• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Boeddha als peer, de peer als Boeddha

Boeddha als peer, de peer als Boeddha

23 augustus 2014 door de redactie

Je hebt Boeddha’s van chocola, koek en snoep, maar een Boeddha in de vorm van een peer zijn we nog niet eerder tegen gekomen.  Hao Xianzhang, een lokale Chinese boer, was zes jaar bezig met het perfectioneren van peren die in de vorm van een Boeddha in een mal aan de boom groeien. De peren zijn zo succesvol dat ze voor de prijs van 8 dollar per stuk in de winkel liggen. Er zijn foto’s van de Boeddhaperen in omloop, waarbij wordt gezworen dat ze niet fotoshopped zijn.

De peren groeien aan bomen in een boomgaard in Weixian, in de Chinese provincie Hebei. Er zijn er al tienduizend van verkocht.  De boer begon met het kweken van deze peren in zijn achtertuin. ‘Deze peren zijn zo populair omdat zij veel geluk vertegenwoordigen’, zegt Hao. Hij zegt dat hij op het idee kwam om deze vruchten te gaan kweken naar aanleiding van de oude Chinese mythe over magisch fruit in de vorm van Boeddha. Wie volgens de mythe zo’n zeldzame vrucht gegeten heeft, wordt onsterfelijk.

De boer begint met het plaatsen van de mallen als de peren nog klein zijn . Zodra de mallen met peer gevuld zijn, worden ze verwijderd en groeien de peren in vrijheid en in de vorm van de Boeddha verder. Tegen de tijd dat ze rijp zijn, zijn ook de Boeddha’s volgroeid.

Boeddha is niet de enige vorm die populair is bij de landbouwers. Een ander bedrijf in China is gespecialiseerd in het maken van plastic mallen van vrijwel alle vormen, met inbegrip van vierkante mallen voor watermeloenen, stervormige mallen voor komkommers en hartvormige mallen voor tomaten.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk, Voedsel Tags: Boeddha, China, mallen, peren

Lees ook:

  1. Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet
  2. ‘Boeddha kan banden tussen India en China versterken’
  3. Nepal ‘Land van de Boeddha’ helemaal niet zo vreedzaam
  4. Bodhiboom, oud maar gezond

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kees Moerbeek zegt

    23 augustus 2014 om 13:07

    Typisch een gevalletje ‘dharmaburger’. Graag verwijs ik de lezers van BD naar het volgende artikel op de website van de Vrienden van het Boeddhisme. http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/html/dharmaburgers.html

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    24 augustus 2014 om 10:45

    Het lijkt me niet schadelijk voor de perenboom, maar het is wel weer ‘de natuur naar je hand zetten’. Leuk voor een paar keer, maar daarna graag weer de natuurlijke vorm.

    • nic zegt

      24 augustus 2014 om 14:10

      Paula,
      De natuurlijke vorm is de mens die de dingen naar zijn hand zet.
      Een boom word gekapt om papier van te maken.
      Potloden worden zo gevormd dat ze handzaam zijn. Het tekent moeilijk met een boomstronk.
      Het potlood wordt letterlijk naar de hand gezet. Etc..
      Wat is de natuurlijke vorm ?

      • nic zegt

        24 augustus 2014 om 14:36

        Weerzin tegen verandering is ook natuurlijk. ;)

  3. Paula Kuitenbrouwer zegt

    24 augustus 2014 om 19:36

    Goede punten, Nic.
    Maar kunnen we het er over eens zijn dat we niet graag het mes zetten in die schattige en sappige boeddhaatjes?

    • Nic zegt

      25 augustus 2014 om 08:17

      Er bestaat een anekdote van een Zen-meester die een houten Boeddhabeeld in het vuur gooit omdat het koud is.
      En monnik is geschokt dat de meester dat beeld in het vuur gooit.
      Volgens mij wil de anekdote zeggen dat de dingen veranderen naar gelang de omstandigheden.
      Zo kan een beeltenis van een Boeddha verworden tot brandstof.
      Als je de peer ziet denk je dat het een Boeddha is maar als je trek hebt zal het eerder een peer zijn.
      Wat zou een Boeddha liever willen dan je voeden als je trek hebt..
      Met vriendelijke groet,
      Nic

  4. Paula Kuitenbrouwer zegt

    25 augustus 2014 om 09:38

    Niet om het laatste woord te hebben hoor. Maar de Zen-meester liep, nadat hij het houten boeddha-beeld in het vuur had gegooid, naar buiten. Hij boog drie maal diep voor een lantaarn paal en ging daarna erbij zitten mediteren.
    Later vroeg een leerling aan hem waarom hij voor een lantaarnpaal had gebogen, immers het was geen levend wezen en al helemaal geen boeddha, waarop hij zei: ‘Boeddha is in alles’.

    Nic, zijn we het over de lantaarnpaal e/o de Zen-meester eens? ;-)

    • Nic zegt

      25 augustus 2014 om 11:38

      Ja, Boeddha is in alles.
      We zijn het met elkaar eens.
      Ook over lantaarnpalen en Zen-meesters.
      Boeddha ziet een schattig Boeddha peertje waar je liever niet in snijd.
      Boeddha ziet een peer die je kunt opeten.
      Boeddha ziet een handelaar die zijn inkomen vergroot met Boeddhapeertjes.
      Boeddha ziet mensen schattige Boeddhapeertjes kopen omdat het ze blij maakt.
      Boeddha … nou ja, alles is meer dan hier te typen is.
      :)
      En ik denk niet dat je perse het laatste woord moet hebben en niet om je te plagen ( of wel ?) op dit moment heb je dat laatste woord ook niet. :)

  5. Paula Kuitenbrouwer zegt

    25 augustus 2014 om 11:47

    :-)
    Laatste lach dan.

    • Nic zegt

      25 augustus 2014 om 23:41

      OK. Jij de laatste lach !

  6. Hester zegt

    26 augustus 2014 om 10:24

    Als er verder niets kwaads gebeurt met die peer vind ik het hartstikke leuk, net als met de andere genoemde groenten. Why not? Leuk,grappig, vrolijk.

  7. Dharmapelgrim zegt

    27 augustus 2014 om 16:01

    Zou een Chinese toerist die zo’n peer in zijn handbagage mee zou nemen, deze vrucht op het vliegveld van Birma zichtbaar voor iedereen op mogen eten, zonder onmiddellijk het land weer uitgestuurd te worden? Of maken ze er een koan van … “Zodra de bodhisattva uit China Boeddha de kop afbeet, zagen duizenden tegelijkertijd het licht!”

    • Nic zegt

      27 augustus 2014 om 19:51

      Als je er het land voor kunt worden uitgestuurd zou ik het op de terugweg eten. :)

      • Dharmapelgrim zegt

        27 augustus 2014 om 21:42

        Grote kans dat je dan een melige Boeddha eet.

    • Nic zegt

      27 augustus 2014 om 22:27

      :)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Milieudefensie – Na val kabinet tijd voor eerlijke keuzes: stop toxische relatie grote vervuilers en kabinet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (5) – sfinx
    • Kan God zich van zijn bestaan beroven?
    • Het jaar 2025 – dag 153 – haat
    • Boeddha in de bajes – Spirituele verdieping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.