Tenzin Kunzang Jigme Rinpoche is de zevende Taklung Matrul rinpoche. Hij is één van de belangrijkste leraren van de Taklung Kagyü overlevering van het Tibetaans boeddhisme, en de hoofdlama van het Taklung Yarthang klooster. Taklung Matrul geeft op tien en elf januari 2015 les in het Friese retraitecentrum Us Thús. De leraren van Us Thús zijn nauw verwant met deze overlevering. Dit is de derde keer dat Taklung Matrul rinpoche het centrum bezoekt.
De leraar zal lesgeven over ‘De Zevenendertigvoudige Beoefening van een Bodhisattva’. Een tekst, geschreven in de 14de eeuw, door de boeddhistische kluizenaar Gyelse Togme. Deze klassieke tekst laat aan de hand van alledaagse situaties zien hoe we ons potentieel van mededogen, liefde en wijsheid kunnen ontdekken. Iemand die de moed heeft om werkelijk, diepgaand mededogen te ontwikkelen wordt in het Mahayana boeddhisme een ‘Bodhisattva’ genoemd.
Us Thús of Dongag Changchub Chöling maakt deel uit van l’Association du Centre d’Etudes de Chanteloube, gelegen in Frankrijk. De oorsprong van Chanteloube gaat terug naar het begin van de jaren 1960, toen een aantal Westerlingen een opmerkelijke Tibetaanse meester, Kangyur Rinpoche, op het spoor kwamen die in een klein huisje in Darjeeling, India woonde, samen met zijn familie en al de kostbare boeken die hij had weten te redden vanwege de Chinese bezetting.
Aangezien het in die tijd heel moeilijk was om visa te verkrijgen, verzochten de Westerse studenten Kangyur Rinpoche om naar Europa te komen om daar les te geven en hij stemde toe. Kyabje Dudjom rinpoche die vlakbij woonde, was van plan naar het Westen te gaan en Kangyur rinpoche verzocht zijn oudste zoon, Pema Wangyal rinpoche, om Dudjom rinpoche te verzoeken om ook Frankrijk is zijn reisschema op te nemen. Kangyur rinpoche overleed in januari 1975 zonder dat hij zijn wens om naar het Westen te gaan kon volbrengen.
In datzelfde jaar, 1975, verzocht Pema Wangyal rinpoche Dilgo Khyenste rinpoche naar het Westen te komen en les te geven aan de studenten van Kangyur Rinpoche. Het was gedurende dit bezoek dat Pema Wangyal rinpoche het verzoek van de leerlingen van Kangyur rinpoche aanvaardde om een studiecentrum op te richten om zo de activiteiten van zijn vader ten uitvoer te brengen. Het studiecentrum werd gevestigd in een oude boerderij, gelegen in de Dordogne en kreeg de naam Chanteloube.
De vrouw van Kangyur rinpoche,Jetsün Jampa Chökyi, of beter bekend als Amala, vestigde zich samen met haar familie in de Dordogne in 1980. Amala bracht haar meeste tijd in retraite door en inspireerde velen door haar vriendelijkheid, bescheidenheid en aanwezigheid.
Door de jaren heen kwamen deze grote leraren keer op keer terug om hun unieke kennis en ervaring met duizenden studenten van over de hele wereld te delen. Dankzij hun inspiratie en leiding is deze pittoreske plek in het Franse land een plaats van meditatie geworden, waar mensen uit vele landen en uit vele maatschappelijke lagen de traditionele driejaars retraite hebben voltooid.
De verspreiding
Geleidelijk ontstonden ook elders in Frankrijk en daarbuiten centra van door deze grote leraren geïnspireerde studenten, waarvan Tulku Pema Wangyal de bezielende leiding op zich nam. Hij noemde deze perifere centra ‘antennes’ van Chanteloube. En zo gebeurde het ook in Friesland in 1991: de antenne voor Nederland werd ‘Us Thús’, opgericht door de studenten Lidy Bügel en Koos Oeberius Kapteijn (overleden op 13 maart 2006).
Het onderricht
Het onderricht van de Boeddha-dharma is een wetenschap van de geest. Het is niet nodig hiervoor een uitheemse levensstijl of cultuur over te nemen. Het is veeleer een methode om de buitengewone vermogens aan intellect en mededogen, die een integraal deel zijn van de menselijke natuur, naar voren te halen.
Chanteloube is als een grote familie, waarin ieder individu zijn vermogens probeert te ontwikkelen naar het levende voorbeeld van de spirituele meesters uit Tibet. Deze leggen er sterk de nadruk op dat ware wijsheid slechts in hechte samenhang met vriendelijkheid en mededogen ontwikkeld kan worden. Chanteloube ontleent haar inspiratie aan de niet-sektarische (rimé) beweging van Tibet en is open voor alle boeddhistische tradities.
‘Us Thús’ is gevestigd in een honderdvijftig jaar oude Friese stelpboerderij, nog vrijwel in de originele staat behouden. De boerderij ligt in de zuidwest hoek van Friesland, tussen weilanden en meren met een enkele boom. Het uitzicht is weids, de lucht helder en er is, afgezien van de geluiden van de boerderij en de natuur, stilte.
De leraren
Chanteloube, en dus ook Us Thús, staan onder leiding van de zonen en spirituele erfgenamen van Kyabje Kangyur Rinpoche en nabije leerlingen van zowel hun vader als Kyabje Dudjom Rinpoche en Kyabje Dilgo Khyentse Rinpoche.
Tulku Pema Wangyal rinpoche verenigt eerbied voor de authentieke overdracht van de dharma met een gepassioneerde betrokkenheid met de wereld van vandaag. De kracht van zijn kennis en realisatie gaat schuil achter zijn bescheidenheid en vriendelijk voorkomen.
Tulku Jigmé Kyentse rinpoche brengt de diepzinnige Tibetaanse traditie met een subtiele eigentijdsheid onder woorden.
Tulku Rangdröl rinpoche’s manier van lesgeven ademt de ervaring van een leven van meditatie.
Pema Wangyal rinpoche’s drie zusters hebben elk hun eigen werkterrein. Hun voorbeeld en hun onvermoeibare inzet voor het welzijn van anderen zijn een grote inspiratie voor eenieder die met hen in contact komt.
In 1999 heeft Tulku Pema Kyabje Trulshik rinpoche naar de Dordogne uitgenodigd om initiaties en lessen te geven. Het was deze grote meester die ‘Us Thús’ – op ons verzoek en met niet aflatende steun van Tulku Pema – tijdens zijn eerste Europese tournee in het najaar van 1999 als eerste bezocht om les te geven en deze plek tot retraitecentrum te wijden met de naam Dongag Changchub Chöling, wat zoveel wil zeggen als ‘plek van vrede en licht volgens de soetra’s en tantra’s’.
Boeddhistisch retraitecentrum Us Thús
De Ryp 6, 8658 LL Greonterp.
www.usthus.nl
Marijke zegt
Mooi artikel over komst van zevende Taklung Matrul Rinpoche 10 en 11 januari 2015 in Us Thus Friesland.