• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetaans boeddhisme » De XVIIe Gyalwang Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, bezoekt Europa

De XVIIe Gyalwang Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, bezoekt Europa

4 maart 2014 door de redactie

De XVIIe Gyalwang Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, brengt eind mei een tiendaags bezoek aan Europa. Van 28 mei tot 9 juni bezoekt hij in Duitsland het Kamalashila Institut in Langenfeld, Eifel, en het Rigpa Zentrum in Berlijn. In Langenfeld zegent hij een stupa in en geeft hij enkele lezingen.

Op 2 juni vertrekt de Karmapa naar Berlijn. Het is de eerste keer dat hij Europa bezoekt. In het Rigpacentrum daar ontvangt hij vertegenwoordigers uit Berlijn en Oost-Europa. En vindt een cultureel evenement plaats met de Karmapa en kunstenaars. Een dag voor zijn vertrek naar India, op 8 juni, heeft hij een ontmoeting met jongeren: ‘De toekomst is nu – de rol van de jeugd voor de toekomst van de wereld.’

De XVIIe Karmapa, Ogyen Trinley Dorje werd geboren op 26 juni 1985 in Bakor, Kham, Oost-Tibet. Op zevenjarige leeftijd werd hij als incarnatie van zijn voorganger herkend aan de hand van de aanwijzingen in een voorspellingsbrief geschreven door de XVIe Gyalwang Karmapa. Deze brief, het Laatste Testament genoemd, bevatte aanwijzingen over de locatie, het jaar van zijn toekomstige geboorte, de namen van zijn ouders en een omschrijving van de speciale tekens die zijn geboorte zouden vergezellen.

In de eerste jaren van zijn jeugd werd de Karmapa ‘Apo Gaga’ (gelukkige broer) genoemd en bracht hij zijn tijd afwisselend door bij zijn grote nomadenfamilie en in het nabij gelegen Karlek Klooster voor zijn boeddhistische training. Het waren volgens zijn gezinsleden jaren van zegen. Toch noemde Apo Gaga zijn verbinding met de Karmapa’s niet.

Hier kwam verandering in toen hij in het voorjaar van 1992 zijn ouders vroeg hun tentenkamp eerder dan in andere jaren gewoon was te verplaatsen, omdat hij monniken op bezoek verwachtte. Zijn ouders, wetende dat hun zoon bijzonder was, gaven gehoor aan zijn uitzonderlijke verzoek. Hierdoor kon hun zoon op precies die locatie zijn die genoemd werd in het Laatste Testament, als plek van ontmoeting met de delegatie monniken die op zoek waren naar de incarnatie van de 16e Karmapa.

In juni 1992 keerde de Karmapa terug naar het Tsurphu Klooster, de zetel van alle voorgaande Karmapa’s in midden-Tibet en op 27 september 1992 vond de troonsbestijging, de herinstallatie van de Karmapa plaats met toestemming van de Chinese regering. Op deze dag ontving de Gyalwang Karmapa zijn naam ‘Ogyen Trinley Dorje.

In Tsurphu studeerde de Karmapa de boeddhistische wetenschap over de menselijke psyche, rituele muziek en ceremonie en beoefende daarnaast de religieuze kunsten zoals de Lama-dansen. Iedere dag ontving hij honderden bezoekers uit alle delen van Tibet maar ook uit de rest van de wereld. Naar verloop van tijd gaf Zijne Heiligheid initiaties en nam deel aan de rituelen en gebeden in het klooster.

Op tienjarige leeftijd herkende de Karmapa de reïncarnaties van verschillende grote meesters zoals Pawo Rinpoche, Jamgon Kongtrul Rinpoche en Dabzang Rinpoche.

Tijdens het verblijf van de Karmapa in Tsurphu onderging het klooster enorme restauraties aan de tempels, altaren, stoepa’s, shedra’s en vertrekken voor de monniken, die ernstig beschadigd of verwaarloosd waren in de afgelopen decennia. Hiermee vervulde Zijne Heiligheid een van de voornaamste plichten van de Karmapa’s.

Met het verstrijken van de jaren zocht Zijne Heiligheid de initiaties en transmissies van de Kagyu Overdracht maar was niet in staat deze volledig te ontvangen omdat de meeste leraren in India verbleven. Na maanden van zorgvuldige planning deed de toen veertienjarige Karmapa op 28 december 1999 voorkomen alsof hij in een afgesloten retraite ging. In plaats daarvan hulde hij zich in burgerkleding en ontsnapte door een raam.

Met enkele begeleiders verliet hij het klooster en begon een gevaarlijke tocht per auto, te voet, te paard, per helikopter, trein en taxi. Deze moedig ondernomen reis zou in de koppen van vele kranten verschijnen over de hele wereld. Op 5 januari 2000 arriveerde de Karmapa tot ieders grote verrassing en vreugde in Dharamsala, India, waar hij een ontmoeting had met de veertiende Dalai Lama. De Karmapa ontving de vluchtelingenstatus van de Indiase regering in 2001.

Sinds zijn aankomst tot op heden verblijft de Karmapa in het Gyuto Klooster in de omgeving van Dharamsala. De Indiase regering gaf hem toestemming om naar verschillende boeddhistische plaatsen in India te reizen en jaarlijks naar Bodhgaya en Sarnath te gaan om daar belangrijke Kagyu ceremoniën, zoals het Kagyu Mönlam, voor te gaan.

De Karmapa reisde ook naar Ladakh, naar Tibetaanse gemeenschappen in Zuid India, Calcutta en andere locaties in de provincie Himachal. Hij wacht nog steeds op toestemming van de Indiase autoriteiten om Dharamsala te verlaten en terug te keren naar het Rumtek Klooster, de traditionele zetel van de Karmapa’s in India.

In 2008 bezocht de Karmapa de Verenigde Staten van Amerika te en onderwees daar voor de eerste keer in het Westen de Leringen van de Boeddha. In de afgelopen jaren toonde de Karmapa een toenemende bezorgdheid over het milieu en is hij een leidende stem in de gemeenschap voor bescherming van het milieu geworden. De Karmapa is een van de jonge leiders van het Tibetaanse volk in ballingschap en zijn uitspraken trekken volop de aandacht van de internationale pers.

Voor definitieve en nadere informatie omtrent locaties, kaartverkoop en accommodatie rond het bezoek van de Karmapa zie webpagina’s:

www.karmapa-deutschland.de

www.kamalashila.de

Categorie: Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: Berlijn, bezoek Nederland, Dabzang Rinpoche, Jamgon Kongtrul Rinpoche, Karmapa, Orgyen Trinley Dorje, Pawo Rinpoche

Lees ook:

  1. Bezoek 17e Karmapa aan Europa met enthousiasme ontvangen
  2. Zeventiende Karmapa steunt slachtoffers Kinnaur
  3. Twee extra teachings 17e Karmapa in Berlijn
  4. Ehipassiko – Reincarnation – Looking for a sign (film)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Isabelle Jacobs zegt

    1 april 2014 om 14:23

    Aangezien de nadruk van dit bezoek in een Europese context ligt, is het verkieslijk om in de titel “Duitsland” naar “Europa” te wijzigen. Mercie!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.