• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Karmapa Trinley Thaye Dorje belast met opvolger 14e Shamar Rinpoche

Karmapa Trinley Thaye Dorje belast met opvolger 14e Shamar Rinpoche

25 oktober 2014 door de redactie

Drie belangrijke Westerse boeddhistische organisaties hebben Karmapa Trinley Thaye Dorje gevraagd de opvolger aan te wijzen (te herkennen) van de in juni dit jaar in Duitsland overleden 14e Shamar Rinpoche, de tweede hoogste leider van de Karma Kagyu lineage. De drie instituten, de French Federation of Karma Kagyu Buddhist Centers (FFCBK), de Diamond Way Buddhism Foundation en de Bodhi Path Buddhist Centers, vertegenwoordigen meer dan 700 boeddhistische centra, kloosters en instituten van de Karma Kagyu traditie. Trinley Thaye Dorje (Lhasa, 6 mei 1983) wordt door hen beschouwd als de 17e Gyalwa karmapa, hoofd van de Kagyü, een van de vier belangrijkste scholen van het Tibetaans boeddhisme.

De 14e Shamar Rinpoche, ook wel aangeduid als Shamarpa, was de tweede hoogste leider van de Karma Kagyu en stierf op 11 juni 2014 in Duitsland. Zijn heengaan ging ook buiten het boeddhistisch circuit niet ongemerkt voorbij, er ontstond ophef over zijn crematie, voornamelijk veroorzaakt door een tijdelijke weigering van de Nepalese regering om zijn stoffelijke resten over te laten brengen naar Kathmandu, waar hij wenste te worden gecremeerd. Na de definitieve goedkeuring door de regering, voerde Karmapa Thaye Dorje de traditionele riten op 31 juli 2014 uit, vergezeld door enkele van de meest hoge lama’s van verschillende scholen van het Tibetaans boeddhisme en in aanwezigheid van tienduizenden toegewijden van over de hele wereld.

De aanhangers van de 14e Shamarpa zijn ook volgers van diens belangrijkste leerling Karmapa Thaye Dorje. Ze vinden het daarom essentieel dat de reïncarnatie van de vijftiende Shamarpa wordt herkend door Karmapa Thaye Dorje. De drie westerse organisaties die vele duizenden betrokken boeddhisten in meer dan veertig landen vertegenwoordigen, hebben voor die herkenning een officieel verzoek ingediend bij de 17e Karmapa Thaye Dorje, daarmee volledig het gezag en de verantwoordelijkheid voor het proces te erkennen.

In een open brief, die gepubliceerd is op 3 oktober 2014, schrijven de drie organisaties conflicten over de opvolging te willen voorkomen en de harmonie te willen versterken binnen de Karma Kagyu school. Zodra de 15e Shamar Rinpoche is erkend door Karmapa Thaye Dorje, zullen de Dalai Lama en andere leiders van Tibetaans boeddhistische tradities van het goede nieuws op de hoogte worden gesteld.

Een kopie van de open brief werd verzonden naar het bureau van de Dalai Lama. Traditioneel erkent de Dalai Lama, die zelf tot de Gelug stroming binnen het Tibetaans boeddhisme behoort, alleen de erkenningen van andere tradities als die tot stand zijn gekomen op basis van eigen procedures.

Politieke en spirituele gevolgen binnen het Tibetaans systeem van de erkenning van reïncarnaties, dateren uit de tijd van de eerste Karmapa (1110-1193) en hadden herhaaldelijk sterke politieke implicaties. Het vinden van de authentieke 15e Shamarpa, een van de meest belangrijke boeddhistische leiders, is een belangrijke kwestie, zowel voor harmonie tussen Kagyu volgelingen wereldwijd alsook voor de Tibetaanse bevolking.

Bron persbericht drie organisaties.

Categorie: Dalai Lama, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: 14e Shamar Rinpoche, gelugstroming, Karmapa Trinley Thaye Dorje, opvolging

Lees ook:

  1. Tibetaanse regering waarschuwt Peking over reïncarnatie Dalai Lama
  2. IJzeren vuist China- Opvolging Dalai Lama is zaak van communisten
  3. ‘Boeddhistische leiders achter Dalai Lama om zelf te beslissen over opvolging’
  4. ‘ABCFP zal door China benoemde Dalai Lama nooit erkennen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Olaf van Kooten zegt

    25 oktober 2014 om 22:09

    Helaas is Trinley Thaye Dorje nooit erkent als Karmapa door de Dalai Lama. De Karmapa die door Tai Situpa rinpoche is erkend is ook door de Dalai Lama erkend en heet Orgyen Trinley Dorje.

    • Michael den Hoet zegt

      25 oktober 2014 om 23:37

      Een erkenning van de Dalai Lama heeft Karmapa Thaye Dorje ook niet nodig: De grote scholen van het Tibetaans boeddhisme zijn onafhankelijk van elkaar – ook de Karma Kagyu Linie. De 14e Shamar Rinpoche was door de 16e Karmapa Rangjoeng Rigpe Dorje ingezet als zijn plaatsvervanger en 2e in de hierarchie van de Karma Kagyu school. Dat het uiteindelijk op twee verschillende Karmapa is misschien zelfs beter: Het zijn andere tijden en blijkbaar was er een vraag naar twee van elkaar onderschidbare takken van deze traditie.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.