Met opvallende posters roept Wakker Dier vanaf deze week de gemeenten Amersfoort, Amsterdam en Breda op om vleesreclame te weren uit de openbare ruimte. Collin Molenaar van Wakker Dier: ‘De meerderheid van de inwoners vindt minder vlees een goed idee. Waarom zou je als gemeente dan nog reclame faciliteren die mensen juist verleidt om meer vlees te eten?’
In Haarlem is vanaf begin dit jaar geen vleesreclame meer te zien op straat. Bloemendaal, Groningen, Nijmegen en Utrecht gaan vleespromotie ook weren via nieuwe contracten met exploitanten. In de gemeente Tilburg is een initiatiefvoorstel aangenomen om vleesreclame op straat stapsgewijs uit te faseren.
De Amsterdamse gemeenteraad stemt binnenkort over een initiatiefvoorstel van GroenLinks en Partij voor de Dieren om vleesreclames te weren via de Algemene Plaatselijke Verordening. Molenaar: ‘Wij moedigen de gemeente Amsterdam aan om het goede voorbeeld van Haarlem te volgen en dit voorstel aan te nemen.’
Wakker Dier roept ook de gemeenten Amersfoort en Breda op om te stoppen met vleesreclame op straat. Amersfoort wil in 2050 CO2-neutraal zijn. Breda is betrokken bij de Regio Deal West-Brabant, waarin één van de hoofddoelen is om inwoners te laten kiezen voor plantaardige producten. Molenaar: ‘Het toestaan van vleesreclame op straat staat haaks op deze ambities.’
Noodzakelijk voor het klimaat
Omwille van het klimaat kiezen sommige gemeenten voor een verbod op fossiele reclame. Maar volgens klimaatwetenschappers brengt alleen al de uitstoot van de vee-industrie het behalen van het 1,5°C-klimaatdoel in gevaar. Molenaar: ‘Bovendien valt er een wereld te winnen voor de meer dan 600 duizend dieren die in Nederland dagelijks op een bord eindigen. Daarom zeggen wij: stop niet alleen met fossiele, maar ook met vleesreclame op straat.’
Vleesreclame op straat promoot vrijwel altijd bewerkt vlees. Overmatige consumptie hiervan verhoogt het risico op beroertes, diabetes type 2 en darmkanker. Het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) classificeert bewerkt vlees als kankerverwekkend; net als tabak, waarvoor al een reclameverbod geldt. Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n 1.500 mensen kanker door bewerkt en rood vlees.
Met een petitie geeft Wakker Dier de inwoners van Nederlandse gemeenten een stem. Inmiddels eisen ruim twaalfduizend ondertekenaars een einde aan vleesreclame op straat.
Geef een reactie