Het Tweede Internationale Boeddhistische Media Forum in New Delhi, India is beëindigd. Afgevaardigden uit tientallen landen discussieerden over ‘mindful communiceren’ en het oplossen van conflicten. Onder de aanwezigen bevonden zich niet alleen vertegenwoordigers van regionale regeringen, maar ook wetenschappers, journalisten en activisten uit Rusland, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Tsjechië en vele andere landen.
De term ‘mindful communiceren’ leidde tot de meest verhitte discussie. De organisatoren definiëren ‘mindful communiceren’ als een ethische benadering van mediaverslaggeving die mededogen, liefde en respect voor individuen als de belangrijkste elementen van journalistiek vooropstelt. Het toepassen van boeddhistische principes op traditionele journalistiek en bloggen.
Schuldige
Vandaag de dag, nu veel landen in oorlog zijn verwikkeld en elk land de eeuwige vragen ‘Wie heeft de schuld?’ en ‘Wat moet er gebeuren?’ op zijn eigen manier beantwoordt, bieden hindoes en boeddhisten een alternatief pad om conflicten op te lossen. De experts die op de conferentie in New Delhi bijeen waren, geloven dat deze benadering door iedereen kan worden omarmd, niet alleen door boeddhisten en hindoes. De principes van ‘dharma’ en ‘dhamma’ zouden een belangrijke invloed kunnen hebben op de moderne mediapraktijken, die momenteel meer gericht zijn op sensatie of manipulatie dan op individuen en hun problemen.
Waarheid schrijven
Het boeddhistische perspectief op media en communicatie hecht veel belang aan spraak, dat deel uitmaakt van het Edele Achtvoudige Pad [het pad dat door de Boeddha is uitgestippeld en dat leidt tot de beëindiging van lijden en bevrijding van ‘samsara’]. Dit principe moedigt mensen aan om de waarheid te spreken en te schrijven en leugens, grofheid, laster en ijdel gepraat tegen te gaan.
Het roept in wezen alle mensen op, inclusief journalisten en mediaprofessionals, om op hun taal te letten. De verspreiding van nepnieuws is in strijd met de boeddhistische leer, omdat het in strijd is met het Vierde Voorschrift – afzien van liegen: Als iets waar is, nuttig, maar onaangenaam voor anderen, wacht de Boeddha op het juiste moment om het te zeggen. Als iets waar, nuttig en aangenaam is, zegt de Boeddha het altijd.
Het doel van het forum was om boeddhistische en hindoeïstische principes zoals mindfulness en compassie onder de aandacht te brengen, waarop mediaprofessionals hun werk zouden moeten baseren. Deze principes kunnen een leidraad vormen voor degenen die werken met sociale media en in de traditionele journalistiek, en de weg vrijmaken voor ethische verslaggeving en het creëren van positieve, constructieve inhoud.
Conflicten
De boeddhistische benadering biedt wegen voor het oplossen en vermijden van conflicten – of het nu in Oekraïne, Palestina of elders is. Een van de belangrijkste praktische doelstellingen van het forum was om journalisten, bloggers en wetenschappers uit verschillende landen met elkaar in contact te brengen. Het doel was om vriendschapsbanden te smeden, samenwerking op lange termijn aan te moedigen en het delen van ervaringen te vergemakkelijken, vooral op het gebied van het creëren en verspreiden van inhoud.