Daarnaast zijn er bloggers actief, zoals Joop Romeijn, die regelmatig artikelen schrijft en op zijn site publiceert die zeer de moeite waard zijn om gelezen te worden.
Tijdschrift Bodhi
En er komt een nieuwe uitgever van een boeddhistisch blad aan, Gerolf T’Hooft. Oprichter van de inmiddels failliete uitgeverij Asoka in Rotterdam en voormalig uitgever van BM. Maar nog steeds een bewogen en bevlogen uitgever. Over zijn concrete plannen wil hij op dit moment nog niets kwijt maar op zijn site kondigt hij de uitgave van het tijdschrift ‘Bodhi’ aan, een loot aan de stam van het ooit door hem opgerichte Bodhi-instituut.
De site: ‘De belangrijkste doelstelling van het Bodhi-Instituut is het uitgeven en toegankelijk maken van de oorspronkelijke leringen van het boeddhisme. Centraal staat daarbij de Nederlandse vertaling van de Pali-Canon. Dit omvangrijke corpus van gewijde geschriften bevat de oudste bronteksten van het boeddhisme en benadert – ondanks vele latere uitwerkingen en toevoegingen – het dichtst de oorspronkelijke Leer van de Boeddha. Veel secundaire literatuur wordt pas echt begrijpelijk wanneer men kennis genomen heeft van deze klassieke teksten, die – naast de mondelinge traditie – nog steeds de basis vormen van de boeddhistische praktijk (…) Naast de Nederlandse vertaling van de Pali-Canon zal de uitgeverij van het Bodhi-Instituut tevens werk publiceren dat deze bronteksten, zowel theoretisch als praktisch, helpt ontsluiten. Het Instituut zal bovendien activiteiten organiseren die geïnteresseerden in de gelegenheid stellen zich door middel van sutta-classes, een leergang Pali, lezingavonden en meditatiecursussen, persoonlijk te verdiepen in de studie en de beoefening van de klassieke buddhadhamma. Ook de geplande uitgave van het tijdschrift ‘Bodhi’ moet hieraan bijdragen.’
Het is maar zeer de vraag of BoeddhaMagazine in deze vorm ooit nog zal verschijnen. Jaren geleden waren er plannen om –het heette toen nog Vorm & Leegte, sommigen dachten dat het een magazine was van binnenhuisarchitecten- er een glossy boeddhistisch magazine van te maken. Dat mislukte, ondanks de nieuwe naam. Het blad kon bestaan bij de gratie van dana, gegenereerd door meestal onbetaalde schrijvers en een betaalde hoofdredactie, eindredacteur en vormgever. Er was toen ook kritiek- ook vanuit de redactie, op het door de toenmalige hoofdredacteur ingezette beleid. De ‘gewone’ boeddhist kwam in de redactionele pagina’s niet of nauwelijks voor. Ingevlogen leraren domineerden de pagina’s of ze nou wel of niet iets zinnigs te zeggen hadden. Hoe nieuw en breed is de koers van het huidige BoeddhaMagazine ten opzichte van het vorige BM 2.0? De lezer mag het zeggen. Lindeman heeft het al begrepen.
In 1995 is deze stichting – thans genaamd VvB – gestart met het uitbrengen van het geïllustreerde magazine Kwartaalblad Boeddhisme, dat anders dan Saddharma gericht was op een breed publiek van boeddhistisch geïnteresseerden en niet alleen op de eigen donateurs. Per 1 januari 2003 is dit tijdschrift overgedragen aan uitgeverij Asoka en sinds juni 2011 gaat het, na enige jaren Vorm&Leegte te hebben geheten, verder onder de naam BoeddhaMagazine.
Joop Hoek schreef ongeveer tien jaar voor Kwartaalblad Boeddhisme, Vorm & Leegte en BoeddhaMagazine. Hij maakte onder meer de rubriek Boeddha in Bedrijf.
Arnoud van den Eerenbeemt zegt
Als abonnee zou ik het een gemis voor boeddhistisch Nederland en België vinden als dit prachttijdschrift om een commerciële reden ophoudt te bestaan. Ik heb niet anders kunnen doen dan direct mijn twintig sanghagenoten en nog een andere sangha in de stad Utrecht per prangende mail wijzen op het (voort)bestaan van dit mooie tijdschrift. Misschien een idee voor andere tevreden abonnees?
Maria Smit zegt
Dat is een goed idee. Graag doe ik mee.
gust malfliet zegt
Zou doodjammer zijn ..ik kijk naar elk nummer uit!
België heeft niet zo’n prachtig initiatief.
Ben lid sinds Vorm en Leegte !
Dus volhouden met het nieuw initiatief.