• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Onderzoek – Bid-behoefte van Nederlandse moslims levensgroot  

Onderzoek – Bid-behoefte van Nederlandse moslims levensgroot  

5 april 2024 door de redactie

‘De behoefte om te kunnen bidden op werk en school is springlevend. Ook in het Nederland van Wilders’

Salim Mohamed Nur – Voorzitter Stichting Gebed op Werk

Zo’n 25.000 landgenoten, voornamelijk Nederlandse moslims, scharen zich achter de oproep van Stichting Gebed op Werk om stilteruimtes te normaliseren op Nederlandse werkplekken en scholen. Zij lopen er tegenaan dat enkele (1 of 2) van de 5 dagelijkse gebeden aanbreken terwijl zij op werk of school zijn. Een multifunctionele stilteruimte die vrij is van elk soort geloofssymbool, stelt hen in staat om deze gebeden in hun eigen tijd te verrichten.

Salim Mohamed Nur, voorzitter van Stichting Gebed op Werk, zegt hierover het volgende: ‘De behoefte is levensgroot, maar vaak bereiken deze signalen de directiekamers niet eens. Dat heeft te maken met het feit dat veel moslims deze behoefte niet durven uit te spreken. Die angst is te verklaren door het algehele anti-Islam sentiment van de afgelopen 2 decennia. Dat is triest en erg jammer, want tegelijkertijd zien we dat veel bestuurders welwillend zijn als je uitlegt waar het daadwerkelijk over gaat.’

71% van de werkende respondenten geeft aan te kunnen bidden op hun werk. Slechts 44% van de naar schoolgaande respondenten geeft aan te kunnen bidden op school. Daarbij is het zo dat er enorme verschillen zijn per type onderwijsinstelling. Op hogescholen en universiteiten speelt het probleem nauwelijks. Vooral het voortgezet onderwijs loopt nog erg achter. Slechts 20% van middelbare scholieren kan (in eigen tijd) bidden op school.

Salim zegt hierover het volgende: ‘De resultaten zijn verrassend en tegelijkertijd zeer bedroevend te noemen. We zien dat er over de gehele linie ruimte voor verbetering is, maar omdat de situatie in het voortgezet onderwijs zo dramatisch is, lijkt al het andere wel mee te vallen. Het VO loopt hierin minstens 10 jaar achter op werkgevers en hoger onderwijsinstellingen.’

Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten heeft Stichting Gebed op Werk meteen actie ondernomen door informatiepakketten te versturen naar 475 schoolleiders in de 5 grote provincies (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland). Hiermee wil de stichting schoolleiders informeren over de bid-behoefte van Nederlandse moslims en roept ze hen op om een inclusieve stilteruimte te realiseren.

Tijd voor dialoog

Salim: ‘Het is tijd om dit gesprek op een oprechte en volwassen manier te voeren. Daarom nodigen we schoolleiders uit voor een fysieke Meet & Greet in Utrecht. Het zal een avond worden waarin we van gedachten wisselen en in een vertrouwde setting met elkaar in debat zullen gaan. De bedoeling van deze avond is dat we echt eens de tijd nemen om te luisteren naar elkaars standpunten.’

Stichting Gebed op Werk zet zich in voor het normaliseren van (inclusieve) stilteruimtes op werkplekken en scholen in Nederland. Dit doen zij onder andere door werkgevers en schoolleiders actief te informeren over deze behoefte van veel Nederlandse moslims. De stichting is in 2023 opgericht en binnen 4 dagen konden zij rekenen op 20.000 steunbetuigingen, inmiddels zijn dit er 25.000. De stichting is daarmee een spreekbuis en belangenbehartiger voor veel werkende en studerende moslims.
Bron Stichting Gebed op Werk

Categorie: Geluk, godsdienst, Nieuws, Onderwijs Tags: gebedsruimten, Meet & Greet, schoolleiders, Stichting Gebed op Werk

Lees ook:

  1. Birma – boeddhistische nationalisten sluiten islamitische gebedsruimten
  2. Paus Franciscus benadrukt diversiteit en harmonie in boeddhistisch Mongolië
  3. ‘Amsterdamse muurschildering JDL Street Art brengt vrede tussen religies’      
  4. Lancering van een digitale kerk: OnlineChurch  

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    5 april 2024 om 15:31

    Toch maar ff enige knuppel in het hoenderhok gooien: een seculiere maatschappij, en dat wil NL nog steeds zijn, mag juist van de volgers van alle religies verlangen dat ze hun uitingen tot het privédomein beperken. Als hun interpretatie van hun religie zodanig is dat ze wensen gaan neerleggen voor het publieke domein, zoals inclusieve stilteruimtes op kantoren en scholen, vind ik dat ongezond. En het zegt ook dat de ondersteuners van het idee, in dit geval een groep moslims, geen afstand kunnen doen van een aantal interpretaties van hun religie die strijdig zijn met de seculiere waarden. Als je vind dat je als moslim moet kunnen leven in de seculiere maatschappij, dan vind je maar een andere oplossing voor die oerletterlijk genomen gebedstijden; zo is bijvoorbeeld voor moslims op Ijsland bepaald dat de ramadan tijdens de middernachtzon niet eindigt bij zonsondergang (want die er er die periode niet) maar op Parijs-tijd, dus 8 uur ’s avonds. Net zo moet bepaald kunnen worden dat de gebedstijden in seculiere landen om de werkverplichtingen heen mogen gaan schuiven!

    In het Bible Belt-dorp waar ik opgroeide had en heeft men ook dat soort neigingen, waardoor men bijvoorbeeld nog steeds uitzonderingen wenst te maken voor de verplichte acceptatie van homoseksualiteit die door onze seculiere wet opgelegd wordt. Die strijd is nog steeds niet geheel ‘gestreden’. Via een andere deur weer andere uitzonderingen vragen op de seculiere regels is bepaald ongezond, sorry… En Boeddhisme, ook hier in India waar ik de komende weken weer rondzwerf, wil juist ver blijven van uitzonderingen vragen en wil een seculiere maatschappij volmondig ondersteunen!

    Met gevouwen handen,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.