‘Killseas’ staat er in grote letters op het dak van het kantoor van het Zwitsers-Nederlandse Allseas in Delft. Greenpeace Nederland vraagt hiermee aandacht voor de schadelijke gevolgen van diepzeemijnbouw, een nieuwe industrie waarin Allseas koploper is. Greenpeace wil dat het bedrijf per direct stopt met haar aanjagersrol in diepzeemijnbouw en dat de Nederlandse overheid zich aansluit bij de groeiende groep landen die een moratorium (voorlopig verbod) bepleit bij de Internationale Zeebodem Autoriteit.
Acht actievoerders van Greenpeace Nederland veranderden gistermorgen het metershoge logo van Allseas op het dak van het kantoor in ‘Killseas’. Ook hingen ze een spandoek op met ‘Stop Diepzeemijnbouw: Bescherm de wonderen van de diepzee’. Offshorebedrijf Allseas is een drijvende kracht achter diepzeemijnbouw. Het bedrijf bouwde het enige diepzeemijnbouwschip ter wereld en werkt aan de verdere technologische ontwikkeling van gigantische mijnbouwmachines.
Onomkeerbare schade
De diepzee is een van de laatste onaangeraakte ecosystemen ter wereld, waar de tijd stil lijkt te staan. Diepzeemijnbouw dreigt daar echter verandering in te brengen. Tussen het leven op de diepzeebodem zijn namelijk metalen en mineralen, zoals mangaan, kobalt, nikkel en koper, te vinden. Diepzeemijnbouw is een beginnende mijnbouwindustrie waarbij enorme machines deze metalen en mineralen van de bodem van de diepzee halen. Het leefgebied van soorten op de bodem wordt hierdoor verwoest, en stof, licht en geluid verstoort een kwetsbaar ecosysteem.
Wetenschappers waarschuwen dat deze vorm van mijnbouw ernstige en onomkeerbare schade veroorzaakt aan het leven in de diepzee. ‘Het is niet voor niets dat diepzeemijnbouw op dit moment niet is toegestaan in internationale wateren. De diepzee is zeer kwetsbaar en we weten nog nauwelijks wat er allemaal leeft. Recent werden nog 5000 nieuwe soorten ontdekt in het gebied waar Allseas wil beginnen met mijnen. Maar het goede nieuws is: we kunnen deze industrie nog stoppen voordat het begint. En zorgen dat dit laatste stukje onaangetaste wilde natuur beschermd wordt’, zegt Isabel Willemsen van Greenpeace Nederland over de actie.
Diepzeemijnbouw niet nodig voor energietransitie
Mijnbouwbedrijven stellen dat mijnbouw in de diepzee nodig is voor batterijen van elektrische auto’s. Onderzoek laat echter zien dat de ontwikkelingen op het gebied van batterijtechnologie en recycling zo snel gaan, dat we de metalen en mineralen uit de diepzee niet nodig hebben voor de energietransitie.
‘Verschillende grote auto- en techbedrijven, waaronder Volvo, BMW en Volkswagen en Google en Philips, hebben al aangegeven geen mineralen uit de diepzee te willen. Ook een groot aantal financiële instellingen geeft aan niets met diepzeemijnbouw te maken te willen hebben. Desondanks gaat Allseas verder met de ontwikkeling van machines en technologie om deze vernietigende industrie op enorme schaal te kunnen uitvoeren.’ vult Willemsen aan.
Moratorium
De Internationale Zeebodem Autoriteit (ISA) is het VN orgaan dat beslist over diepzeemijnbouw in internationale wateren. Op dit moment is er vanuit de ISA geen toestemming om te mijnen in de internationale diepzee, maar dat kan binnenkort veranderen, tenzij een meerderheid van de lidstaten zich uitspreekt voor een moratorium. Een moratorium betekent dat diepzeemijnbouw niet mag plaatsvinden in internationale wateren, zolang onvoldoende bekend is wat de gevolgen daarvan zijn. Op dit moment hebben al 26 van 167 lidstaten zich uitgesproken voor een moratorium, waaronder Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ook het Europese parlement sprak zich recent uit voor een moratorium.
Willemsen: ‘Wij willen dat Nederland zich aansluit bij de groeiende groep landen die oproepen tot een moratorium. Het vorige kabinet heeft aangegeven een ‘voorzorgsprincipe’ toe te passen, maar heeft dit niet omgezet in een concrete stellingname bij de ISA. Recent onderzoek van IPSOS I&O laat zien dat een meerderheid van de Nederlanders voor een moratorium is. Het is nu aan de overheid om daad bij woord te voegen.’