• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Zevende Taklung Matrul in het Friese Us Thús

Zevende Taklung Matrul in het Friese Us Thús

15 december 2014 door de redactie

Tenzin Kunzang Jigme Rinpoche is de zevende Taklung Matrul rinpoche. Hij is één van de belangrijkste leraren van de Taklung Kagyü overlevering van het Tibetaans boeddhisme, en de hoofdlama van het Taklung Yarthang klooster. Taklung Matrul geeft op tien en elf  januari 2015 les in het Friese retraitecentrum Us Thús. De leraren van Us Thús zijn nauw verwant met deze overlevering. Dit is de derde keer dat Taklung Matrul rinpoche het centrum bezoekt.

Us Thus Taklung Matrul rinpoche
Taklung Matrul

De leraar zal lesgeven over ‘De Zevenendertigvoudige Beoefening van een Bodhisattva’. Een tekst, geschreven in de 14de eeuw, door de boeddhistische kluizenaar Gyelse Togme. Deze klassieke tekst laat aan de hand van alledaagse situaties zien hoe we ons potentieel van mededogen, liefde en wijsheid kunnen ontdekken. Iemand die de moed heeft om werkelijk, diepgaand mededogen te ontwikkelen wordt in het Mahayana boeddhisme een ‘Bodhisattva’ genoemd.

Us Thús of Dongag Changchub Chöling maakt deel uit van l’Association du Centre d’Etudes de Chanteloube, gelegen in Frankrijk. 
De oorsprong van Chanteloube gaat terug naar het begin van de jaren 1960, toen een aantal Westerlingen een opmerkelijke Tibetaanse meester, Kangyur Rinpoche, op het spoor kwamen die in een klein huisje in Darjeeling, India woonde, samen met zijn familie en al de kostbare boeken die hij had weten te redden vanwege de Chinese bezetting.

Aangezien het in die tijd heel moeilijk was om visa te verkrijgen, verzochten de Westerse studenten Kangyur Rinpoche om naar Europa te komen om daar les te geven en hij stemde toe. Kyabje Dudjom rinpoche die vlakbij woonde, was van plan naar het Westen te gaan en Kangyur rinpoche verzocht zijn oudste zoon, Pema Wangyal rinpoche, om Dudjom rinpoche te verzoeken om ook Frankrijk is zijn reisschema op te nemen. 
Kangyur rinpoche overleed in januari 1975 zonder dat hij zijn wens om naar het Westen te gaan kon volbrengen.

In datzelfde jaar, 1975, verzocht Pema Wangyal rinpoche Dilgo Khyenste rinpoche naar het Westen te komen en les te geven aan de studenten van Kangyur Rinpoche. 
Het was gedurende dit bezoek dat Pema Wangyal rinpoche het verzoek van de leerlingen van Kangyur rinpoche aanvaardde om een studiecentrum op te richten om zo de activiteiten van zijn vader ten uitvoer te brengen. Het studiecentrum werd gevestigd in een oude boerderij, gelegen in de Dordogne en kreeg de naam Chanteloube.

Jetsun Jampa Chokyi 1922-2004
Jetsun Jampa Chokyi 1922-2004

De vrouw van Kangyur rinpoche,Jetsün Jampa Chökyi, of beter bekend als Amala, vestigde zich samen met haar familie in de Dordogne in 1980. Amala bracht haar meeste tijd in retraite door en inspireerde velen door haar vriendelijkheid, bescheidenheid en aanwezigheid.

Door de jaren heen kwamen deze grote leraren keer op keer terug om hun unieke kennis en ervaring met duizenden studenten van over de hele wereld te delen. Dankzij hun inspiratie en leiding is deze pittoreske plek in het Franse land een plaats van meditatie geworden, waar mensen uit vele landen en uit vele maatschappelijke lagen de traditionele driejaars retraite hebben voltooid.

De verspreiding

Geleidelijk ontstonden ook elders in Frankrijk en daarbuiten centra van door deze grote leraren geïnspireerde studenten, waarvan Tulku Pema Wangyal de bezielende leiding op zich nam. Hij noemde deze perifere centra ‘antennes’ van Chanteloube. En zo gebeurde het ook in Friesland in 1991: de antenne voor Nederland werd ‘Us Thús’, opgericht door de studenten Lidy Bügel en Koos Oeberius Kapteijn (overleden op 13 maart 2006).

Het onderricht

Het onderricht van de Boeddha-dharma is een wetenschap van de geest. Het is niet nodig hiervoor een uitheemse levensstijl of cultuur over te nemen. Het is veeleer een methode om de buitengewone vermogens aan intellect en mededogen, die een integraal deel zijn van de menselijke natuur, naar voren te halen.

Chanteloube is als een grote familie, waarin ieder individu zijn vermogens probeert te ontwikkelen naar het levende voorbeeld van de spirituele meesters uit Tibet. Deze leggen er sterk de nadruk op dat ware wijsheid slechts in hechte samenhang met vriendelijkheid en mededogen ontwikkeld kan worden. Chanteloube ontleent haar inspiratie aan de niet-sektarische (rimé) beweging van Tibet en is open voor alle boeddhistische tradities.

Us Thus stolpboerderij hoofdvestiging‘Us Thús’ is gevestigd in een honderdvijftig jaar oude Friese stelpboerderij, nog vrijwel in de originele staat behouden. De boerderij ligt in de zuidwest hoek van Friesland, tussen weilanden en meren met een enkele boom. Het uitzicht is weids, de lucht helder en er is, afgezien van de geluiden van de boerderij en de natuur, stilte.

De leraren

Chanteloube, en dus ook Us Thús, staan onder leiding van de zonen en spirituele erfgenamen van Kyabje Kangyur Rinpoche en nabije leerlingen van zowel hun vader als Kyabje Dudjom Rinpoche en Kyabje Dilgo Khyentse Rinpoche.

Tulku Pema Wangyal rinpoche verenigt eerbied voor de authentieke overdracht van de dharma met een gepassioneerde betrokkenheid met de wereld van vandaag. De kracht van zijn kennis en realisatie gaat schuil achter zijn bescheidenheid en vriendelijk voorkomen.

Tulku Jigmé Kyentse rinpoche brengt de diepzinnige Tibetaanse traditie met een subtiele eigentijdsheid onder woorden.

Tulku Rangdröl rinpoche’s manier van lesgeven ademt de ervaring van een leven van meditatie.

Pema Wangyal rinpoche’s drie zusters hebben elk hun eigen werkterrein. Hun voorbeeld en hun onvermoeibare inzet voor het welzijn van anderen zijn een grote inspiratie voor eenieder die met hen in contact komt.

Dilgo Khyentse rinpoche en Kyabje Trulshik rinpoche
Dilgo Khyentse rinpoche en Kyabje Trulshik rinpoche

In 1999 heeft Tulku Pema Kyabje Trulshik rinpoche naar de Dordogne uitgenodigd om initiaties en lessen te geven. Het was deze grote meester die ‘Us Thús’ – op ons verzoek en met niet aflatende steun van Tulku Pema – tijdens zijn eerste Europese tournee in het najaar van 1999 als eerste bezocht om les te geven en deze plek tot retraitecentrum te wijden met de naam Dongag Changchub Chöling, wat zoveel wil zeggen als ‘plek van vrede en licht volgens de soetra’s en tantra’s’.

Boeddhistisch retraitecentrum Us Thús
De Ryp 6, 8658 LL Greonterp.
www.usthus.nl

 

Categorie: Mahayana, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Taklung Matrul, Us Thús

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marijke zegt

    28 december 2014 om 21:08

    Mooi artikel over komst van zevende Taklung Matrul Rinpoche 10 en 11 januari 2015 in Us Thus Friesland.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’
    • ‘Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie’
    • Vrijdag Zindag – Veelbelovende weiniggevende mens

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.