• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Sometimes you see it, sometimes you don’t

Sometimes you see it, sometimes you don’t

5 oktober 2014 door de redactie

In de beeldentuin van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) heeft beeldend kunstenaar Antoinette Nausikaä (1973) een kunstwerk gerealiseerd. Geïnspireerd door de opdrachten die het Tate Modern in Londen aan kunstenaars verstrekt, nodigt het LUMC iedere twee jaar een kunstenaar uit zich door de architectuur van de ruimte te laten inspireren. Het kunstwerk van Antoinette Nausikaä met de titel Sometimes you see it, Sometimes you don’t is gedurende twee jaar in de beeldentuin van het LUMC te zien.

Installatie LUMC Antoinette Nausikaï
Sometimes you see it, sometimes you don’t, installatie van ijzerdraad en gaas, foto Gert Jan van Rooij.

Net zoals wetenschappelijk onderzoek een van de drijvende krachten is van het LUMC, vormt onderzoek het uitgangspunt van deze tijdelijke kunstprojecten in de beeldentuin. Voor het LUMC ontwierp Antoinette Nausikaä zes levensgrote figuren van gaas die vrij in de ruimte zweven. Geïnspireerd door een afbeelding van de Jakobsladder waarop aartsvader Jakob (Bijbel) in zijn droom engelen uit de hemel zag afdalen en opgaan, liet Nausikaä de figuren diagonaal van boven naar beneden gaan. De bezoeker wordt uitgenodigd om in deze ruimte de ragdunne scheidlijn tussen zijn en niet-zijn te ervaren.

De zwevende figuren van gaas, beschouwt Antoinette Nausikaä als tekeningen of schetsen van een ruimtelijke ervaring die ze wil oproepen. Haar werkwijze om projecten plaatsgebonden uit te voeren en de gegeven ruimte letterlijk te ‘betekenen’, is geworteld in het besef dat elke plaats haar specifieke eigenschappen heeft, ook wel aangeduid met de term genius loci (de beschermende geest van plaats). In deze context zet de kunstenaar niet ‘zomaar’ een beeld neer, maar geeft commentaar op de genius loci, reageert erop, maakt die vaak onzichtbare betekenis voelbaar aanwezig.

Antoinette Nausikaä : ‘Ik gebruik mijn sculpturen om een ervaring op te wekken. Ik voel me geen beeldhouwer, maak geen sculpturen in de traditionele betekenis van het woord. De gaaswezens spiegelen datgene waartoe ik – en de toeschouwer – me verhoud. Het gaat mij om de mensen, die zijn echt onderdeel van het werk.’

De aanblik van de vederlichte schittering van de zwevende gaasfiguren zal de bezoeker aanzetten de ragdunne scheidslijn tussen zijn en niet zijn te ervaren.

Op donderdag 9 oktober wordt de tentoonstelling geopend door auteur en filosofe Joke Hermsen, auteur van onder meer de boeken ‘Stil de tijd’ en ‘Kairos’ . Zij zal het werk van Antoinette belichten vanuit haar beleving van tijd. De tentoonstelling is te zien tot en met 30 november 2014 te zien.

Sometimes you see it, expo Antoinette Nausikaï
Antoinette Nausikaä Showing the Tree my Drawing, Olympus 2014.

De tentoonstelling toont recent werk van Antoinette Nausikaä. Zij maakt foto’s, tekeningen en ruimtelijke installaties waarbij tijd, vergankelijkheid en geconcentreerd ‘zien’ van essentieel belang zijn. In galerie LUMC toont zij foto’s, tekeningen en beelden naar aanleiding van reizen die ze onlangs maakte naar drie heilige bergen: De Japanse Fuji, de Griekse Olympus en de Ararat op de grens van Turkije, Armenië en Iran.

Deze tentoonstelling is onderdeel van het tekenfestival The Big Draw in Leiden.

Het LUMC beschikt over een eigen kunstcollectie, een galerie en het Anatomisch Museum.

Het Anatomisch Museum wordt gebruikt voor onderwijsdoeleinden voor de studies geneeskunde en biomedische wetenschappen.

De galerie is dagelijks geopend van 8.00 tot 20.00 uur, toegang is vrij.

Op de begane grond in het hoofdgebouw (Gebouw 1) is sinds 1986 een galerie gevestigd waarin vijf keer per jaar nieuwe tentoonstellingen zijn te zien van werk van hedendaagse kunstenaars. De tentoonstellingen zijn vaak gerelateerd aan een bepaald thema. Eén keer per jaar presenteert de galerie een solotentoonstelling met werk van een (jonge) schilder.
Het tentoonstellingsbeleid hangt samen met de collectieopbouw. De presentaties beogen een bredere context van het verzamelbeleid te tonen en bieden ook een ruimer overzicht van kunstenaars die in de collectie worden opgenomen.
Daarnaast zijn er ‘special projects’, waarin een uitwisseling plaatsvindt tussen kunst en wetenschap. Wetenschappers uit het LUMC worden benaderd of hebben zelf ideeën waarvoor hedendaagse kunst een geschikt podium voor uitwisseling en verbeelding kan zijn.

 

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws Tags: expositie, Leiden

Lees ook:

  1. Derde boeddhisme festival in Leiden
  2. Museum Cambridge toont unieke boeddhistisch manuscripten
  3. Boeddhisme Weekend museum Volkenkunde in Leiden
  4. Recordaantal bezoekers voor Museum Volkenkunde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.