De XVIIe Gyalwang Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, brengt eind mei een tiendaags bezoek aan Europa. Van 28 mei tot 9 juni bezoekt hij in Duitsland het Kamalashila Institut in Langenfeld, Eifel, en het Rigpa Zentrum in Berlijn. In Langenfeld zegent hij een stupa in en geeft hij enkele lezingen.
Op 2 juni vertrekt de Karmapa naar Berlijn. Het is de eerste keer dat hij Europa bezoekt. In het Rigpacentrum daar ontvangt hij vertegenwoordigers uit Berlijn en Oost-Europa. En vindt een cultureel evenement plaats met de Karmapa en kunstenaars. Een dag voor zijn vertrek naar India, op 8 juni, heeft hij een ontmoeting met jongeren: ‘De toekomst is nu – de rol van de jeugd voor de toekomst van de wereld.’
De XVIIe Karmapa, Ogyen Trinley Dorje werd geboren op 26 juni 1985 in Bakor, Kham, Oost-Tibet. Op zevenjarige leeftijd werd hij als incarnatie van zijn voorganger herkend aan de hand van de aanwijzingen in een voorspellingsbrief geschreven door de XVIe Gyalwang Karmapa. Deze brief, het Laatste Testament genoemd, bevatte aanwijzingen over de locatie, het jaar van zijn toekomstige geboorte, de namen van zijn ouders en een omschrijving van de speciale tekens die zijn geboorte zouden vergezellen.
In de eerste jaren van zijn jeugd werd de Karmapa ‘Apo Gaga’ (gelukkige broer) genoemd en bracht hij zijn tijd afwisselend door bij zijn grote nomadenfamilie en in het nabij gelegen Karlek Klooster voor zijn boeddhistische training. Het waren volgens zijn gezinsleden jaren van zegen. Toch noemde Apo Gaga zijn verbinding met de Karmapa’s niet.
Hier kwam verandering in toen hij in het voorjaar van 1992 zijn ouders vroeg hun tentenkamp eerder dan in andere jaren gewoon was te verplaatsen, omdat hij monniken op bezoek verwachtte. Zijn ouders, wetende dat hun zoon bijzonder was, gaven gehoor aan zijn uitzonderlijke verzoek. Hierdoor kon hun zoon op precies die locatie zijn die genoemd werd in het Laatste Testament, als plek van ontmoeting met de delegatie monniken die op zoek waren naar de incarnatie van de 16e Karmapa.
In juni 1992 keerde de Karmapa terug naar het Tsurphu Klooster, de zetel van alle voorgaande Karmapa’s in midden-Tibet en op 27 september 1992 vond de troonsbestijging, de herinstallatie van de Karmapa plaats met toestemming van de Chinese regering. Op deze dag ontving de Gyalwang Karmapa zijn naam ‘Ogyen Trinley Dorje.
In Tsurphu studeerde de Karmapa de boeddhistische wetenschap over de menselijke psyche, rituele muziek en ceremonie en beoefende daarnaast de religieuze kunsten zoals de Lama-dansen. Iedere dag ontving hij honderden bezoekers uit alle delen van Tibet maar ook uit de rest van de wereld. Naar verloop van tijd gaf Zijne Heiligheid initiaties en nam deel aan de rituelen en gebeden in het klooster.
Op tienjarige leeftijd herkende de Karmapa de reïncarnaties van verschillende grote meesters zoals Pawo Rinpoche, Jamgon Kongtrul Rinpoche en Dabzang Rinpoche.
Tijdens het verblijf van de Karmapa in Tsurphu onderging het klooster enorme restauraties aan de tempels, altaren, stoepa’s, shedra’s en vertrekken voor de monniken, die ernstig beschadigd of verwaarloosd waren in de afgelopen decennia. Hiermee vervulde Zijne Heiligheid een van de voornaamste plichten van de Karmapa’s.
Met het verstrijken van de jaren zocht Zijne Heiligheid de initiaties en transmissies van de Kagyu Overdracht maar was niet in staat deze volledig te ontvangen omdat de meeste leraren in India verbleven. Na maanden van zorgvuldige planning deed de toen veertienjarige Karmapa op 28 december 1999 voorkomen alsof hij in een afgesloten retraite ging. In plaats daarvan hulde hij zich in burgerkleding en ontsnapte door een raam.
Met enkele begeleiders verliet hij het klooster en begon een gevaarlijke tocht per auto, te voet, te paard, per helikopter, trein en taxi. Deze moedig ondernomen reis zou in de koppen van vele kranten verschijnen over de hele wereld. Op 5 januari 2000 arriveerde de Karmapa tot ieders grote verrassing en vreugde in Dharamsala, India, waar hij een ontmoeting had met de veertiende Dalai Lama. De Karmapa ontving de vluchtelingenstatus van de Indiase regering in 2001.
Sinds zijn aankomst tot op heden verblijft de Karmapa in het Gyuto Klooster in de omgeving van Dharamsala. De Indiase regering gaf hem toestemming om naar verschillende boeddhistische plaatsen in India te reizen en jaarlijks naar Bodhgaya en Sarnath te gaan om daar belangrijke Kagyu ceremoniën, zoals het Kagyu Mönlam, voor te gaan.
De Karmapa reisde ook naar Ladakh, naar Tibetaanse gemeenschappen in Zuid India, Calcutta en andere locaties in de provincie Himachal. Hij wacht nog steeds op toestemming van de Indiase autoriteiten om Dharamsala te verlaten en terug te keren naar het Rumtek Klooster, de traditionele zetel van de Karmapa’s in India.
In 2008 bezocht de Karmapa de Verenigde Staten van Amerika te en onderwees daar voor de eerste keer in het Westen de Leringen van de Boeddha. In de afgelopen jaren toonde de Karmapa een toenemende bezorgdheid over het milieu en is hij een leidende stem in de gemeenschap voor bescherming van het milieu geworden. De Karmapa is een van de jonge leiders van het Tibetaanse volk in ballingschap en zijn uitspraken trekken volop de aandacht van de internationale pers.
Voor definitieve en nadere informatie omtrent locaties, kaartverkoop en accommodatie rond het bezoek van de Karmapa zie webpagina’s:
Isabelle Jacobs zegt
Aangezien de nadruk van dit bezoek in een Europese context ligt, is het verkieslijk om in de titel “Duitsland” naar “Europa” te wijzigen. Mercie!